با سندسازی و امثالهم کسی را نمی توان انقلابی معرفی کرد/ ازدواج با کودکان مشروع نیست

یک مرجع تقلید گفت: آنهایی که به نوعی برتری مردان بر زنان را اصل دینی معرفی می کنند، اصلا با ادبیات دین و شریعت آشنا نیستند. به گزارش ایلنا، آیت الله اسدالله بیات زنجانی در دیدار با اعضای کانون ملی بانوان حزب کارگزاران سازندگی گفت: بنده و امثال بنده که حبس کشیدیم، هیچگاه این تصور […]

یک مرجع تقلید گفت: آنهایی که به نوعی برتری مردان بر زنان را اصل دینی معرفی می کنند، اصلا با ادبیات دین و شریعت آشنا نیستند.

به گزارش ایلنا، آیت الله اسدالله بیات زنجانی در دیدار با اعضای کانون ملی بانوان حزب کارگزاران سازندگی گفت: بنده و امثال بنده که حبس کشیدیم، هیچگاه این تصور را نداشتیم که بناست به قدرت برسیم و برای در قدرت قرار گرفتن نبود که مبارزه می کردیم. اینکه برخی از همان ایام چه خواب هایی می دیده اند را من نمی دانم ولی این را می فهمم که با سندسازی و امثالهم کسی را نمی توان انقلابی معرفی کرد. چه بسا در کوتاه مدت بتوان روی ذهن افراد کار کرد ولی در بلندمدت این ها اثر ندارد چرا که انقلابی بودن ملاک دارد.

وی ادامه داد: ما در کوران انقلاب و پس از انقلاب اندیشه های اثرگذار را از دست دادیم. حذف فیزیکی و حذف شخصیتی هر دو اتفاق افتاد. من همیشه می گویم که اگر مثلا در تبریز مرحوم آیت‌الله قاضی را از دست نمی دادیم، هیچ وقت آن اتفاقات بعدی پیش نمی آمد. برخی شخصیت ها هم به جهت قرار گرفتن در اجرا، عملا توان اثرگذاری را از دست دادند. آنهایی که در اجرا قرار می گیرند می دانند که این موضوع به مرور افراد را از اثرگذاری در حوزه اندیشه دور می کند.

این مرجع تقلید افزود: ما هیچ شخص یا نهاد فراقانونی نداریم. حتی پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) هم بالاتر از قانون اسلام نیستند. در جمهوری اسلامی نیز اگر مثلا خبرگان این حق را دارد که رهبری را انتخاب کرده و بر آن نظارت کند، دلیل اش حقی است که قانون اساسی به این نهاد داده و اگر قانون اساسی مبنای عمل است و حجیت دارد، بواسطه رأی مردم بوده که حجیت رأی آنها بالذات است. و الا اگر همین قانون اساسی نبود، به کدام اعتبار خبرگان می توانستند رهبر انتخاب کنند؟ پس ما چیزی به اسم فراقانونی در جمهوری اسلامی نداریم و اعتبار همه اشخاص و نهادها به قانون اساسی است و این قانون نیز مبنای مشروعیت اش رای مردم است.

وی ادامه داد: ما در طول تاریخ چند نفر داریم که قدرت بر آنها اثر نگذاشته و پیش و پس از در اختیار گرفتن قدرت تغییر پیدا نکرده باشند؟ ما چند امیرالمومنین(ع) داریم که در طول دوران حیات پیامبر(ص)، دوران خانه نشینی و دوران حکومت تغییری پیدا نکرده باشد؟ آنچه حاکم را از استبداد دور می کند این است که یا معصوم باشد و یا اگر معصوم نبود باید بر او نظارت کرد چراکه قدرت بی نظارت در غیر معصوم منتهی به فساد است.

آیت الله بیات زنجانی گفت: در موضوعاتی مانند همین قضیه کودک همسری بارها گفته ام که چه بسا موضوعاتی در طول تاریخ بوده باشد ولی افراد اهل فن با مراجعه به متون می توانند ببینند که موضوعات این چنینی جنبه عمومی نداشته و فقط در موارد ضرورت بوده است و ضرورت ها مبنای حکم شرعی و عادی و متعارف نیستند. در ضرورت حتی می شود گوشت میته هم خورد ولی آیا می توان به این واسطه حکم داد که خوردن گوشت میته حلال است؟ ازدواج موجب سکون و آرامش است. امام صادق می فرماید ازدواج برای ایجاد الفت است و این موضوع هم طرفینی است. آیا واقعا کودکان با ازدواج سکون و آرامش و امنیت می یابند؟

وی ادامه داد: ازدواج با کودکان امر ناعادلانه است و چون ناعادلانه است مشروع نیست. غیر از اینکه حتی برخی مباحات وجود دارد که در بعضی زمان ها موجب وهن مذهب است و حتما اشاعه آن مشروع نیست. موضوع سؤال از این موارد نیست ولی ما این را هم در اسلام داریم.

وی افزود: قانون اساسی مانند همه دست‌آوردهای بشری کامل نیست. الان سی سال از بازنگری گذشته و خیلی ها به خلأهای آن پی برده اند و در همین قانون هم بازنگری در نظر گرفته شده که به چه شکلی باید صورت گیرد. ولی من حرفم این است که آیا به همین قانون عمل می شود؟

آیت الله بیات زنجانی گفت: در قرآن کریم هیچ جائی وجود ندارد که مردان نسبت به زنان برتری داشته باشند و هر جایی مرد هست، زن هم در کنار اوست؛ درباره آیه کریمه «الرجال قوامون علی النساء» (آیه ۳۴ سوره نساء) هم باید گفت که آیه درصدد بیان مسئولیت شوهران برای تأمین نیازهای مادی و نفقه همسرانشان است، به قرینه «و بما انفقوا» در ادامه آیه، و به هیچ وجه در مقام بیان تفضیل و برتری مرد بر زن نیست. آیه ۲۱ سوره روم این تعبیر را دارد که حضور زنان برای ایجاد امنیت و آرامش در جامعه است و این تعبیر برای مردان وجود نداشته و به کار برده نشده است. پس آنهایی که به نوعی برتری مردان بر زنان را اصل دینی معرفی می کنند، اصلا با ادبیات دین و شریعت آشنا نیستند.

انتهای پیام/