واشنگتن پست؛

به دلیل تنش با ایران،آمریکا مرکز عملیات نظامی خود را جابجا می کند

صافی نیوز - یک روزنامه غربی به نقل از فرماندهان ارتش آمریکا از روند انتقال بخشی از فعالیت مرکز عملیات هوایی ایالات متحده در قطر، به خاک ایالات متحده خبر می‌دهد.

به گزارش صافی، روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی اختصاصی به نقل از فرماندهان ارتش آمریکا از روند انتقال بخشی از فعالیت مرکز عملیات هوایی ایالات متحده در قطر، به خاک آمریکا خبر می‌دهد. گفته شده افزایش تنش‌ها با ایران به این برنامه سرعت بخشیده‌ است.

خبرنگاران واشنگتن‌پست برای بازدید از فرایند کنترل عملیات هوایی ارتش آمریکا و متحدانش در خاورمیانه، به پایگاه «شاو» در کارولینای جنوبی دعوت شدند.

هر چند کنترل و فرماندهی عملیات هوایی در پایگاه العدید صورت می‌گیرد و عملیات روز شنبه موقتی بوده، اما گفته می‌شود این یک آزمایش بسیار مهم از نظر تاکتیکی به‌شمار می‌رود. به‌ویژه که برای نخستین بار از سال ۱۹۹۱ به این سو است که چنین چیزی رخ می‌دهد.

فرماندهان نیروی هوایی آمریکا گفته‌اند روند انتقال مرکز عملیاتی، به‌دلیل پیشرفت‌ فناوری، از قبل برنامه‌ریزی شده بود، اما رخدادهای تازه آغاز دور تازه‌ای از تنش‌ها و افزایش آن‌ها در پیوند با ایران، همزمان شده‌ است.

سرهنگ «فردریک کلمن» فرمانده مرکز هوافضای ۶۰۹ ارتش، به «واشنگتن‌پست» گفته‌است: ایران، نیت خود در مورد حمله احتمالی به نیروهای آمریکایی را به‌شکل‌های مختلف و در بازه‌های زمانی مختلف نشان داده‌ است.

به گفته سرهنگ کلمن، در مجموع تنش‌های غرب آسیا نیز، به‌جز در مورد ایران، رو به کاهش گذاشته است.

واشنگتن‌پست به‌نقل از تحلیلگران می‌گوید در صورت وقوع درگیری نظامی احتمالی با ایران، احتمال این‌که پایگاه کنترل و عملیات مشترک هوافضا در العدید، هدف قرار گیرد، افزایش می‌یابد.

پایگاه العدید هرچند از سامانه‌های پدافندی پیشرفته‌ای برخوردار است، اما این سامانه‌ها برای جلوگیری از حملات موشک‌های بالستیک در محل برپاشده‌اند و نه لزوما حملات کم‌ارتفاع توسط موشک‌های کروز و یا هواپیماهای بدون‌سرنشین.

به‌نظر می‌رسد حملات به تاسیسات نفتی عربستان، کشوری که از سامانه‌های پیشرفته پدافندی برخوردار است، بر روند وقایع تاثیراتی گذاشته‌ است.

ژنرال «چانس سالتزمن» با اشاره به اینکه بهتر است به یک سیستم ایمن اندیشید، گفت: آلودگی هر آن ممکن است وارد بدن شود، مسئله این است که با چه سرعت و چه میزان از مقاومت می‌توان با آن مقابله کرد.

بنا بر این گزارش، ایجاد یک مرکز کنترل و عملیات سیار، به ارتش آمریکا این امکان را می‌دهد تا خیلی سریع‌تر به حملات احتمالی واکنش نشان دهد. انعطاف بیشتر، ممکن است از امکان هدف قرار گرفتن سازه‌های موجود در پایگاه العدید نیز بکاهد.

در هر صورت آن‌چه نظامیان ایالات متحده، هم‌چون دولت آن کشور، بر آن تاکید کرده، «جلوگیری» از وقوع یک درگیری نظامی‌ است.

ژنرال سالتزمن به واشنگتن‌پست گفته هدف بازدارندگی‌ است؛ با این حال نبود یک سیستم ارتباطی بین تهران و واشنگتن، ارسال چنین پیامی را با موانع و مشکلات مختلف روبه‌رو کرده‌ است.

به نوشته روزنامه واشنگتن‌پست در حال حاضر هدف این است که عملیات هوایی در خاورمیانه، ماهی یک بار از راه دور کنترل شود و باقی زمان در العدید ادامه یابد.

فرماندهان می‌خواهند به راه‌حلی برسند که کنترل عملیات هشت ساعت در ۲۴ ساعت در پایگاهی مانند شاو در کارولینای جنوبی، یا جای دیگر، انجام شود. مقام‌های رسمی در العدید البته تاکید کرده‌اند برنامه‌ای برای توقف کامل کار پایگاه وجود ندارد.

پایگاه هوایی العدید در جنوب‌غربی دوحه، پایتخت قطر، قرار دارد. این پایگاه در عین حال دربرگیرنده نیروی هوایی قطر، بریتانیا و برخی دیگر پرسنل است.

آمریکا اخیرا شماری از هواپیماهای بمب‌افکن استراتژیک «بی ۵۲» خود را به پایگاه العدید فرستاده و چند فروند هواپیمای «اف-۳۵ آ»، که از پیشرفته‌ترین هواپیماهای رادارگریز هستند، را نیز در پایگاه الظفره امارات مستقر کرده است.

انتهای خبر/