با اعلام اسامی برندگان، چهلمین جشنواره تئاتر فجر به خط پایان رسید

صافی نیوز / اختتامیه چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر روز سه شنبه ۲۶ بهمن ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۳۰ در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش صافی به نقل از آخرین خبر، اختتامیه چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر عصر روز سه شنبه ۲۶ بهمن ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۳۰ در تالار وحدت برگزار شد.

این مراسم با سرود ملی و قرائت قرآن کار خود را آغاز کرد. قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی، حسین مسافرآستانه دبیر چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از پیشکسوتان و هنرمندان کاندید شده این دوره در این مراسم حضور دارند.

در ابتدای مراسم به مناسبت ولادت حضرت علی کلیپی مرتبط پخش شد.
حمید ترابیان مجری برنامه با ذکر نام حضرت علی(ع) و ضمن عرض سلام و احترام به حاضران بیان کرد: چه عزیزان و نورچشمانی در صندلی ها می بینم که هر کدام افتخاری هستند برای تئاتر این کشور.

او افزود: شما خیلی عشقید و خوش به حال تان که این صحنه را با عشق تان جادو می کنید.

ترابیان با بیان اینکه قرار است با ریتم تندی برناه را اجرا کند از حضار دعوت کرد تا گزازش تصویری جشنواره و پیام دبیر این رویداد را تماشا کنند.

حسین مسافرآستانه دبیر جشنواره در این ویدیو گفت: از ۱۰۹ اثر حاضر در جشنواره سهم قابل توجهی در این دوره برای اثار شهرستانی در نظر گرفته شده است.

سالاری نیز بیان کرد: وظیفه خودم میدانم از کسانی که در این مسیر چه به شکل مادی و چه معنوی حمایت کردند تشکر کنم.

ترابیان مجری برنامه با یادی از زنده یادعلی سلیمانی از حاضران خواست او را تشویق کنند و سپس از قادر آشنا درخواست کرد تا برای سخنرانی روی سن بیاید.

قادر آشنا ضمن عرض ادب و احترام به هنرمندان گفت: درود می فرستم به مردانی که پیکر از گلوله سوراخ داشتند ولی عقب ننشستند و حالا اثری از دشمنان نیست و ما هستیم و ایران عزیزمان.

او ادامه داد: از وزیر ارشاد محمدمهدی اسماعیلی که یار و مددکار بود و برای اولین بار قبل از اختتامیه با گروه ها تسویه حساب کردیم، تشکر کردیم.

آشنا بیان کرد: جا دارد از وزارت امور خارجه و آقایان ادیب و دلخوش و سفیر تاجیکستان در ایران سپاسگزاری کنم. همگرایی این دو نهاد باعث حضور مهمانان خارجی ما شد. از وزارت بهداشت تشکر می کنم که سال پیش بدون هیچ چشمداشتی تست پی سی آر از هنرمندان گرفتند و امسال نیز با یک تلفن هم تست گرفتند و هرجا لازم بود واکسن زدند. از بنیاد رودکی و البته استاندار یزد که با همراهی آنها افتتاحیه خوب و شریفی برگزار شد، ممنونم.

مدیرکل هنرهای نمایشی در پایان گفت: از آقایان حسین مسافرآستانه، بهداروند، لک، نادری و تمامی مدیران سالن هایی که ما را همراهی کردند و همکاران هنرهای نمایشی سپاسگزارم. شرایط سختی را سپری می کنیم و امیدوارم برنامه خوبی را برای هنرمندان برگزار کرده باشیم.

ترابیان مجری برنامه از آشنا خواست تا برای ادامه برنامه و به پاس تشکر از مسئولان وزارت بهداشت روی سن بماند و از محمود سالاری و حسین مسافرآستانه نیز خواست تا روی سن بیایند. سپس از دکتر هاشمی درخواست شد تا به نمایندگی از دکتر ظفر مدیر عامل پشتیبانی و دفاعی وزیر بهداشت که به دلیل کرونا در مراسم حضور نداشت برای دریافت لوح تقدیر از سوی وزارت بهداشت روی سن بیاید.
در ادامه از افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی تجلیل شد. سپس کلیپی از بزرگان و پیشکسوتان تئاتر که در سال گذشته و سال جاری از دست دادیم، پخش شد. پس از این کلیپی به یاد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی پخش شد.
سپس مجری برنامه برای اهدای جوایز بخش سرباز وطن از محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد و محمود سالاری معاون فرهنگی و هنری وزارت ارشاد درخواست کرد تا روی سن بیایند.

دیپلم افتخار، جایزه نقدی و لوح تقدیر این بخش به سمیرا سلطانی از سقز برای نمایش «روزگار سرد» رسید.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد در این بخش عنوان کرد: گرامی می داریم یاد شهدا و امام و شهید حاج قاسم سلیمانی را و ان شاالله که او مهمان خان امیرالمومنین باشد.

او بیان کرد: از اهالی هنر تشکر می کنم که در این دو سال اخیر چراغ این هنر را روشن نگه داشتند، مشکلات را تحمل کردند و نگذاشتند تئاتر تعطیل شود. از پیشکسوتان و دست اندرکاران و دستگاه ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی که ما را یاری کردند ممنونم. ویژگی مهم جشنواره حضور اولیه در یزد بود که افتتاحیه با همکاری استانداری به زیبایی برگزار شد و نشان داد شهرستان ها استعداد زیادی دارند و باید توجه ویزه به آنها شود.

