گزارش تحلیلی؛

تداوم ادعاهای واهی ریاض علیه ایران به جای توقف جنگ یمن

صافی نیوز - پس از ضربه مهلکی که یگان پهپادی ارتش و کمیته های مردمی یمن به تاسیسات نفتی عربستان وارد کردند، مقامات سعودی به جای توقف جنگ یمن به ادعاهای واهی علیه ایران روی آوردند.

صافیگروه بین الملل: آنچه سخت مقامات ریاض را آشفته کرده است یکی ناکارآمدی سامانه های پاتریوت آمریکایی و دیگری مواضع آمریکایی هاست که سعودی ها انتظار حمایت بیشتر را داشتند. درباره سامانه دفاع هوایی مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به شکست آن اذعان کرد. وی در پاسخ به این سئوال که چرا سامانه پاتریوت آمریکا در مقابله با حمله به آرامکو ناکارآمد بود به ذکر جمله ای اکتفا کرد.

پمپئو گفت: «حتی بهترین سامانه های دفاعی در دنیا گاهی فشل و ناکام می شوند و درست عمل نمی کنند».

این در حالی است که قبلا رویترز در گزارشی آورده بود: میلیاردها دلار از سوی عربستان برای خرید تجهیزات نظامی از کشورهای غربی که گفته می شود برای مقابله با حملات پیشرفته طراحی شده اند هزینه می شود اما این تجهیزات توانایی مقابله با پهپادهای ارزان قیمت و موشک های کروز را ندارند.

در همین رابطه یک کارشناس امنیتی عربستانی که نخواسته نامش فاش شود به رویترز می گوید: سیستم های دفاع هوایی و تسلیحات آمریکایی که ما میلیاردها دلار برای آنها پول داده ایم تا از تاسیسات نفتی عربستان دفاع کنند کجا بودند؟ اگر آنها توانسته اند با چنین دقتی حملات خود را انجام بدهند این توانایی را نیز دارند که تاسیسات آب شیرین کن و سایر اهداف را نیز هدف قرار بدهند.

ناکارآمدی سامانه های دفاع هوایی در برابر حملات کوبنده یمنی ها

به اعتقاد تحلیلگران، این حملات یمنی ها، شکنندگی سامانه‌های دفاع هوایی سعودی را در محافظت از این تأسیسات مهم نفتی در این کشور برملا کرد همان‌گونه همچنین «طفره رفتن» ایالات متحده در دفاع از همپیمانانش را فاش کرد به‌رغم این‌که از آنها میلیاردها دلار به‌عنوان بهای این دفاع باج می‌گیرد.

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان با اشاره به حملات ارتش و کمیته های مردمی یمن به تاسیسات نفتی آرامکو در شرق عربستان و واکنش گسترده بین المللی در حمایت از ریاض گفت: «هدف قرار گرفتن آرامکو از سوی یمنی ها بدون تردید حادثه مهمی بود و منطقه را تکان داد و با واکنش های بسیاری در دنیا روبرو شد. مواضع بین المللی در قبال حملات به آرامکو نشان داد که متاسفانه نفت از خون ارزش بیشتری دارد. در طی سالها و به طور روزانه ملت یمن از سوی ائتلاف متجاوز سعودی بمباران می شود و احدی برایش اهمیت ندارد اما برای نفت همه واکنش نشان دادند. احدی در حمله به تاسیسات آرامکو کشته نشد اما نفت برای دنیا اهمیت بیشتری دارد. از آنانی که حملات به آرامکو را محکوم می کنند می خواهیم که با ملت یمن در محاصره ای که در آن قرار دارند هم ابراز همبستگی کنند. باید میان خون و نفت توازن وجود داشته باشد.

d8aad8afd8a7d988d985 d8a7d8afd8b9d8a7d987d8a7db8c d988d8a7d987db8c d8b1db8cd8a7d8b6 d8b9d984db8cd987 d8a7db8cd8b1d8a7d986 d8a8d987 d8ac 5d868a6717951

