بهره‌برداری از ۱۳۲ هزار میلیارد تومان طرح صنعت آب و برق

صافی نیوز / از نیمه دوم سال ۹۸ تاکنون ۶۲۸ طرح آب، برق، فاضلاب با سرمایه‌گذاری ۱۳۲ هزار میلیارد تومان به مدار بهره‌برداری آمده که بخش عمده این طرح‌ها مربوط به سدهای مخزنی است.

به گزارش صافی به نقل از ایرنا، رضا اردکانیان امروز (شنبه، دوم مرداد) در هشتاد و چهارمین برنامه جهش تولید که افتتاح ویدئوکنفرانسی طرح‌های ملی وزارت نیرو آغاز شد به شرح گزارش فعالیت‌های اخیر وزارت نیرو پرداخت.

وزیر نیرو گفت: بر اساس جلساتی که برگزار شد مسئولان استان خوزستان محدودیت‌هایی را برای برخی کشت‌های پرآب‌بر در نظر گرفتند اما اکنون کشت‌هایی صورت گرفته که آب بر هستند. با توجه به این که معیشت کشاورزان همیشه حائز اهمیت بوده، باید با نوعی مصالحه بین شرایط امروز، شرایط محتمل پاییز، مصارف کشاورزی که کشت پاییزه دارد و شرب مردم خوزستان در نیم سال دوم، به فرمول خوبی برای حل مسائل دست پیدا کرد.

اردکانیان تشریح کرد: مسئولان کشاورزی استان جلساتی را برگزار کردند و امید است که برای هر دو مساله آب و معیشت کشاورزان تدابیری اندیشیده شود. فرمایشات روز گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی و توصیه‌ها و تاکیداتی که همواره در دولت‌های مختلف داشته‌اند، ملاک عمل تمام ما بوده و هست. امیدواریم نویدهایی که برای تامین منابع مالی بیشتر داده شده طرح‌های آب و فاضلاب، مدیریت سیلاب و جمع‌آوری آب های سطحی سرعت بیشتری بگیرند و تکمیل شوند.

وی با بیان این‌که امروز آخرین جلسه مربوط به پویش هر هفته الف-ب-ایران در دولت دوازدهم است، افزود: این پویش از نیمه دوم سال ۹۸ تا کنون برگزار شده است. به واسطه این پویش در سال ۲۲۷ طرح بزرگ آب و برق با سرمایه‌گذاری ۳۳ هزار میلیارد تومانی در سال ۹۸، ۱۰۷ طرح با سرمایه‌گذاری ۸۱ هزار میلیارد تومانی در سال ۹۹، و ۹۴ طرح با سرمایه‌گذاری ۱۳ هزار میلیارد تومانی در ۵ ماه ابتدایی سال۱۴۰۰، به بهره برداری رسیده است.

وی درباره طرح‌هایی که امروز با دستور رئیس جمهوری افتتاح می‌شود، تاکید کرد: امروز عملیات اجرایی پنجاه و هفتمین سد مخزنی ملی در دولت تدبیر و امید به انتها می‌رسد ۲۵ سد در دولت یازدهم و ۳۲ سد در دولت دوازدهم به بهره‌برداری رسیده‌اند و آمار نشان می‌دهد در این زمینه شاهد افزایش۳۰ درصدی در دولت دوازدهم بودیم.

اردکانیان افزود: امروز سی و چهارمین تصفیه خانه آب در دولت دوازدهم به بهره‌برداری می‌رسد. جمعا ۵۴ تصفیه خانه آب در دولت افتتاح شده است. ضمن این‌که امروز نود و پنجمین تصفیه فاضلاب نیز به بهره برداری خواهد رسید که نسبت به دولت یازدهم۴۰ درصد افزایش داشته است. با توجه به آماری که وجود دارد، اکنون حدود ۱۰۰ درصد طرح‌هایی که وعده شده بود در بخش‌های آب و برق و فاضلاب به نتیجه رسیده است.

اردکانیان تصریح کرد: به طور خاص امروز طرح‌هایی با اعتبار ۲هزار و ۳۸۱ میلیارد تومان افتتاح خواهد شد. در استان فارس پروژه آبرسانی به حاجی آباد مرکز شهرستان زرین دشت و اتمام عملیات اجرایی سد هایقر، پنجاه و هفتمین سد بزرگ و ملی دولت تدبیر و امید با سرمایه‌گذاری مجموعا ۳۸۵ میلیارد تومان و همچنین سه واحد نیروگاه مقیاس کوچک جمعاً به ظرفیت ۱۹.۳ مگاوات اعتبار ۲۴۲ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

وزیر نیرو افزود: همچنین آبگیری سد خائیز با اعتبار ۱۷۰ میلیارد تومان و افتتاح سد ارغون با سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیارد تومان در بوشهر و ۱۳ نیروگاه خورشیدی با مجموع ظرفیت ۲۹.۶ مگاوات در ۹ استان کشور با اعتبار ۴۱۰.۶ میلیارد تومان با دستور رئیس جمهوری افتتاح شد.

انتهای پیام/