بیانیه مشترک حوزویون در پی درگذشت شیخ المراجع

صافی نیوز / جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شورای عالی حوزه‌های علمیه و مدیریت حوزه‌های علمیه در پی درگذشت آیت‌الله العظمی لطف‌الله صافی گلپایگانی بیانیه‌ای صادر کردند.

به گزارش صافی به نقل از ایسنا، متن این پیام تسلیت مشترک به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال جانسوز فقیه عالیقدر و شیخ المراجع حضرت آیت‌الله العظمی آقای حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی قدس الله نفسه الزکیه مصیبت جانکاهی است و غم بزرگی بر جان حوزه های علمیه و ملت ایران و مسلمانان نشاند.

آن فقیه عالیقدر از طهارت نفس و صفای باطن ویژه ای برخوردار بود و در علوم حوزوی و فقه اهل بیت علیهم السلام در قله های بلند قرار داشت و عمر شریف خود را در اعتلای اسلام و ترویج معارف الهی و اهل بیت علیهم السلام سپری کرد و همواره در خدمت به مردم شریف و نصح و خیرخواهی پیشگام و در مسیر نهضت و انقلاب اسلامی و همراهی امام را حل قدس سره و رهبری معظم مدظله نورافشانی می کرد، آن مرجع گرانمایه از فضیلت های اخلاقی والا و بیشمار برخوردار بود و الگوی حسن اخلاق و فروتنی و اخلاص و نصح و اشفاق بشمار می آمد و مجلس او الهام بخش و بیدار کننده بود و افزون بر منزلت علمی و اخلاقی و میراث علمی ماندگار از ایشان ، اندیشه اجتماعی و سیاسی و اطلاعات و آگاهی های اجتماعی و سیاسی و بین‌المللی ایشان ستودنی بود، ارتحال این فقیه و مرجع عظیم الشأن را به حضرت ولی عصر ارواحنا فداه، رهبری معظم مدظله ، مراجع عظام دامت برکاتهم ، بیت معظم آن مرجع عظیم الشأن رضوان الله تعالی علیه ،بیت مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی قدس سره و دیگر بیوت وابسته و حضرات آقازادگان مکرم ، حوزه های علمیه ، شاگردان و علاقمندان آن مرحوم و عموم ملت ایران و مسلمانان جهان تسلیت می گوییم و حوزه های علمیه تا پایان این هفته تعطیل اعلام می شود.

بر روح پاک آن فقید سعید درود می فرستیم و سلامت و عزت مراجع عظام و رهبری معظم دامت برکاتهم و ملت بزرگ ایران و مسلمانان و شیعیان را از خداوند متعال خواستاریم.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
شورای عالی حوزه های علمیه
مدیریت حوزه های علمیه
۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۰
۲۹ جمادی الثانی ۱۴۴۳»

گفتنی است؛ روح بلند این مرجع تقلید پس از دوره‌ای بیماری ، شب گذشته در پی ایست قلبی به ملکوت اعلی پیوست.
این فقیه اهل‌بیت، از شاگردان برجسته آیات عظام بروجردی، حجت، خوانساری و گلپایگانی بود و مدتی نیز در نجف اشرف از آیات محمدکاظم شیرازی و محمدعلی کاظمی بهره برده بود.
آیت‌الله صافی گلپایگانی، شیخ المراجع، سالیان متمادی در حوزه علمیه قم به تدریس و تحقیق و تألیف آثار گوناگون فقهی، کلامی و حدیثی پرداخته است.
عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و عضویت در شورای نگهبان و دبیری آن با حکم امام خمینی(ره)، از جمله فعالیت‌های سیاسی آیت الله صافی گلپایگانی بوده‌است.
از این مرجع تقلید بیش از ۸۰ عنوان کتاب برجای مانده که برخی از آنها جایزه کتاب سال ولایت و کتاب سال مهدویت را به دست آورده‌اند، منتخب الاثر، اوقات الصلوات، بیان الاصول و  ثلاث رسائل فقهیه از جمله آثار آیت الله صافی گلپایگانی است.
ایشان از شاگردان برجسته آیت‌الله بروجردی و عضو شورای استفتای وی بوده و کتاب منتخب الاثر درباره امام دوازدهم شیعیان را به توصیه استاد خود نوشته است
این مرجع تقلید در ۳۰ بهمن ماه سال ۱۲۹۷ هجری شمسی در گلپایگان اصفهان دیده به جهان گشوده بود.

انتهای پیام/