وی خاطرنشان کرد: به سعودی ها توصیه می کنم که به جای خرید سامانه های دفاع هوایی در مقیاس گسترده و پرداخت میلیونها دلار بدون فایده، جنگ را متوقف کنندسید حسن نصرالله: به سعودی ها توصیه می کنم که به جای خرید سامانه های دفاع هوایی در مقیاس گسترده و پرداخت میلیونها دلار بدون فایده، جنگ را متوقف کنند. تنها راه، توقف جنگ ظالمانه ضد یمن است. درخواست کمک از آمریکا و انگلیس جز ویرانی به بار نمی آورد. کمترین هزینه برای امارات و عربستان برای حمایت از تاسیساتشان توقف جنگ است. توقف جنگ برای عربستان و امارات بهتر از این است که از سوی آمریکا تحقیر شوند. سامانه های دفاع هوایی در مقابله با پهپادها بی فایده است و هزینه بسیاری دارد. تکیه بر آمریکا فایده ای برای امارات و عربستان ندارد. سر عقل بیایید اقتصاد شما شیشه ای است. اگر یک ضربه به تاسیسات شما منجر به این همه خسارت شد پس نتیجه ضربات دیگر چه خواهد شد؟».

عبدالباری عطوان درباره این توصیه نصرالله در رای الیوم آورده است: «بهترین راه برای عربستان و امارات عمل کردن به نصیحت دبیرکل حزب الله لبنان و متوقف کردن جنگ در یمن است. حسن نصرالله عادت ندارد دشمنانش را که دشمنان مقاومت هستند نصیحت کند بلکه آن‌ها را مورد انتقادهای شدید قرار می‌دهد، اما در سخنرانی عصر جمعه خود به مناسب وفات استاد علامه حسن کورانی این قاعده را شکست و به عربستان و امارات به عنوان دو طرف جنگ کنونی در یمن تاکید کرد کوتاه‌ترین و کم هزینه‌ترین راه برای دفاع از اقتصاد و تاسیسات نفتی این دو کشور در برابر حملات موشکی و پهپادهای یمنی ها توقف جنگ در یمن است، زیرا این اقدام بر خفت و خواری در برابر آمریکا شرف دارد.‌

وی بیان کرد: نمی‌دانیم مسئولان دو کشور به این نصیحت گوش می‌کنند یا نه، اما آنچه نصرالله گفت، حقیقت است. دونالد ترامپ برای کمک به عربستان سعودی و گرفتن انتقام حمله به تاسیسات هسته‌ای بقیق و حریص که  بر اساس نظر اکثر کارشناسان غربی به کاهش تولید نفت عربستان تا نصف منتهی گردید وارد جنگ با ایران نخواهد شد. تنها چیزی که برای ترامپ اهمیت دارد باج گیری از همه کشورهای خلیج فارس و دستیابی به بیشترین میزان ممکن از میلیاردها دلار درآمد نفتی به بهانه حمایت از آنهاستعطوان: تنها چیزی که برای ترامپ اهمیت دارد باج گیری از همه کشورهای خلیج فارس و دستیابی به بیشترین میزان ممکن از میلیاردها دلار درآمد نفتی به بهانه حمایت از آنهاست، اما هنگامی که این کشورها یا تعدادی از آن‌ها در معرض خطر قرار می‌گیرند فریب کاری و وقت کشی، توئیت کردن و اظهارنظرهای متناقض را آغاز می‌کند و یک بار می‌گوید به حمایت از کسی متعهد نشده و بار دیگر می‌گوید منتظر نتایج تحقیقات درباره شناخت اماکنی است که موشک‌ها و پهپادها از آنجا برخاسته اند.

عطوان افزود: حتی کشور فقیر و بدهکار بحرین که با بحران‌های اقتصادی رو به روست از باج خواهی در امان نماند و اصرار ترامپ برای فروش موشک‌های پاتریوت با ارزش بیش از ۱۲ میلیارد دلار به آن، قابل توجه بود. این خبر هنگام سفر شیخ سلمان بن حمد بن عیسی آل خلیفه ولیعهد بحرین به واشنگتن اعلام شد حال آن که موشک‌های دفاعی پاتریوت ناکارآمدی خود را در مقابله با موشک‌ها و پهپادهای یمنی ثابت کرده اند و بیشتر متحدان آمریکا از جمله ترکیه که موشک‌های اس ۴۰۰ روسیه را جایگزین کرده است از خرید آن شانه خالی کرده اند، اما بحرین که میزبان پایگاه ناوگان پنجم آمریکاست مانند بقیه کشورهای خلیج فارس نمی‌تواند با آمریکا مخالفت کند.

