حسن خدیری، سفیر سابق مصر در ایران؛

تصمیم آمریکا در مورد سپاه، امنیت آمریکا را به صفر می رساند

صافی - نیروهای نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا باید از این پس مراقب هر حرکتی که می خواهند انجام دهند باشند.

سفیر سابق مصر در ایران در مصاحبه با اسپوتنیک گفت که تصمیم ترامپ در مورد قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست تروریستی به اسرائیل اجازه می‌دهد تا به طور قانونی علیه سپاه اقدام کند.

به گزارش صافی نیوز، حسن خدیری، گفت: “معنای این تصمیم چنین است که هدف قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط اسرائیل مانند یک اقدام قانونی به نظر می‌رسد و نه یک اقدام خصمانه، همچنین اقدام علیه قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان فرمانده یک سازمان تروریستی قانونی می‌شود”.
در مورد تصمیم جدید ترامپ و عواقب آن برای آمریکا و منطقه با  حسن شمشادی، کارشناس مسائل خاورمیانه با اسپوتنیک روسیه مصاحبه کرد.

آیا شما فکر می‌کنید که این تصمیم آمریکا مجوزی برای حمله قانونی به نیروهای ایرانی است؟               

قصه‌ای که آمریکایی‌ها شروع کردند، مطلب اول راهبرد خطا واشتباهی است که آنها آغاز کرده‌اند و راه به جایی نخواهد برد و بازنده اصلی این قصه خود آمریکایی‌ها خواهند بود. مطلب دوم در مورد اینکه مجوزی برای حمله اسرائیل به ایران خواهد بود، اینها بازی‌های سیاسی است که برای خودشان ارزشمند است. برای دولت ایران، مردم ایران، حاکمیت ایران، سپاه ایران این مسائل بازی‌های تبلیغاتی است و در حقیقت فشارهای روانی است که می‌خواهد با تبلیغات ایجاد کنند که اساسا کاربردی ندارد.
مگر اسرائیل در چند دهه گدشته که از وجود نامشروعش گذشته بر اساس کدام قانون و قاعده بین‌المللی اقدام به کشتن کودکان و زنان و آوارگی میلیون‌ها نفر از مردم فلسطین کرده است. اساسا به هیچ کدام از معاهدات بین‌المللی و حقوق بشری پایبند نبوده و هر باری که هر کاری دلش خواسته انجام داده و این بار هم این قصه‌ای که ارتباطش می‌دهند به اسرائیل هم نابخردانه است و هم ناپختگی طراحان این اقدام اخیر آمریکا را می‌رساند و راه به جایی نخواهد برد. اسرائیل خودش می‌داند که حتی در مخیله‌اش هم نمی‌تواند تصور کند که به جمهوری اسلامی ایران حمله‌ای داشته باشد و پاسخی که دریافت خواهد کرد طبیعتا بسیار بسیار سخت‌تر و سنگین‌تر از آن چیزی است که طراحان و برنامه ریزان داشته باشند. از این رو این قصه‌ها و بازی‌ها و فشارهای تبلیغاتی برای آنها سودی نخواهد داشت و آنها را به جایی نخواهد رساند.

برخورد بین ایران و اسرائیل بعد از این تصمیم ترامپ چگونه خواهد بود؟

جمهوری اسلامی ایران بر اساس آرمان‌هایش، قانون اساسی‌اش، آرمان امام و همه آن چیزی که در ۴۰ سال گذشته گفته تاکید دارد بر حفظ حقوق مردم فلسطین، حمایت از آوارگان و بر همه چیزی که به عنوان حقوق بشر در عرصه بین‌الملل گفته می‌شود تاکید دارد. این سیاست ایران در تمام ریاست جمهوری‌های آمریکا هم همین بوده و هست و حتی زمانی که نتانیاهو بوده و یا خواهد بود و یا هر کسی دیگر این سیاست تغییری نکرده است. این سیاست جز آرمان‌های شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران است. طبیعتا هر جایی که به آرمان‌های جمهوری اسلامی ایران ارتباط داشته باشد از این آرمان‌ها کوتاه نخواهد آمد ولو بر اینکه اسرائیل یا دولت آمریکا برابرش باشد. الان بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی تمام سربازان آنها در منطقه غرب آسیا تروریست هستند و تمام پایگاههای آنها در منطقه غرب آسیا در هر کشوری که باشند از نظر جمهوری اسلامی ایران و نیروهای نظامی ایران تروریستی هستند و امکان هر گونه برخوردی که از ذهن برنامه ریزان و طراحان این خطای راهبردی و اشتباهشون گذشته باشد پیش بیاید صد در صد به عهده خود آمریکا است. در خصوص خود اسرائیل هم همین قصه است یعنی هر کدام با هر عنوانی و در هر کجایی از این منطقه باشند باید بدانند که جمهوری اسلامی ایران بر سر امنیت ملی، بر سر ارکان انقلاب اسلامی، ارکان حاکمیت، ارکان نظامی‌اش ارتش، سپاه، بسیج با کسی شوخی ندارد و هر کس از خط قرمزهای انقلاب اسلامی عبور کند طبیعتا باید منتظر عواقب و پاسخگویی به آن چیزی که اتفاق افتاده باشد.

