تصویب بیانیه وزرا در اجلاس کمیسیون موادمخدر سازمان ملل

صافی - در اولین روز از نشست وزرای کمیسیون موادمخدر سازمان ملل، بعد از افتتاحیه اجلاس، بیانیه وزرا برای تقویت اقدامات در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی برای تسریع در اجرای تعهدات مشترک برای مقابله با معضل جهانی مواد مخدر، به تصویب رسید.

بیانیه وزرای مواد مخدر در نشست وزرای کمیسیون مواد مخدر سازمان ملل برای تقویت اقدامات در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی برای تسریع در اجرای تعهدات مشترک برای مقابله با معضل جهانی مواد مخدر، به تصویب رسید.

برخی از محورهای این بیانیه به شرح زیر می باشد:

– تاکید مجدد بر تعهد مشترک کشورها برای مقابله موثر با معضل جهانی موادمخدر از طریق اقدامات موثر و پایدار در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی و تسریع در اجرای تعهدات موجود در حوزه موادمخدر

– تاکید مجدد بر ایجاد جامعه ای عاری از سوءاستفاده از موادمخدر

– تاکید بر اصل مسئولیت مشترک در مقابله با معضل جهانی موادمخدر

– تاکید بر نقش اساسی کمیسیون موادمخدر سازمان ملل به عنوان نهاد سیاستگذار در موضوعات مرتبط با موادمخدر

– عزم بر جلوگیری، کاهش چشمگیر و کار در جهت حذف کامل کشت، تولید، قاچاق و سوءاستفاده از موادمخدر و پیش سازهای آن

– ابراز نگرانی عمیق از هزینه های بالای جوامع، اشخاص و خانواده ها در اثر معضل جهانی موادمخدر و ادای احترام به قربانیان مقابله با این معضل

– تعهد به تقویت همکاری های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی در مقابله با معضل جهانی موادمخدر

– تعهد به بسیج منابع، ارائه کمک های فنی و ظرفیت سازی در تمامی سطوح برای تضمین مقابله موثر با چالش های موجود و نوظهور موادمخدر توسط تمامی کشورها

– تعهد به افزایش ارائه کمک های فنی و ظرفیت سازی به کشورهای تولیدکننده، ترانزیت و مصرف کننده موادمخدر
– تصمیم به بررسی اجرای تعهدات بین المللی کشورها در حوزه موادمخدر در سال ۲۰۲۹ و بررسی میان دوره ای در سال ۲۰۲۴ در چارچوب کمیسیون موادمخدر.

لازم به توضیح است نشست وزرا امروز و فردا در جریان است. در این نشست، دو رییس دولت، ۳۴ وزیر شامل ۶ وزیر امور خارجه، و ۶۹ مقام عالیرتبه دیگر حضور دارند. در نشست افتتاحیه، پیام های تصویری دبیرکل سازمان ملل، رییس مجمع عمومی سازمان ملل و مدیرکل سازمان بهداشت جهانی پخش گردید و رییس هیات بین المللی کنترل موادمخدر و مدیر اجرایی دفتر مقابله با جرم و موادمخدر سازمان بین المللی نیز سخنرانی کردند.

هیاتی از جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی اسکندر مومنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در این اجلاس حضور دارد.

در ابتدای این نشست، کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین، به عنوان معاون اول کمیسیون و رییس کمیته همگانی (بررسی قطعنامه ها) انتخاب شد.

نشست ۶۲ کمیسیون مواد مخدر، هفته بعد نیز برای بررسی موضوعات مختلف، از جمله هشت قطعنامه در حوزه های مختلف مرتبط با موادمخدر، به کار خود ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/