14:22 1403/02/20
نمايندگي ايران در سازمان ملل:

تحريم ها عليه سوريه فورا لغو شود

صافی نیوز / سفير و معاون نمايندگي ايران در سازمان ملل متحد با تاکيد بر لغو فوري و کامل تحريم ها عليه سوريه اظهار داشت: غارت نفت و ثروت سوريه بايد متوقف و آب نبايد به عنودان سلاح استفاده شود.
زهرا ارشادی

به گزارش صافی به نقل از ایرنا، زهرا ارشادي سفير و معاون نمايندگي ايران در سازمان ملل متحد در نشست عصر چهارشنبه به وقت محلي شوراي امنيت سازمان ملل افزود: بيش از ۱۰ سال است که مردم سوريه از يکي از بزرگترين مشکلات بشردوستانه در جهان رنج مي‌برند. اما آنگونه که سوري ها و فعالان بشردوستانه در سفر اخير گريفيتس معاون امور بشردوستانه دبيرکل به سوريه به وي گفته اند، متاسفانه «مردم اکنون بيش از هر زمان ديگري رنج مي برند».

وي تصريح کرد: براي رسيدگي به اين وضعيت وخيم، جامعه بين المللي داراي مسووليت جدي سياسي و اخلاقي است.

ارشادي افزود: سفر معاون امور بشردوستانه دبيرکل سازمان ملل براي کسب اطلاعات دست اول و ارزيابي واقعي از وضعيت بشردوستانه در سوريه، يک اقدام مثبت بود و رضايت وي از گفتگوهايش با مقامات سوريه و اقدامات متعاقب آن، از جمله انجام اولين عمليات بشردوستانه به شمال غرب سوريه از سال ۲۰۱۷ تاکنون، مايه اميدواري است.
سفير و معاون نمايندگي ايران در سازمان ملل اظهار داشت: ما تمام تلاشها در اين زمينه، از جمله اقدامات دولت سوريه و همکاري نهادهاي بشردوستانه، و همچنين فداکاري يک سرباز سوري را که هنگام پاکسازي جاده براي کاروان بشردوستانه جان خود را بر اثر انفجار مين از دست داد، ارج مي نهيم.

وي با بيان اينکه انتقال کمک هاي بشردوستانه به درعا با همکاري دولت سوريه نيز رخداد مهمي است، گفت: همانطور که نهادهاي بشردوستانه به معاون امور بشردوستانه دبيرکل سازمان ملل گفته اند، وضعيت بشردوستانه و اقتصادي اجتماعي رو به وخامت بوده و «ارائه کمک براي بهبود خدمات اساسي» يک نياز فوري است.

ديپلمات ايران در سازمان ملل ادامه داد: اين امر بر اهميت اجراي کامل و مؤثر قطعنامه ۲۵۸۵ که طبق آن شوراي امنيت از همه کشورها خواسته است «گامهاي عملي براي رسيدگي به نيازهاي فوري مردم سوريه بردارند»، تاکيد مي کند.

وي افزود: شوراي امنيت همچنين طي آن قطعنامه تاکيد کرده است که اينگونه اقدامات بايد شامل حمايت از «ترميم سريع تأسيسات آب، بهداشت، درمان، آموزش و سرپناه» نيز باشد.

ارشادي اضافه کرد: در اين زمينه، ما از اظهارات معاون امور بشردوستانه دبيرکل سازمان ملل مبني بر لزوم افزايش چشمگير در تأمين مالي اينگونه طرحها استقبال مي کنيم.

سفير و معاون نمايندگي ايران در سازمان ملل اظهار داشت: با اين حال، اين اظهارات وي که «نيازها در سوريه همچنان در حال رشد است در حالي که بودجه همچنان کاهش مي يابد»، مايه نااميدي است. اين بدان معناست که کمک هاي مالي براي فعاليت هاي بشردوستانه در سوريه بايد افزايش يابد. اما اين به تنهايي کافي نيست.

وي تاکيد کرد: بايد تلاشها درباره طرح هاي ترميم سريع و بازسازي افزايش يافته و تسريع شود؛ تحريم هاي يک جانبه که نقش ويرانگري در تشديد وضعيت بشردوستانه دارند، بايد فورا و کاملا لغو شوند؛ غارت نفت و ثروت سوريه بايد متوقف گردد؛ آب نبايد به عنوان سلاح استفاده شود؛ و بازگشت پناهندگان و آوارگان بايد تسهيل شود.

ارشادي ادامه داد: تلاشهاي بيشتري نيز بايد صورت گيرد تا اطمينان حاصل شود که سوري ها ديگر به کمک هاي بشردوستانه نيازي نداشته باشند.

وي تاکيد کرد: راه حل نهايي البته پايان دادن به درگيري، خروج کامل تمام نيروهاي خارجي ناخوانده، شکست دادن تروريستها و تضمين تماميت ارضي، وحدت و استقلال سياسي سوريه است.

سفير و معاون نمايندگي ايران در سازمان ملل ابراز اميدواري کرد تحولات مثبت اخير در نتيجه هماهنگي و همکاري دولت سوريه و نهادهاي بشردوستانه نتايج بيشتري در پي داشته و رويکردهاي مبتني بر رويارويي را به همکاري مبدل سازد.

وي اظهار داشت داستان تکان دهنده اي که نماينده سازمان ملل از يک پسر چهار ساله سوري داراي سرطان خون و تحت درمان در درمانگاهي روستائي در حلب که فاقد برق، آب لوله کشي و دارو است، نقل کرده، تنها يک نمونه از مشکلات روزانه بسياري از سوري ها است. ما نبايد اين ملت پرافتخار را تنها رها کنيم؛ ما نبايد آنها را نااميد سازيم.

معاون نمايندگي ايران در سازمان ملل تاکيد کرد ايران همانند گذشته به کمک به مردم و دولت سوريه براي غلبه بر چالش هايي که با آن مواجه هستند، ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *