برای اجرای سازوکار مالی اروپا باید به اف ای تی اف بپیوندیم

تهران- ایرنا- محسن جلیلوند استاد روابط بین‌الملل تاکید کرد: اجرای سازوکار حمایت از تبادلات تجاری (ساحات یا اینستکس) منوط به پیوستن ایران به «اف ای تی اف» است در غیر این صورت شاید به کار نیاید. به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ایرنا، حدود سه ماه پس از آنکه آمریکا تحریم‌های یک جانبه‌ای علیه ایران وضع […]

تهران- ایرنا- محسن جلیلوند استاد روابط بین‌الملل تاکید کرد: اجرای سازوکار حمایت از تبادلات تجاری (ساحات یا اینستکس) منوط به پیوستن ایران به «اف ای تی اف» است در غیر این صورت شاید به کار نیاید.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ایرنا، حدود سه ماه پس از آنکه آمریکا تحریم‌های یک جانبه‌ای علیه ایران وضع کرد، سه کشور بزرگ اروپایی که در مذاکرات برجام حضور داشتند ساز و کار مالی ساحات را برای تجارت با ایران راه‌اندازی کردند.
«محسن جلیلوند» استاد روابط بین‌الملل معتقد است این سازوکار در حوزه اقلام پزشکی، کشاورزی و دارویی کار می‌کند که حجم زیادی از مبادلات ایران به اروپا را پوشش نمی‌دهد؛ مثلا مبادلات دارویی ایران به اروپا حدود ۸ میلیون دلار است که در صورت پیشرفت به حدود ۲ میلیارد دلار می‌رسد.
جلیلوند افزود: البته شاید بتوان در پوشش این مبادلات، مبادلات دیگری نیز انجام داد اما این موضوعی است که اکنون مشخص نیست.
او تصریح کرد: تاکنون اروپایی‌ها ساحات را فقط ثبت کرده‌اند و اجرای آن چند ماه دیگر خواهد بود، از آغاز اجرای این طرح تا زمانی که به نتیجه برسد یعنی اطمینان تجار اروپایی جلب شود و کار روی روال بیفتد قدری طول می‌کشد.
جلیلوند در خصوص پیش‌شرطهای اروپا برای اجرایی کردن ساز و کار ساحات گفت: اروپاییان اجرای این سازوکار را به پیوستن ایران به «اف ای تی اف» منوط کرده اند و این نکته مهمی است چون تا زمانی که ما به «اف ای تی اف» نپیوندیم چنین سازوکاری به کار نخواهد آمد.
این استاد دانشگاه در خصوص گام‌های بعدی این سازوکار مالی گفت: هنوز مشخص نیست که قدم‌های بعدی اروپا چه خواهد بود سقف مبادلات ما با اروپا ۳۰ میلیارد دلار است اتحادیه اروپا با آمریکا، هزار میلیارد دلار مبادله دارد که بیشتر شرکت‌های بزرگ، ملزم به تحریم‌ها هستند، همانطور که دیدیم، پژو با سرعت از ایران خارج شد.
او افزود: توجه کنید که این قرارداد یا سازوکار فعلا میان دولت‌هاست، اما هنوز شرکت‌ها وارد معامله با ایران نشده‌اند بنابراین پیش‌بینی دشوار است.
سیام** نون. الف ۸۸** ۱۰۵۵
انتهای پیام/