مقام وزارت بهداشت:

به هیچ وجه اعتراضات عمومی به تاخیر در تامین واکسن را نمی‌پذیریم

صافی نیوز / رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ضمن ارائه توضیحاتی درباره واردات واکسن کرونا بیان کرد به دلیل مشکلات و محدودیت‌های بسیار به هیچ وجه اعتراضات عمومی نسبت به تاخیر در تامین واکسن را نمی‌پذیرید.

به گزارش صافی به نقل از اعتماد، دکتر جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال بخش خصوصی چطور می‌تواند واکسن وارد کند؟ گفت:

بخش خصوصی، به شرط وجود ظرفیت مازاد بر توافقات دستگاه دیپلماسی و سفرای ما در خارج از کشور همچنین ارایه مستندات موید توانایی تامین واکسن با ظرفیت‌های جدید، اجازه واردات خواهد داشت.

خطر رانت‌خواهی بخش خصوصی برای واردات واکسن کووید۱۹ را تا چه حد جدی می‌بینید؟

باید برحسب مورد قضاوت کنیم؛ برحسب مستنداتی که ارایه شود، قیمت واکسن، تامین‌کننده واکسن، آیا واکسن از تولید‌کننده دریافت شده باشد یا خیر، مدارک و مستنداتی که سازمان غذا و دارو از داوطلبان واردات واکسن درخواست می‌کند، نشان می‌دهد که آیا وارد‌کننده، توانایی انجام این کار از مسیر صحیح را دارد یا ممکن است در این روند، مسیرهای انحرافی هم وجود داشته باشد.

تولید داخل، چه مقدار از نیاز واکسن کووید۱۹ را پوشش خواهد داد؟

براساس ظرفیت موجود و قابل پیش‌بینی برای تولید انبوه ۴ واکسن که فعلا در مرحله مطالعات بالینی هستند، پیش‌بینی می‌کنیم ۱۶۰ میلیون دوز تا پایان سال ۱۴۰۰ تولید شود.

در حال حاضر، مسیر واردات تمام واکسن‌هایی که طبق قرارداد، خریده‌ایم، تسهیل شده؟

روسیه برای ارسال واکسن اسپوتنیک V، مشکلی ندارد اما شرکت روسی دچار محدودیت در تولید شده چون هم باید نیاز واکسیناسیون جمعیت روسیه را تامین کند و هم، ۶۱ کشور، درخواست خرید واکسن اسپوتنیک V دارند. بنابراین، روند تامین واکسن از روسیه، کند شده که به نظر می‌رسد با توجه به قراردادهای جدید برای خرید ۶۰ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک V و تولید مشترک در ایران، در ماه‌های آتی جهشی در ورود یا تولید مشترک این واکسن خواهیم داشت. با اخباری که داریم، ممکن است در هفته‌های آتی، مشکل ارسال بخشی از محموله واکسن هندی هم مرتفع شود. برای خرید و واردات ۴ میلیون دوز واکسن چینی هم دستگاه دیپلماسی از آذر ماه سال گذشته در حال مذاکره و پیگیری بوده اما تا امروز، یک محموله اهدایی دولت چین شامل ۲۵۰ هزار دوز و یک محموله اهدایی صلیب سرخ چین شامل ۴۰۰ هزار دوز وارد کشور شده است.

واردات واکسن از کره‌جنوبی در چه وضعیتی است؟

کره‌جنوبی، تولید‌کننده مستقل واکسن نیست، بلکه شرکت SK-BIO واکسن آسترازنکا آکسفورد را تحت لیسانس تولید می‌کند و ما هم این واکسن را از مسیر سبد کوواکس تهیه کردیم که اولین محموله آن شامل ۷۰۰ هزار دوز وارد کشور شده و دولت کره‌جنوبی قول داده که تا پایان ماه مه (۱۰ خرداد) ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دوز از این واکسن به دست ما برسد علاوه بر آنکه تا پایان سال ۲۰۲۱ هم مابقی ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسنی که در سفارش سبد کوواکس داریم، تامین خواهد شد.

دولت تا امروز، چه رقمی برای خرید واکسن کووید۱۹ هزینه کرده است؟

واکسن‌ها قیمت‌های متفاوتی دارد اما شاید درست نیست که جزییات قراردادها را مطرح کنم و بسنده می‌کنم به این توضیح که واکسن‌ها، با بهترین قیمت خریداری شده و نحوه خرید هم این‌طور بوده که بخشی از قیمت هر محموله، قبل از ارسال و بخشی، بعد از ارسال به حساب شرکت و موسسه سازنده در کشور مبدا واریز خواهد شد.