وزیر اشاد تاکید کرد: تئاتر باید در جایگاه رفیع خود بایستد که این اهتمام زیادی می طلبد. هم در حوزه ادبیات نمایشی هم زیرساخت ها باید اهتمام ویژه شود که ان شاالله دوستان همت خواهند کرد.

این مقام هنری اعلام کرد: در سفرهای استانی با رییس جمهور به مجموعه های هنری رفتیم که داشت به موزه تبدیل می شد که خدا را شکر رییس جمهور و دولت با نگاه به بخش های اصیل هنر کار را جلو می برند. به موزه معاصر رفتیم و گفتگو کردیم و در بخش های دیگر نیز به زودی چنین مراسم و دیدارهایی خواهیم داشت.

به گفته وی، وزارت فرهنگ قرار است مرجعیت هنر را بالا ببرد و کارهای مهمی شکل بگیرد که با همراهی هنرمندان صورت بگیرد.

اسماعیلی همچنین اشاره کرد: قدم مهم دیگر افتتاحیه و برنامه تئاتر در استان هاست. شاید باب نبوده وزیر ارشاد به استان ها برود ولی من رفتم تا شاهد رشد کیفی تئاتر در استان ها باشیم.

وی افزود: جشنواره های ما در حوزه های هنری عنوان زیبای فجر را دارند و در ایام دهه فجر برگزار می شوند پس باید تئاتر و سینما متناسب با این عنوان پیش برود و ما به این هویت پایبندیم. نکته دیگر ارتباط تئاتر حرفه ای با دانشگاه هاست. شورای انقلاب فرهنگی را محل رفع مشکلات حقوقی در حوزه هنر قرار دادیم و خوشبختانه پیشکسوتان هنر در آن عضو هستند. این شورا به این شکل نیست که فقط وزیر و افراد مرتبط باشند بلکه ما معتقدیم کار هنر با حضور خود هنرمندان انجام شود.

وزیر ارشاد توضیح داد: ما پیش بینی کردیم تئاتر حرفه ای با تئاتر دانشگاهی به همراهی پیشکسوتان همراه شود تا تئاتر بهتر از قبل کارش را انجام دهد. برای پیشکستوان آرزوی سلامتی دارم و امید دارم با حضور آنها گام های بلندی برای ارتقای هنر برداریم.

رضا رویگری: من تا به حال یک ده آفرین هم نگرفته بودم

پس از این کلیپ، قطعه «ایران ایران» رضا رویگری پخش شد و با حضور وزیر ارشاد و محمود سالاری معاونان وی و هوشنگ توکلی و ایرج راد از رضا رویگری تجلیل شد. رویگری گفت: من تا به حال یک ده آفرین هم نگرفته بودم. ممنونم بابت تقدیر ولی الان که جایزه برای دستم سنگین است به یاد من افتادند. بچه های تئاتر بسیار با مرام هستند.

ترابیان پس از این با یادی از محمد کاسبی برای سلامتی او دعا کرد.

سپس بنیاد شهید و ایثارگران با سپاس از همه خالقان آثار از گروه نمایشی «سگک» به کارگردانی رضا بهرامی و نمایش «مصریه» به کارگردانی اکبر آیین با تندیس، دیپلم و هدیه نقدی تجلیل شد.

رضا بهرامی گفت: جایزه را تقدیم می کنم به همه عزیزان و شهیدانی که اگر نبودند ما و مسئولان نبودیم.

بهرامی با اشاره به اینکه تئاتر مادر سینماست اما یتیم باقی مانده است، توضیح داد: بودجه تئاتر ۹ میلیارد است و بودجه یک فیلم سینمایی ۳۰ میلیارد. امیدوارم مسئولان این مساله مهم را در نظر بگیرند و بدانند ما فرزند این سرزمین هستیم و ضد انقلاب نیستیم

سپس تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به فردوس حاجیان اهدا شد و از فرزند شهید سیدجواد حسینی نیز تجلیل شد.

حاجیان پس از خواندن شعری گفت: من باید به شمال می رفتم ولی به یک دلیل مهم پذیرفتم ۹۰ ثانیه صحبت کنم. اقتصاد فرهنگ و هنر ویلچرنشین شده و بودجه فرهنگی جشنواره یک سوم فیلم سرباز رایان بوده است. جای اقتصاد خلاق در ارشاد نیست در شورای انقلاب فرهنگی است و باید بعضی ها جایشان را به جوان ترها بدهند. اگر قرار است تئاتر شغل شود نیاز به اقتصاد خلاق داریم.

سپس جایزه ویژه و لوح تقدیر و جایزه نقدی از سوی جشنواره کمدی خندستان و شهرداری اصفهان به وحید نفر برای نمایش «تصویر مصور مظفری» رسید.

لوح تقدیر و جایزه نقدی ۲۰۰ میلیون ریال از سوی هیات داوران به نمایش «بعضی ها را باید دورادور دوست داشت» به علی بابایی از کرج اهدا شد.

هیات داوران معاونت اجتماعی شهرداری تهران  به دو نویسنده که به هویت شهری و معضلات اجتماعی پرداخته بودند جایزه دادند. عقد قرارداد با کهبد تاراج به ارزش ۲۰۰ میلیون ریال برای نگارش معضلات اجتماعی با رویکرد اجتماعی و امیدبخش و عقد قرارداد با لیلی عاج به ارزش ۲۰۰ میلیون ریال برای نگارش نمایشنامه با محوریت مادر و نقش او در تحکیم بنیاد خانواده جایزه این بخش بود. امتیاز چاپ این آثار به مدت یکسال در دست شهرداری است.

پس از این با پخش کلیپی از آثار بخش رادیوتئاتر، برگزیدگان این بخش معرفی شدند.

انتهای پیام/