این تحلیلگر جهان عرب تاکید کرد: کشورهای منطقه خلیج فارس واقعا روی دولت شکست خورده‌ای در آمریکا حساب باز کرده اند چنان که برخی از آن‌ها نیز به بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) به عنوان حامی و متحد خود چشم امید بسته اند و اکنون او در حال سقوط است و در چند قدمی زندانی قرار دارد که بعد از صدور شبه قطعی حکم او به اتهام فساد، برایش آماده شده است. گمان نمی‌رود سرنوشت ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آینده که یک سال دیگر است بهتر از این باشد.

وی گفت: ترامپ، دوستی جز پول ندارد و ارزش‌های اخلاقی هیچ جایی در قاموس او ندارند و تنها چیزی که برایش اهمیت دارد حجم سرمایه هایش در بانک است و جهان برای او چیزی بیش از معاملات املاک و مستغلات نیست. او بیش از یک هفته است که با دوست صمیمی خود نتانیاهو تماسی نگرفته است تا او را قبل از انتخابات حمایت کند یا بعد از شکست در آن دلداری دهد پس چطور به دوستان سعودی و اماراتی خود هنگام مشکلات و بحران‌ها اهمیت خواهد داد؟

ترامپ از واکنش ایران ضد پایگاههایش در قطر، عربستان و امارات می ترسد

عطوان آورده است: گمان نمی‌کنیم ترامپ که از سرنگون شدن پهپاد خود در تنگه هرمز یا بازداشت نفتکش نزدیک‌ترین متحدش انگلیس که در همه جنگ‌ها در عراق و سوریه و افغانستان شریک واشنگتن بوده انتقام نگرفته است اکنون هواپیماهایش را برای هدف قرار دادن تاسیسات نفتی ایران در بندر عباس و جزیره خارک به پرواز در آورد. حداکثر کاری که او ممکن است انجام دهد اعمال تحریم‌های اقتصادی بیشتر مانند آن چیزی است که جمعه انجام داد و حلقه محاصره بانک مرکزی ایران را تنگ‌تر کرد. او از واکنش ایران ضد پایگاه هایش در قطر و عربستان و امارات و بحرین و کویت که در تیررس موشک‌ها و پهپادهای رادارگریز ایرانی هستند می‌ترسد.

d8aad8afd8a7d988d985 d8a7d8afd8b9d8a7d987d8a7db8c d988d8a7d987db8c d8b1db8cd8a7d8b6 d8b9d984db8cd987 d8a7db8cd8b1d8a7d986 d8a8d987 d8ac 5d868a67a471e

وی می افزاید: نیروی هوایی آمریکا که بر منطقه خلیج فارس سیطره داشت و همه دشمنان آمریکا از قدرت و تاثیرگذاری آن در یکسره کردن نبردها هراس داشتند امروز به سبب سامانه‌های موشکی دفاعی جدید ساخت روسیه مانند اس ۴۰۰ یا نمونه مشابه ایرانی آن منزوی شده اند. کافی است اشاره کنیم که پهپاد آمریکایی گلوبال هوک با موشک ایرانی و در ارتفاع ۲۰ کیلومتری سرنگون شد. همچنان اصرار داریم پهپادهایی که تاسیسات نفتی بقیق و خریص را نشانه گرفتند از یمن برخاسته اند مگر این که عکس این موضوع با ارائه ادله علمی و عملی موثق ثابت شود. از این رو روایت سخنگوی نظامی جنبش انصارالله را می‌پذیریم، زیرا ایمان داریم تلاش‌های مستمری برای کاستن از شأن و جایگاه این جنبش و توان نظامی آن و در ورای آن ملت یمن صورت می‌گیرد حال آن که این جنبش توانایی‌های خود را در میدان و جبهه‌های نبرد و با استقامت پنج ساله در برابر ائتلافی که جدیدترین و گران‌ترین هواپیماها و تجهیزات نظامی را در کل جهان دارد ثابت کرده و در ماه‌های اخیر کفه ترازو در نبردها را به نفع خود سنگین کرده است.

d8aad8afd8a7d988d985 d8a7d8afd8b9d8a7d987d8a7db8c d988d8a7d987db8c d8b1db8cd8a7d8b6 d8b9d984db8cd987 d8a7db8cd8b1d8a7d986 d8a8d987 d8ac 5d868a6845f8d

