آمریکا:

به طور منظم با رژیم صهیونیستی درباره ایران مبادله اطلاعاتی داریم

صافی نیوز / سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد واشنگتن «به طور منظم» با اسرائیل درباره ایران مبادله اطلاعاتی دارد.

به گزارش صافی به نقل از فارس، «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری شامگاه سه‌شنبه (به وقت تهران) بار دیگر بر همکاری‌های میان واشنگتن و رژیم صهیونیستی علیه ایران تأکید کرد.

پرایس گفت: «ما به طور منظم اطلاعات را با شریکان اسرائیلی‌مان رد و بدل می‌کنیم. در بسیاری از حوزه‌ها دیدگاه مشترکی داریم، ضمن اینکه نفع راهبردی مشترکی هم داریم و آن این است که نمی‌خواهیم ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.»

ند پرایس در بخش‌های دیگر این نشست خبری مواضع پیشین واشنگتن درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین را تکرار کرد. او به عنوان مثال گفت: «ما معتقدیم که دیپلماسی و گفت‌وگوها فرصتی در اختیار ما قرار می‌دهد تا توانایی ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای یا دستیابی به آن از طرق دیگر را برای همیشه و به صورت ماندگار از بین ببریم.»

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ند پرایس درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین هم به تکرار ادعاهای پیشین پرداخت و گفت: «چیزی که می‌گویم این است که ما و شریکانمان آماده‌ایم و از مدت‌ها قبل آماده‌ بوده‌ایم. فکر می‌کنیم الان نوبت ایران است که جدیت خودش را نشان دهد.»

او اضافه کرد: «همان‌طور که قبلاً از ما شنیده‌اید چندین مسئله کوچک باقی مانده‌اند. باور ما این است که این مسائل کوچک باقی‌مانده درباره برنامه هسته‌ای ایران قابل برطرف کردن هستند و توافق را می‌توان به سرعت و به نحوه موثر به خاتمه رساند، البته اگر ایران تصمیم بگیرد که این کار را انجام بدهد.»

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

یکی از دلایل عدم انجام اقدامات لازم از سوی طرف‌های آمریکایی در مذاکرات وین مخالفت‌های نماینده‌های کنگره با سیاست‌های دولت بایدن در خصوص برجام بوده است. از جمله انتقادات این گروه از قانونگذاران آمریکایی این است که برجام به همه حوزه‌های اختلاف آمریکا با ایران از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران نمی‌پردازد.

کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در ادامه عملیات‌های رسانه‌ای و روانی خود بعد از وقفه مذاکرات وین به توجیه‌های متفاوتی برای مقصرنمایی ایران به جای عمل به تعهداتشان جهت احیای برجام متوسل شده‌اند.

این کشورها ابتدا با متصل کردن موضوع مذاکرات به جنگ اوکراین ادعا کردند که روسیه مانع از پیشبرد گفت‌وگوها شده است. بعد از آنکه «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که موضوع درخواست ضمانت مسکو برای همکاری‌ با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه گفت‌وگوها نیست، کشورهای غربی به برجسته‌سازی یک موضوع ایران پرداخته و مدعی شدند درخواست تهران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی مذاکرات را به بن‌بست کشانده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری شامگاه سه‌شنبه همانند روزهای گذشته تأکید کرد که حصول توافق در مذاکرات وین قطعی نیست. او گفت: «همان‌طور که قبلاً از ما شنیده‌اید در حال حاضر توافق قطعی نیست.»

انتهای پیام/