خاندوزی:

با اجرای طرح حذف ارز ترجیحی، کشور با مضیقه ای کوتاه مدت مواجه می شود

صافی نیوز / وزیر امور اقتصاد و دارایی درباره اجرای طرح حذف ارز ترجیحی گفت: برای دولت قابل پیش‌بینی بود که در این فرآیند کشور ما با یک مضیقه کوتاه‌مدت و نفع بلندمدت مواجه می‌شود.

به گزارش صافی به نقل از مهر، سید احسان خاندوزی عصر جمعه در نشست با اعضای شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، به تشریح ابعاد مختلف طرح اصلاح یارانه‌ها پرداخت و گفت: تغییر سیاست حمایتی دولت به جای اختصاص پرفساد ارز ترجیحی برای کالاها به حمایت از مصرف‌کننده از جهت تحلیل اقتصادی و تاثیرات اجتماعی آن در درازمدت، مورد اجماع کلی صاحب‌نظران و کارشناسان اقتصادی است.

وی خاطرنشان کرد: در اسناد سیاستگذاری کشور در سال‌های گذشته نیز این اتفاق، مورد تاکید بوده است.

وی گفت: از ۲۴ قلم کالایی که در سال ۱۳۹۷ مشمول ارز وارداتی ارزان بودند، ۱۸ قلم آنان مانند واردات برنج، واردات چای، اقلام مرتبط با گوشت قرمز و مانند اینها در دوره دولت قبل حذف شد؛ این درحالی بود که حمایت از مصرف کننده در کنار حذف این کالاها از سوی دولت قبل وجود نداشت و این امر سبب افزایش چند برابری قیمت آن کالاها بدون وجود برنامه حمایتی شد.

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: حذف ۶ قلم کالای باقیمانده مورد حمایت ارز ترجیحی را مرحله کنونی این طرح دانست و گفت: هدف ما بر حمایت از مصرف کننده در کنار حذف این کالاها از لیست حمایت ارز ترجیحی بوده است.

وی گفت: بنا بر قانون، دولت باید این ۶ قلم باقیمانده را در سال گذشته حذف می‌کرد؛ نهایتاً به دلایل مختلفی این موضوع به امسال موکول شد و از آن ۶ قلم، ۲ قلم نان و دارو از لیست کنار گذاشته شدند.

وی با اشاره به حذف ۴ کالای باقیمانده در روزهای اخیر افزود: این کالاها به دلیل مضطر بودن آنان در مرحله آخر از لیست حمایت ارز وارداتی ارزان از سوی دولت حذف شدند و سعی شد، تبعات این موضوع با پرداخت ما به التفاوت قیمت‌ها به مردم جبران گردد.

خاندوزی گفت: برای دولت قابل پیش بینی بود که در این فرآیند، کشور ما با یک نفع بلندمدت؛ جهت کاهش فشار این طرح به ویژه روی اقشار کم درآمد، متوسط و فقیر جامعه، تمهیدات جبرانی همچون پرداخت یارانه چندبرابری در نظر گرفته شده است.

در این دیدار اعضای شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نظرات و سوالات خود را در خصوص اصلاح یارانه‌ها مطرح کردند و وزیر اقتصاد پاسخ سوالات آنان را ارایه کرد.

انتهای پیام/