سرپرست شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان:

بیش از 11000 مشترک زاهدانی از نعمت گاز بهره‌مند شده‌اند

صافی - سرپرست شرکت گاز سیستان و بلوچستان گفت: از ۱۱۰ هزار انشعاب و ۱۴۰ هزار مشترک پیش‌بینی شده در زاهدان, ۱۱ هزار و ۴۵۱ مشترک خانگی و ۵۶ مشترک تجاری گازدار شده‌اند.

رضا پنجابی امشب در جلسه شورای فنی استان سیستان و بلوچستان اظهار طول شبکه گازرسانی در شهر زاهدان را یک هزار و 350 کیلومتر ذکر کرد و اظهار داشت: تاکنون حدود 425 کیلومتر شبکه گذاری انجام شده که از این مقدار حدود 281 کیلومتر آن گازدار شده است.

سرپرست شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان افزود: از 110 هزار انشعاب و 140 هزار مشترک پیش بینی شده در زاهدان 11 هزار و 451 مشترک خانگی و 56 مشترک تجاری گازدار شده‌اند.

وی ادامه داد: حدود 105 کیلومتر شبکه در محدوده خیابان های انقلاب، سرداران شهید، خرمشهر و بهداشت زاهدان هفته گذشته گاز دار شده اند.

سرپرست شرکت گاز سیستان و بلوچستان با اشاره به گازرسانی به زابل گفت: برای انتقال گاز از زاهدان به زابل نیاز به اجرای خطوط انتقالی به طول 108 کیلومتر 36 اینچی و 110 کیلومتر 24 اینچی است.

وی ادامه داد: پیمانکار برای اجرای خط انتقال گاز از زاهدان تا دوراهی دشتک انتخاب شده و هم اینک در مرحله تجهیز کارگاه است.

پنجابی افزود: همچنین خط انتقال دوراهی دشتک تا زابل در حال بررسی برای انتخاب سرمایه گذار است.

وی تصریح کرد: با توجه به زمان بر بودن اجرای این خط به منظور تسهیل در گازرسانی به شهر زابل فراخوان گازرسانی به این شهر با روش سی ان جی به منظور گازدار کردن شبکه کار شده آغاز شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست اظهار داشت: مطالعه خط انتقال گاز از ایرانشهر به خاش که شامل هفت شهرستان مرکز و جنوب شرق این استان و حدود 16 بخش در این محدوده است، باید در اسرع وقت انجام شود.

باقر کرد گفت: 85 کیلومتر شبکه در پنج سال گذشته در شهرستان خاش انجام شده که تاخیر در خط انتقال سبب تحمیل هزینه های فراوانی برای نگهداری این خطوط می شود.

وی تصریح کرد: تهیه نقشه جامع شهر زاهدان از نظر گازکشی به منظور تعیین مقدار پیشرفت فیزیکی طرح در هر بازده زمانی ضرورت دارد.

استان سیستان و بلوچستان با گستره 187 هزار و 502 کیلومترمربع (معادل 11.5درصد مساحت کشور) و بیش از 2 میلیون و 800 هزار نفر جمعیت آخرین استان فاقد شبکه گاز کشور به شمار می رود که دولت یازدهم عزم خود را جزم کرده تا مردم این استان دور افتاده را از نعمت گاز شهری برخوردار کرده و رنج سالها حمل سیلندرهای گاز مایع را از آنان بزداید.

این طرح، اهداف چندگانه ای را دنبال می کند که از جمله آنها می توان به گازرسانی به نیروگاه‌ها، صنایع پتروشیمی، واحدهای صنعتی و ساخت خطوط فرعی و شبکه های شهری برای مصارف خانگی، تجاری و صنعتی اشاره کرد.

پس از اجرای طرح انتقال گاز از عسلویه به ایرانشهر و گازرسانی شهری در این شهر عملیات اجرای لوله گذاری و انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان انجام شد و هم اینک پروژه گاز رسانی در شهر زاهدان در حال تکمیل است.