منابع ریالی دولت برای خرید این حجم واکسن وارداتی کفایت می‌کند؟

به نظر می‌آید با وجود تمام مشکلات ناشی از تحریم‌ها و محدودیت منابع، تامین وجه برای خرید از سبد کوواکس؛ ولو با تاخیر، مرتفع شده و طبق آخرین اطلاعاتی که داریم، ظاهرا برای خرید ۶۰ میلیون دوز واکسن از روسیه هم، مسیر مالی مشخصی ایجاد شده و فکر می‌کنم از بابت منابع مالی مورد نیاز تامین واکسن، دغدغه جدی نداشته باشیم. البته وزارت بهداشت، دخالتی در مسائل مالی و انتقال پول و تبادلات بانکی واکسن کووید۱۹ ندارد و این موضوعات در بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه و دفتر هماهنگی‌های اقتصادی ریاست‌جمهوری پیگیری می‌شود اما طبق آخرین اطلاعاتی که دارم، می‌توانم بگویم که در حال حاضر، مشکل عمده و جدی برای تامین منابع مالی ریالی و ارزی مورد نیاز خرید واکسن وارداتی نداریم.

تولید مشترک واکسن با کوبا و روسیه به چه مرحله‌ای رسیده است؟

به دنبال تکمیل تزریق دوز اول واکسن تولید مشترک انیستیتو پاستور با موسسه فینلای کوبا (برای تولید واکسن سوبرانا ۲) برای داوطلبان در کشور مبدا، تزریق دوز دوم هم آغاز شد و در روزهای آینده و با مجوز سازمان غذا و دارو و کمیته اخلاق و پژوهش، به فاز سوم مطالعات بالینی می‌رسیم. با توجه به قرارداد دیرینه «ثبت متقابل» بین ایران و کوبا، هر دارو یا فرآورده بیولوژیکی که در کشور طرف قرارداد به ثبت برسد، در کشور دوم هم قابل تعمیم خواهد بود. بنابراین، به محض اینکه نتایج مطالعات بالینی، در هر یک از این دو کشور، موفقیت‌آمیز اعلام شود، قابل تعمیم به کشور دوم هم هست و برآورد ما این است که واکسن تولید مشترک با کوبا، خرداد ماه مجوز مصرف دریافت کند و به مرحله تولید انبوه در ایران برسد. برای واکسن تولید مشترک با روسیه هم سه شرکت ایرانی به موسسه گامالیای روسیه معرفی شدند که تا امروز، دو شرکت، توسط موسسه روسی، تایید شده‌اند و یکی از شرکت‌ها هم اولین محمولهCell Bank (شمارش گلبول خون RCB) را دریافت کرده و به زودی وارد فاز تولید واکسن اسپوتنیک V خواهد شد و شرکت‌های دوم و سوم هم احتمالا ظرف هفته‌های آتی به این زنجیره ملحق می‌شوند.

اعتراضات عمومی نسبت به تاخیر در تامین واکسن را می‌پذیرید؟

به هیچ‌وجه. چون ما برای تامین واکسن، دچار مشکلات و محدودیت‌هایی بسیار بیشتر از سایر کشورها بودیم؛ گرفتار اعمال خصم از سوی دولت امریکا بودیم، گرفتار تحریم‌های بین‌المللی چند ساله بودیم، گرفتار مشکلات نقل و انتقال پول و تامین منابع و تبادلات بانکی و روابط بین‌المللی بودیم. با گزارش‌هایی که از دیگر کشورها داریم، غیر از چند کشور مبدا تولید واکسن، حتی بسیاری از کشورهای توسعه یافته و پیشرفته دنیا که نه گرفتار مشکلات بین‌المللی بودند و نه تحریم بر آنها تحمیل شده بود، برای تامین واکسن کووید۱۹، وضعیت بهتر از ما ندارند. به استناد گزارش رسانه‌های غربی، شما امروز شاهد انتقادات مشابه در ژاپن و کره‌جنوبی و کشورهای اروپای غربی هستید و بنابراین، اعتراض به تامین واکسن کووید۱۹، فقط در ایران اتفاق نیفتاد و سایر دولت‌ها هم شاهد اعتراضات مشابه بودند.

انتهای پیام/