تصویب کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس

صافی نیوز / نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس موافقت کردند.

به گزارش صافی به نقل از ایسنا، نمایندگان در جلسه علنی‌ امروز (یکشنبه) مجلس، کلیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را با ۱۴۷ رای موافق، ۵۹ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع از مجموع ۲۲۹ نماینده حاضر در مجلس تصویب کردند.

متن طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس را اینجا بخوانید.

نظرات نمایندگان موافق و مخالف کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس

غلامحسین رضوانی نماینده تهران به عنوان اولین مخالف کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات گفت: با توجه به این‌که لایحه بر طرح تقدم دارد چرا دولت لایحه‌ای ارائه نکرده است؟ در دوران انتخابات بسیاری از مسائل تعلیق می‌شود و افراد حرکات انتخاباتی می‌کنند که کشور متضرر می‌شود. ما نباید وقت مجلس شورای اسلامی را صرف کارهایی کنیم که دولت می‌تواند آن را انجام دهد.

رسول فرخی نماینده لاهیجان به عنوان اولین موافق کلیات این طرح اظهار کرد: در این طرح زمان بیشتری برای بررسی صلاحیت کاندیداها دراختیار شورای نگهبان گذاشته شده و همچنین به تخلفات بعد از انتخابات هم رسیدگی می‌شود تدابیری اندیشیده شده که احزاب رسمی کشور هم نقش موثری داشته باشند.

محمد باقری نماینده بناب به عنوان دومین مخالف کلیات گفت: ما باید به دنبال انتخابات استانی همچون انتخابات خبرگان رهبری باشیم تا وقتی این اتفاق رخ ندهد مشکل حل نمی‌شود.

وی اضافه کرد: در این طرح راهکاری برای حل معضل خرید و فروش رای به خصوص در شهرهای کوچک دیده نشده است چون پول سرنوشت انتخابات را در شهرهای کوچک تغییر می‌دهد باید مجازات سنگینی لحاظ شود تا جلوی خرید و فروش رای گرفته شود.

وی با بیان این‌که در این طرح موضوع حزبی شدن انتخابات هم مورد توجه قرار نگرفته است، ادامه داد: ما در کشور ۴۰۰ حزب داریم اما آنها نقشی در انتخابات ندارند باید طرح به گونه‌ای باشد که انتخابات حزبی باشد. از طرف دیگر اصلاح قانون انتخابات را باید دولت در قالب لایحه‌ای به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌کرد.

محمد سبزی نماینده ساوه به عنوان دومین موافق کلیات گفت: مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی انتخابات را در سال ۱۳۹۶ ابلاغ کرد؛ موضوع اصلاح قانون انتخابات مطالبه مردم است این‌که بگوییم دولت لایحه نداده ما هم نباید طرح دهیم قابل قبول نیست، می‌توان ایرادات به طرح را در زمان بررسی جزییات رفع کرد.

وی الکترونیکی شدن انتخابات را و دادن مهلت بیشتر به شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت کاندیداها و همچنین پیگیری تخلفات انتخاباتی بعد از انتخابات را به عنوان نقاط مثبت این طرح برشمرد و گفت که در این طرح موضوع جرم‌انگاری برای خرید و فروش رای آمده است.

غلامرضا نوری نماینده بستان‌آباد به عنوان سومین و آخرین مخالف کلیات اظهار کرد: تاکید رهبری بر نظام جامع انتخابات کشور بود نه این‌که اصلاحیه قانون را با این عنوان به مجلس شورای اسلامی ارائه کنند که محتوای آن هم قابل توجه نیست.

وی با بیان این‌که مساله اصلی انتخابات افزایش مشارکت انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان است، گفت: آیا این طرح می‌تواند باعث افزایش مشارکت شود؟ ما باید به سمت مشارکت حداکثری حرکت کنیم مثلا این‌که در طرح آمده در هر حوزه انتخابیه با دو نماینده می‌توانند سه نفر کاندید شوند به معنای انتخابات مشارکتی است.

نوری محدود کردن تمدید زمان انتخابات را به عنوان یکی از نقاط ضعف این طرح برشمرد و اظهار کرد: در این طرح حضور نماینده کاندیداها بر سر صندوق‌ها محدود شده است آنها هیچ هزینه‌ای برای دولت ندارند پس چرا حضورشان را محدود کرده‌اید یا این‌که در این طرح هیچ اشاره‌ای به ستاد بانوان و یا ستادهای مراکز، بخش و شهرستان‌ها نشده است؛ به نظر می‌رسد این طرح در جهت عکس افزایش مشارکت حرکت می‌کند.

علی خضریان به عنوان سومین و آخرین موافق کلیات گفت: قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی دارای خلأ‌هایی است تاکنون ثبت نام به صورت دستی و در بازه کوتاهی بوده که امکان راستی آزمایی به خوبی فراهم نمی‌شد. در این طرح ثبت نام الکترونیکی شده و استعلام‌ها زودتر انجام می‌شود.

وی با اشاره به پیش‌بینی‌های این طرح برای مقابله با خرید و فروش رای تصریح کرد: نماینده کاندیداها می‌توانند بر سر صندوق‌ها حضور پیدا کنند ما تجربه فتنه ۸۸ در انتخابات مجلس شورای اسلامی را داشتیم باید بهانه را بگیریم از کسانی که انتخابات را زیر سوال می‌برند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت که در این طرح موضوع بررسی تخلفات بعد از انتخابات هم آمده و فرصت بیشتری به شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها داده شده است.

محمد صالح جوکار رئیس کمیسیون شوراها هم گفت که این طرح در راستای سیاست‌های کلی انتخابات تهیه شده است و هماهنگی‌هایی با وزارت کشور در تدوین آن صورت گرفته است.

انتهای پیام/