ما می‌دانیم که اسرائیل به نیروهای ایرانی در بعضی از مناطق مثل سوریه به ایران حملاتی را غیر آشکارا انجام می‌دهد، آیا فکر می‌کنید این تصمیم ترامپ باعث می‌شود که دیگر اسرائیل ابایی از آشکار شدن حملاتش نداشته باشد؟

اسرائیل پیشتر هم برخی‌ها را اعلام می‌کرده و برخی‌ها را اعلام نمی‌کرده، یک سری از چیزهایی که اسرائیل اعلام می‌کرده و می‌گفته که پایگاه‌های ایران در سوریه را مورد هدف قرار داده است اینها اساسا از اساس کذب بود. معنی آن اینست که درست است حمله ای کرده است و ساختمانی را یا پایگاههی را از ارتش سوریه مورد هدف قرار داده است و بعد برای اینکه جو ضد ایرانی در تبلیغات خود درست کند گفته است که نیروهای ایرانی را مورد حمله قرارداده است که این از اساس کذب بود. برخی از حملاتش را هم اسرائیل اعلام نکرده است که طبیعتا همان تقابلی است که در ۴۰ سال گذشته با جبهه مقاومت داشته است و جدید نبوده است. این قصه‌ها بازی‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای است و اینها می‌خواهند جمهوری اسلامی ایران را در این دام بازی‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای خودشان بیاندازند و بگویند که ما حمله کردیم اعلام می‌کنیم، اعلام نکردیم، اعلام نخواهیم کرد، اعلام خواهیم کرد اینها همه بازی‌های رسانه‌ی و تبلیغاتی و سیاسی است. از نظر جمهوری اسلامی ایران و از نظر من اینها هیچ کدام اهمیتی ندارد. هر کس در هر زمینه‌ای و در هر کجایی که به جمهوری اسلامی ایران و نیروهای آن تعرض کند باید طبیعتا آماده پاسخ دیدن و پاسخ شنیدن و اقدام متقابل را داشته باشد. حالا می‌خواهد اسرائیل باشد یا دولت تروریست آمریکا یا سربازان تروریست آمریکا که در منطقه هستند و با هر عنوانی.
 

از نظر شما این تصمیم چه تبعاتی را برای آمریکا در منطقه خواهد داشت و چه مشکلاتی را برای ایران و نیروهای سپاه ایجاد خواهد کرد؟

