کلینتون:

ترامپ شبیه هیتلر است

صافی نیوز / هیلاری کلینتون وزیر خارجه اسبق ایالات متحده، دونالد ترامپ رقیب خود در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ را شبیه به آدولف هیتلر پیشوای آلمان نازی دانست که طرفدارانش سلامی شبیه به نازی‌ها ادا می‌کنند.

به گزارش صافی به نقل از ایرنا، کلینتون در جشنواره تریبون تگزاس در شهر آستین اظهار کرد: به یاد دارم که به عنوان یک دانشجوی جوان سعی می کردم بفهمم که چگونه مردم اساسا به سمت هیتلر جذب شدند؟ چطور این اتفاق افتاد؟

نامزد ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ با پاسخ تلویحی به سوال خود به دونالد ترامپ اشاره کرد و گفت: من فیلم‌های خبری را تماشا می‌کردم، و این مرد را می‌دیدم که در آنجا ایستاده بود و غر می‌زد و مردم فریاد می‌زدند و دست‌هایشان را بالا می‌بردند.

کلینتون با اشاره به سخنرانی رییس جمهوری سابق آمریکا در اوهایو در هفته گذشته، اضافه کرد: ترامپ بیش از یک ساعت در آنجا غر می‌زد و هیاهو می‌کرد و ردیف‌هایی از مردان جوان در آنجا دستان خود را بالا می‌آوردند. فکر می‌کنم عادلانه است بگوییم ما در کشمکش بین دموکراسی و خودکامگی هستیم.

در جریان سخنرانی ترامپ در اوهایو، حامیان وی دستان خود را بالا آوردند و با انگشت خود به نوعی یک سلام را ادا کردند که به گمان برخی می‌تواند نشانه جنبش “اول آمریکا” رییس جمهوری سابق باشد. برخی دیگر نیز اعتقاد دارند که این سلام می‌تواند مربوط به تئوری توطئه “کیوانان (QAnon)” می‌شود درحالیکه مقایسه‌هایی با سلام نازی‌ها نیز صورت گرفت.

بری مک‌کافری ژنرال چهار ستاره بازنشسته ارتش آمریکا نیز سخنرانی ترامپ را با تجمع سال ۱۹۳۶ نازی‌ها در نورمبرگ آلمان مقایسه کرد. وی در صفحه توئیتر خود نوشت: جمعیت شبیه به تجمع ۱۹۳۶ نومبرگ است. سرکار آمدن ترامپ بی قانون در انتخابات ۲۰۲۴ ما را به سمت خودکامگی می‌برد و قانون اساسی ما را نادیده می‌گیرد.

انتهای پیام/