14:37 1403/02/14

بررسی چارچوب مجاز سقط درمانی

صافی نیوز/ سقط درماني با تشخيص قطعي سه پزشك متخصص و تأييد پزشكي قانوني مبني بر بيماري جنين كه به علت عقب افتادگي يا ناقص‌ الخلقه بودن موجب حرج مادر است و يا بيماري مادر كه با تهديد جاني مادر توأم باشد قبل از ولوج روح (چهار ماه) با رضايت زن مجاز ميباشد
سقط جنین

محمد مهدی ترحمی- به موجب ماده واحده قانون سقط جنين درمانی مصوب سال ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامي همچنين‌ آئین ‌نامه اجرايی آن ، صدور مجوز سقط درمانی و کلیه امور مرتبط با این امر، در صلاحیت سازمان پزشكی قانونی است، لذا متقاضيان سقط درمانی پس از مشورت با کارشناس مامایی و متخصص امر، می توانند به نزدیکترین مراكز پزشكی قانونی مراجعه تا ضمن بررسی مدارک پزشكی و وضعیت جسمانی فرد، برای متقاضی واجد شرایط مجوز سقط صادر شود.

ماده واحده قانون سقط جنين درمانی چنین بیان داشته، سقط درماني با تشخيص قطعي سه پزشك متخصص و تأييد پزشكي قانوني مبني بر بيماري جنين كه به علت عقب افتادگي يا ناقص‌ الخلقه بودن موجب حرج مادر است و يا بيماري مادر كه با تهديد جاني مادر توأم باشد قبل از ولوج روح (چهار ماه) با رضايت زن مجاز ميباشد و مجازات و مسؤوليتي متوجه پزشك مباشر نخواهد بود.

برابر آنچه قانون تعیین نموده ، مجوز سقط جنین، تحت شرايطی خاص؛ برای مادر باردار صادر خواهد شد بدین شرح، وجود سن بارداری كمتر از ۱۹ هفته، به بيان ديگر چنانچه سن بارداري مادر بیش از ۱۹ هفته باشد به لحاظ ولوج روح در جنين، صدور مجوز سقط امکانپذیر نخواهد بود.

همچنین مورد بعدی ظهور ناهنجاری در جنين است به نحوی که متعاقب وقوع تولد، موجب حرج مادر می شود و يا وجود بيماری مادر ، طوری كه ادامه بارداری برای وی خطر جانی به همراه دارد که در اينصورت موضوع مورد بررسی سه پزشک متخصص و منتخب آن مرکز قرار خواهد گرفت و باید مورد تأييد قرار گیرد تا پزشكی قانونی با درخواست صدور مجوز سقط موافقت كند، لذا تصور این كه هر ناهنجاری در جنين، يا هر بيماری در مادر، موجب صدور مجوز سقط جنین است، تصوری نادرست است چه آن که صرفا ناهنجاری های جنينی كه موجب حرج مادر گردد و يا بيماری هايی كه در صورت ادامه بارداری برای مادر خطر جانی به همراه خواهد داشت، به صدور مجوز سقط جنین منجر خواهد شد.

بلحاظ اهميت موضوع سقط جنین و وجود برخي ابهامات فراوان اين حوزه، در ادامه شرايط صدور مجوز سقط جنین تشریح می گردد:

مادر باردار در ابتدای امر به اداره پزشكی قانونی مركز استان محل سکونت خود مراجعه می کند و فرم درخواست سقط جنين درمانی را دريافت و تكميل می كند. در این مقطع، مادر می تواند بدون حضور همسر خود و با ابراز مدرک پزشکی و آزمايش‌های مربوطه از جمله سونوگرافی های نشان دهنده سن بارداری و مدارك مربوط به بيماری خود و يا ناهنجاری یهای جنين ، برای اخذ مجوز سقط جنين اقدام نماید.

در صورتي كه مادر باردار، توانایی تصميم‌گيری نداشته باشد (افراد عقب‌مانده ذهنی) و قبلا قيم قانونی تعیین شده باشد، فرم درخواست سقط جنين باید توسط قيم وی تكميل مي شود. در غير اين صورت بايد با مشاوره وکلای دادگستری ، از طریق مرجع قضايی اقدام کند. شایان ذکر است از معدود خدماتی که ادارات پزشكی قانونی بدون مکاتبه مرجع قضايی مورد پذیرش و رسيدگي قرار می گيرد صدور مجوز سقط درمانی است، چه به لحاظ حساسیت در فوریت و زمان بررسی و از دست رفتن آن، اين نوع پرونده ها صرفا با وجود مدارك پزشكی و بدون نياز به مکاتبات و نامه نگاری های مراجع قضايی مورد رسیدگی قرار می گیرد. لازم به ذکر است هزینه مجوز مذکور در خاتمه مراحل معاينه و پس از احراز شرايط سقط در مادر باردار دريافت خواهد شد، لذا چنانچه ضمن بررسی مشخص شود فرد از شرايط لازم جهت دريافت مجوز سقط برخوردار نیست هزینه ای پرداخت نخواهد كرد، و در خاتمه مراحل معاينه و تأييد شرايط دريافت مجوز سقط هزینه مربوطه پرداخت و مجوز سقط جنين درمانی در اختيار وی قرار می گيرد.

پس از بررسی پرونده سقط درمانی و در صورت لزوم معاینه متقاضی توسط پزشک ، نسبت به يكی ازسه موارد ذیل اتخاذ تصمیم ايجاد می شود:

چنانچه حرج مادر در مورد ناهنجاری جنين، يا وجود خطر جانی برای مادر در صورت ادامه بارداری توسط سه پزشك متخصص مورد تایید قرار گیرد و مجوز سقط جنین متقاضی صادر می شود.

لذا مادر باردار با داشتن مجوز مذکور و با مراجعه به يكي از مراكز درمانی كشور، میتواند نسبت به سقط جنين خود اقدام كند.

انتهای پیام/

محمد مهدی ترحمی
محمد مهدی ترحمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}