از نظر من هیچ مشکلی را برای سپاه ایران ایجاد نخواهد کرد به خاطر اینکه دولت آمریکا در سال ۲۰۰۷ و سال ۲۰۱۳ ابتدا سپاه قدس و بعد کل سپاه را به نوعی با تروریست‌ها ارتباط داد. الان هم برای سومین بار آمده است و کل مجموعه سپاه را تروریست اعلام کرده است. خوب اگر می‌خواست برای سپاه پاسداران مشکلی ایجاد کند از ۲۰۰۷ میلادی تا الان که ۱۲ سال گذشته است خوب ایجاد می‌کرد. هرچه که تحریم بوده یا هر چه که برخی‌ها را در لیست‌های تحریمی خود برده و هر کاری که می‌خواسته تا الان انجام داده است. الان دیگر چه اقدامی جدیدی می‌خواهد انجام دهد و چه فشاری به سپاه بیاورد. طبیعتا فشاری که خواهد آورد به جایی نمی‌رسد، چون در تحریم‌ها و در ۱۲ سال گذشته هر کاری که دلش خواسته است را در مورد سپاه پاسداران جمهوری اسلامی انجام داده است اما چیزی که به خود آمریکا فشار خواهد آورد و طبعات سنگینی برای آن دارد اینست که نظامیان ایرانی و خصوصا بچه‌های سپاه و سپاه قدس در سالیان گذشته خودشان می‌دانند، مستنداتش هم این طرف موجود است و خود آنها هم دارند، بارها و بارها نظامیان آمریکایی را که در مهلکه تروریست‌ها در عراق، سوریه و افغانستان گرفتار شده بودند کمک کردند و نجات دادند.
الان همان سرباز آمریکایی در عراق، سوریه و افغانستان از نظر همین بچه‌های سپاه قدس و مجموعه نیروهای مسلح ایران به عنوان تروریست شناخته می شوند. جمهوری اسلامی ایران هیچ کمکی به هیچ تروریستی در منطقه نخواهد کرد و از این به بعد اگر تلفات آنها افزایش پیدا کرد و حملاتی که به آنها خواهد شد در کشورهای منطقه افزایش پیدا خواهد کرد نه به طور مستقیم مسئولش سپاه پاسداران باشد به هیچ وجه، ایران به هیچ وجه دنبال درگیری نبوده و اگر موردی هم باشد در پی دفاع از خودش است. اما از طرف نیروهای دیگری که متخاصم هستند با ارتش آمریکا که کشور آنها را اشغال کرده است و در آنجا حضور دارند همچون سالیان گذشته مورد هدف و حمله قرار خواهند گرفت و این باعث افزایش تلفات آنها و باعث افزایش درگیری میان نیروهایشان در منطقه خواهد شد و دیگر هیچ کمکی نیروهای نظامی ایران، سپاه قدس ایران به آنها نخواهد کرد چون آنها هم خودشان از نظر ما مثل داعش(گروه ممنوعه در روسیه) تروریست هستند و فرقی میان آنها نیست.
امنیت خلیج فارس به عهده ارتش ایران و سپاه پاسدران است تا الان در امنیت کامل ناوهای آمریکایی، نیروهای آمریکایی در خلیج فارس تردد می‌کردند و رفت و آمد داشتند. حال که این نیروها بخواهند از خیلج فارس تردد کنند با نگاه تروریستی و نگاه درستی که به سربازان آمریکایی و به ناوهای آمریکایی به عنوان تروریست در آبهای خلیج فارس دیده می‌شود طبیعتا باید بسیار بسیار هوشیار‌تر از قبل باشند ولو به اندازه یک متر اگر به آبهای سرزمینی، آسمان و مرز زمینی و دریایی و هوایی ایران تعدی کنند آنها را نه به عنوان یک رفتار خطا و اشتباه، بلکه به عنوان ورود نیروهای ترویست به مرزهای سرزمینی ایران می‌شناسند و شاید دیگر اینگونه نباشد که از آنها چند سرباز نیروی دریایی آمریکا را به اسارت بگیرند و کمی بعد هم آزاد کنند. باید خودشان طبعات کاری را که انجام دادند و تصمیمی را که گرفته اند بپذیرند و منتظر عواقب آن باشند.

اسپوتنیک در این خصوص همچنین از آقای سید عبدالمجید زواری، مدیر اندیشکده روابط بین الملل نیز نظرخواهی کرد.

آقای زواری در این باره گفت: با توجه به عدم به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی از سوی جمهوری اسلامی ایران، این دو کشور همواره نسبت به یکدیگر موضع خصمانه داشته منازعات مستقیم و غیر مستقیمی که در طول سالهای پس از انقلاب در بین نیروهای تحت حمایت ایران در لبنان، فلسطین و سوریه در نظامیان رژیم اسرائیل به وقع پیوسته گواهی است بر صحت این موضوع. حتی همانطور که می‌دانید در خارج از صحنه نبرد هم این دو نیرو به صورت حقیقی و مجازی حملاتی را علیه یکدیگر انجام داده‌اند که خصمانه بودن روابط دو طرف نسبت به یکدیگر را نشان می‌دهد. بنابراین تروریست خطالب کردن سپاه پاسداران از سوی آمریکا و اسرائیل موضوع جدیدی نیست و در معادلات واقعی منطقه تاثیر چندان مهمی نخواهد داشت.
در حقیقت تنها کارکرد این اقدام مضبوحانه را می‌توان جنبه کارکردهای تبلیغاتی این خبر به عنوان هدیه‌ای تبلیغاتی جهت رهایی نتانیاهو از رسوایی افشای پرونده‌های مختلف فساد و همچنین جلب حمایت کشورهای عربی برای طرح موسوم به معامله قرن دانست.
با این حال همانطور که در ابتدا نیز اشاره شد به رغم تروریست خطاب کردن سپاه پاسداران به عنوان بخشی از نیروهای نظامی رسمی ایران، بعید به نظر می‌رسد که در آرایش میدانی و معادلات منطقه ای شاهد تغییر چندانی باشیم و همانطور که حتی مقامات بلندپایه آمریکایی نیز اذعان کرده‌اند، این اقدام آمریکا هرگز به منزله تمایل این رژیم به گسترش درگیری مستقیم با ایران نیست و عمدتاً جنبه نمادین دارد.
انتهای پیام/