تردد ۲ میلیون و ۳۲۰ هزار خودرو فرسوده در جاده های کشور

صافی نیوز / رئیس انجمن مراکز اسقاط خودرو گفت: طبق آخرین آمار خودرو‌های فرسوده که مربوط به سال ۱۴۰۰ است، ۲ میلیون و ۳۲۰ هزار خودرو فرسوده همچنان در جاده‌های کشور تردد می‌کنند.

به گزارش صافی به نقل از تسنیم، محمود مشهدی شریف با اشاره به مفاد قانون ساماندهی بازار خودرو که پس از ۳ سال بالاخره در خرداد امسال به دولت ابلاغ شد، افزود: در این قانون مصوبه ۲۵ درصدی برای شماره گذاری خودرو‌ها لحاظ شد، یعنی برای شماره گذاری یک میلیون خودرو باید ۲۵۰ هزار خودروی فرسوده اسقاط شود.

وی اضافه کرد: در قانون ساماندهی بازار خودرو سن فرسودگی ۲۰ سال در نظر گرفته شده که بدون در نظر گرفتن پیمایش خودروست.

مشهدی شریف گفت: تعداد خودرو‌های فرسوده طبق آمار سال ۱۴۰۰ به ترتیب، سواری یک میلیون و ۸۸۷ هزار و ۳۴۸ دستگاه، وانت ۱۳۸ هزار و ۲۲۹ دستگاه، تاکسی ۸۲ هزار و ۸۴۷ دستگاه، اتوبوس شهری ۶ هزار و ۷۶۸ دستگاه، مینی بوس ۱۵ هزار و ۷۳۰ دستگاه، کامیونت ۶۲ هزار و ۳۷۰ دستگاه، انواع کامیون ۸۴ هزار و ۳۴۲ دستگاه و انواع کشنده یا تریلی ۴۲ هزار و ۴۷۴ دستگاه می‌باشد.

رئیس انجمن مراکز اسقاط خودرو افزود: طبق قانون هوای پاک هم، برای خودرو‌ها سن فرسودگی تعریف شده است که برای خودرو‌های مختلف متفاوت است و مثلا برای سواری ۲۰ سال در نظر گرفته شده است.

مشهدی شریف اضافه کرد: متأسفانه معاینه فنی در کشور به دقت اجرا نمی‌شود و در برخی موارد به راحتی برای خودرو‌ها معاینه فنی صادر می‌شود حتی برای خودرو‌هایی که بعضاً وجود خارجی ندارند.

 

انتهای پیام/