وی اعلام کرد: امیدواریم مسئولان امارات و عربستان به این گفته نظامی عمل کنند که می‌گوید: «بهترین راه برای پایان دادن به جنگ، اعلام پیروزی و عقب نشینی فوری از آن برای کاهش خسارت هاست». زیرا نتیجه این جنگ کاملا مشخص است. محور مقاومت که اکنون جنگی بی امان ضد تاسیسات نفتی عربستان و چه بسا به زودی امارات به راه انداخته است با توجه به تهدیدهای اخیر یمنی‌ها این کار را در چارچوب راهبردی که با دقت بسیار زیاد محاسبه شده است انجام خواهد داد که عبارت است از نخست: توقف صادرات نفت از مبدأ کشورهای متحد آمریکا در خلیج ‏فارس، دوم: افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی، سوم: ایجاد بحران اقتصادی جهانی شبیه به آنچه در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ جهان را به لزره انداخت و چهارم: پرهزینه کردن اعمال محاصره و تحریم‌های آمریکایی.

این تحلیلگر معروف جهان عرب بیان کرد: افزایش قیمت نفت به معنای افت اقتصاد جهان و به ویژه آمریکاست که خود به معنای کاهش شانس ترامپ برای پیرزوی در انتخابات آینده ریاست جمهوری خواهد بود. تاکنون دو رئیس جمهور نتوانسته اند به سبب مسائل اقتصادی برای دومین دوره بر کرسی ریاست جمهوری تکیه بزنند که جورج بوش پدر و جیمی کارتر هستند و هیچ بعید نیست که ترامپ سومین آن‌ها باشد. خوشبین باشید».

به هر حال آنچه باید گفت این است که حملات یمنی ها از مرحله هشدار به مرحله تاثیرگذاری موثر رسیده استحملات یمنی ها از مرحله هشدار به مرحله تاثیرگذاری موثر رسیده است. عملیات بزرگ ارتش و کمیته های مردمی یمن از هر حیث ویرانگر و تاثیرگذارتر از واکنش های قبلی یمنی ها محسوب می شود. این پیامی است به سعودی ها که یمن از مرحله هشدار به مرحله وارد کردن ضربه مهلک و شکستن استخوان دشمن رسیده است و عملیات های بعدی یمنی ها کشنده تر و کوبنده تر خواهد بود و این تا زمانی که حمله به یمن متوقف نشود و محاصره ملت مظلوم یمن پایان نیابد، ادامه خواهد داشت. راهکار همانطور که سید مقاومت روز گذشته اعلام کرد در توقف جنگ است زیرا خرید سامانه های دفاعی و دادن باج بیشتر به آمریکا و ترامپ مشکلی را حل نخواهد کرد.

اما به نظر می رسد که سعودی ها که به سرسپردگی به آمریکا و غرب عادت کرده اند بر ادامه جنگ یمن و اتهام زنی علیه ایران اصرار دارند به طوری که در تازه ترین اظهار نظر گستاخانه عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجه عربستان مدعی شد: «حمله به آرامکو با سلاح ایرانی انجام شده است و از این رو ما مسئولیتش را متوجه ایران می دانیم. حمله از یمن انجام نشده است بلکه از شمال انجام شده است و ما در راستای مشخص کردن مکان حمله حرکت می کنیم. عربستان بیش از ۲۶۰ موشک بالستیک و ۱۵۰ پهپاد که همگی آنها ساخت ایران بوده اند را هدف قرار داده است. دنیا باید مانع از سیاست های بی ثبات کننده ایران شود. ما موشک، پهپاد و حتی تیری به سمت ایران شلیک نکرده ایم. ایران از شرایط کنونی برای رفتارهای خصمانه خود استفاده می کند. ما بارها هشدار داده ایم که عدم برخورد با ایران آنرا تشویق به افزایش اقدامات خصمانه اش می کند. ما با متحدان و دوستان درباره گامهای آتی پس از پایان روند تحقیقات مشورت می کنیم.  ادله و شواهد حمایت ایران از تروریسم با وجود تکذیب آن ادامه دارد و مواضع آن غیرواقعی و غیر صادقانه است. ما با آمریکا برای تضمین آزادی کشتیرانی در خلیج فارس همکاری می کنیم. کل دنیا از مانع تراشی ایران در مسیر امداد رسانی انرژی از خلیج فارس تاثیر می پذیرد».

انتهای خبر/