به مناسبت هفته دولت؛

بهره برداری از 5 طرح تحقیقاتی در مراغه

در پنجمین روز از هفته دولت پنج طرح تولیدی و تحقیقاتی توسط موسسه تحقیقات دیم کشور به ارزش 110 میلیارد در مراغه به بهره برداری رسید.

به گزارش صافی؛ صابر گلکاری رئیس موسسه تحقیقات دیم کشور در مراسم بهره برداری از طرح تحقیقاتی و تولیدی، گفت: تاسیسات بوجاری جدید در این مرکز با ظرفیت تولید 24 تن انواع بذر تحقیقاتی از جمله طرح هایی است که توسط این موسسه ایجاد شده است.

وی افزود: با بهره برداری از این طرح تولیدی، ظرفیت بوجاری بذر در این موسسه به بالای 30 تن بذر در ساعت افزایش می یابد.

  • اجرای طرح آبیاری نوین

گلکاری از اجرای طرح آبیاری نوین مزارع تحقیقاتی این موسسه خبر داد و افزود: این طرح با سیستم نوار تیپ قادر به آبیاری 26 هکتار از گلخانه و مزارع تحقیقاتی این موسسه خواهد بود.

وی با اشاره به ایجاد واحد تحقیقات تنش های زیستی گلوم در این موسسه گفت: این واحد برای پژوهش در زمینه آفات و تنش های محیطی غلات و حبوبات در گلخانه ها و مزارع این موسسه راه اندازی شده است.

  • نگهداری از 100 هزار بذر غلات و حبوبات

گلکاری با اشاره به ایجاد بانک ژن کوتاه مدت ارقام زراعی در این موسسه گفت: این مرکز قادر به نگهداری حدود 100 هزار رقم انواع بذر غلات، حبوبات و دانه های گیاهان برای کوتاه مدت خواهد بود.

وی از معرفی هشت رقم بذر جدید غلات و حبوبات در این موسسه خبرداد و افزود: این ارقام که شامل 6 رقم غله شامل گندم های دوروم آسمان، ساورز، ذهاب، گندم پراو، جو بهدان و 2 رقم حبوبات شامل نخود آنا و عدس سپهر بوده که در آیینی رسمی و با حضور وزیر جهاد کشاورزی و مسئولان کشوری معرفی و امروز به بهره برداری می رسد.

بیشتر بخوانید: بهره برداری از 6 طرح عمرانی در مراغه

به گزارش صافی، موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور وابسته به سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد و ایکاردا فعالیت‌های تحقیقاتی خود را از سال 1371 در پنج ایستگاه اصلی و 9 ایستگاه فرعی در مناطق مختلف اگروکلیمائی سردسیری، گرمسیری و نیمه سردسیری و معتدل دیم کشور آغاز کرده است.