محمدرضا باقری:

بهترین دوستان ما در آسیا و آفریقا هستند/عراق توجهی به آمریکا نمی کند

صافی - معاون اسبق وزیر امور خارجه گفت: در شرایط کنونی و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، باز هم بهترین دوستان و یاوران ما در میان همسایگان، کشورهای آفریقایی و آسیایی هستند.

محمدرضا باقری معاون اسبق وزیر امور خارجه در گفتگویی در خصوص سیاست عراق در برابر فشارهای آمریکا مبنی بر عدم همکاری با ایران، اظهارداشت: واقعیت آن است که دولت‌ها بر اساس منافع ملی خود حرکت کرده و برنامه‌ریزی می‌کنند. برخی از کشورها منافع ملی خود را در سایه سلطه گری و برخی تحت لوای سلطه پذیری می‌بینند و در این میان ایران اسلامی منافع ملی را با لحاظ کردن منافع اسلام مدنظر دارد.

وی گفت: عراق در دوره رژیم صدام منافع ملی خود را در گرو سلطه آمریکا می‌دید اما امروز عراق کشوری مستقل و مردمی است و به نظر می‌رسد در راستای تامین منافع ملی خود به امر و نهی آمریکایی‌ها ترتیب اثری نخواهد داد.

باقری با بیان اینکه عراقی‌ها به خوبی دریافته اند که ایران مقتدر همسایه و متحد خوبی برای آنها در دوران سختی هایشان بوده و خواهد بود، افزود: به نظر من جهت افزایش روابط میان دو کشور، علاوه بر رفت و آمدهای میان مردم دو کشور در ایام خاصی همچون اربعین یا به جهت زیارت عتبات عالیات موجود در ایران و عراق، مسئولین دو کشور هم باید ارتباط بیشتری با یکدیگر داشته باشند تا توطئه‌های معاندان در کاهش یا تخریب روابط ایران و عراق خنثی شود.

سفیر اسبق ایران در ترکیه در خصوص فشارهای آمریکا به ترکیه مبنی بر عدم همکاری با ایران در موضوعات مختلف از جمله پرونده سوریه، تصریح کرد: واقعیت آن است که ترکیه هم به لحاظ همسایگی و هم به لحاظ سابقه دوستی، روابط خوبی با ما دارد و این کشور برای ما دارای اهمیت است.

وی افزود: ترکیه به لحاظ تجربه گذشته خود به خوبی متوجه شده است که حفظ منافع ملی آنها در گرو همکاری با ایران و در چارچوب روابط دوجانبه با تهران و البته تداوم همکاری در قالب گفتگوهای آستانه تامین خواهد شد.

باقری گفت: البته ما فراموش نمی‌کنیم که ترکیه میزبان پایگاه ناتو و عضوی از این گروه است و گروه‌های لائیک و لابی صهیونیستی در مناطق مختلفی از این کشور به فعالیت خود ادامه می‌دهند و متاسفانه این نوع جریان ها همواره مزاحم روابط برادرانه دو کشور بودند.

معاون اسبق وزارت امور خارجه بیان کرد: ترکیه این حقیقت را درک کرده که نمی‌توان به آمریکایی‌ها اعتماد کرد چرا که در قضایای کودتای اخیری که در ترکیه رُخ داد حقایق بر آنان روشن شد و به نظر متوجه شدند که از یک سوراخ نباید دوبار گزیده شوند.

وی در خصوص اقدامات دیپلماتیک ایران جهت افزایش روابط با کشورهای منطقه تصریح کرد: وزارت امور خارجه در روابط خود با همه کشورها به خصوص همسایگان و کشورهای اسلامی از اصول حاکم بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی تبعیت می کند و در چارچوب قانون اساسی اقدام می کند.

باقری با بیان اینکه به رغم فشار آمریکا و برخی کشورهای لجوج منطقه، ما همواره شاهد همکاری های دوجانبه و بین المللی خوبی با کشورهای آفریقایی هستیم، افزود: در شرایط سختی مثل صدور قطعنامه‌های ظالمانه قدرت های استکباری علیه ایران، اعضای جنبش غیرمتعهدها، سازمان کنفرانس اسلامی، اجلاس‌های سران کشورهای آفریقایی، سازمان‌های حقوق بشر و امثال این موارد اغلب در کنار ما بوده و به نفع جمهوری اسلامی ایران رأی دادند.

سفیر اسبق ایران در ترکیه بیان کرد: هر چند قدری در این رابطه فرصت‌سوزی شده، اما در شرایط کنونی و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، باز هم بهترین دوستان و یاوران ما در میان همسایگان، کشورهای آفریقایی و آسیایی هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه دستگاه دیپلماسی اخیرا توجه خوبی به این مهم داشته و باید از ظرفیت‌های موجود برای توسعه تعاملات خود با آنها به خوبی بهره‌برداری کنیم تا تحریم‌های آمریکایی_غربی خنثی شود.

انتهای پیام/