13:27 1403/02/14

ترافیک سنگین دیپلماتیک میان بغداد و تهران

بغداد – ایرنا – در آستانه سفر رسمی دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران به بغداد، پایتخت های دو کشور شاهد ترافیک سنگین دیپلماتیک است.

به گزارش ایرنا، روابط بین بغداد و تهران در طول ۱۵ سال اخیر روندی صعودی داشته که این روند در دوره حکومت (روسای سه گانه) جدید عراق بعد از انتخابات ۲۲ اردیبهشت ماه گذشته، با شتاب بیشتری دنبال شده است.
مقامات بلندپایه به علاوه ده ها هیات بین دو کشور طی ماه های اخیر در رفت و آمد بوده و منابعی در سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد به خبرنگار ایرنا تاکید کردند که تقریبا روزی نیست که هیاتی در تردد بین دو کشور نباشد.
اولین مقام بلندپایه ای که بعد از تشکیل حکومت جدید عراق در ۱۰ مهرماه گذشته، به تهران سفر کرد، «برهم صالح» رییس جمهوری عراق بود که در ۲۶ آبان ماه وارد جمهوری اسلامی ایران شد و با مسوولان عالی ایران از جمله رهبر معظم انقلاب، رییس جمهوری، رییس مجلس شورای اسلامی و دیگر مقامات عالی ایرانی دیدار و گفتگو کرد.
در مقابل وزیران نفت، انرژی، امور خارجه و رییس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز طی همین مدت هر کدام جداگانه در راس هیات های بلندپایه از بغداد دیدار کرده اند و در مقابل وزیران برق، راه و ترابری، بازرگانی عراق به علاوه رییس مجلس نمایندگان عراق در همین فاصله ۴ ماه از سفر صالح به ایران به تهران سفر کرده اند.
«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در ۲۳ تا ۲۷ دیماه، «بیژن زنگنه» وزیر نفت در ۲۰ دیماه و «رضا اردکانیان» وزیر نیرو در ۵ و ۶ دیماه از جمله سفرهای مهم مقامات ایرانی بوده که برای توسعه روابط در حوزه همکاری های سیاسی، اقتصادی، نفتی و انرژی به بغداد سفر کرده اند.
«حسن دانایی فر» دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی با عراق و مشاور معاون اول رییس جمهوری نیز در طول یک سال گذشته بارها به بغداد برای پیگیری توافقنامه ها و تفاهمنامه های امضا شده در رفت و آمد بود که حاصل این رفت و آمدها امضای توافقنامه مهم ساز و کار پرداخت مالی بین روسای بانک های مرکزی دو کشور در بغداد در ۱۶ بهمن ماه بوده است.
بی شک فعالیت و نشاط نمایندگی های ایران در عراق از جمله سفارت جمهوری اسلامی ایران در برنامه ریزی بهینه سفر هیات های ایرانی به بغداد و گسترش مناسبات دو سویه حائز اهمیت بوده است.
در مقابل وزیر برق عراق در ۱۷ بهمن ماه، وزیر راه و ترابری عراق در ۱۴ اسفند ماه و وزیر بازرگانی عراق روز گذشته (۱۵ اسفند ماه ) به صورت جداگانه برای توسعه روابط و اجرایی کردن توافقنامه های فی مابین وارد تهران شده اند.
از مهمترین سفرهای مسوولان عالی عراق سفر یک روزه «محمد الحلبوسی» رییس مجلس نمایندگان عراق در روز گذشته (۱۵ اسفند ماه) به همراه جمعی از روسای فراکسیون ها و کمیسیون های پارلمان عراق بوده است.
الحلبوسی طی این سفر با همتای ایرانی خود «علی لاریجانی» و همچنین «حسن روحانی» رییس جمهوری، «علی شمخانی» دبیر شورای امنیت ملی و «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفتگو کرد.
یکی از مهمترین سفرها که جدول پر ازدحام دیدارها بین بغداد و تهران را تکمیل می کند، سفر دکتر «حسن روحانی» رییس جمهوری ایران اسلامی در اوائل هفته آینده به بغداد است که مسوولان عراقی برای آن برنامه ریزی خاصی کرده اند.
«برهم صالح» رییس جمهوری و «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق پیشاپیش در اظهاراتی جداگانه سفر روحانی به بغداد را در توسعه روابط بین دو کشور مهم ارزیابی کرده اند.
مناسبات راهبردی که بین دو کشور دوست و همسایه و مسلمان – ایران و عراق – در طول ۱۵ سال گذشته ایجاد شده باعث شده است تا مقامات دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق همواره از سطح خوب روابط بین دو کشور به عنوان الگویی برای روابط منطقه ای یاد کنند و دیگر کشورهای منطقه را به الگویی برداری از این روابط دعوت کرده اند.
در حال حاضر از حیث آمارهای رسمی وزارت بازرگانی عراق، میزان تبادلات اقتصادی بین دو کشور بیش از ۱۳ میلیارد دلار است که طبق این گزارش دو کشور ایران و عراق برای رساندن این سطح تبادلات تا رقم ۲۰ میلیارد دلار برنامه ریزی کرده اند.
خاورم *۱۰*۳۵۳*۳۸۰*
انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}