تعداد دانشجویان دکترای حرفه ای طی ۴۰ سال هفت برابر شده است

تهران- ایرنا- معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تعداد دانشجویان دکترای حرفه ای طی ۴۰ سال گذشته از ۱۰ هزار به ۷۰ هزار نفر رسیده است. به گزارش ایرنا از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باقر لاریجانی روز جمعه با بیان تاریخچه توسعه آموزش علوم پزشکی در کشور و دستاوردهای برنامه […]

تهران- ایرنا- معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تعداد دانشجویان دکترای حرفه ای طی ۴۰ سال گذشته از ۱۰ هزار به ۷۰ هزار نفر رسیده است.

به گزارش ایرنا از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باقر لاریجانی روز جمعه با بیان تاریخچه توسعه آموزش علوم پزشکی در کشور و دستاوردهای برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در ۴۰ سال گذشته گفت: تربیت نیروی انسانی در سطح کل کشور توسعه یافته است. به گونه ای که تعداد دانشجویان کل کشور از ۲۰۰ هزار نفر به ۴ میلیون نفر رسیده و مقاطع تحصیلی نیز رشد چشمگیری داشته است.
وی که در جمع اساتید و پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تهران سخن می گفت، افزود: تعداد دانشجویان دکترای تخصصی رشد ۷۰ برابری داشته اند. بر همین اساس لازم است از این ظرفیت ایجاد شده با برنامه مدون تری بهره برداری شود.
* پزشکی مدرن از دارالفنون آغاز شد
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی در جشنواره ابن سینا در دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: آموزش عالی در کشور ما سابقه طولانی داشته و نهاد آموزش خصوصا آموزش پزشکی نقاط روشنی در تاریخ کشور ما دارد. تشکیل دانشگاه جندی شاپور یکی از نقاط کلیدی در آموزش پزشکی جهان است.
وی با بیان اینکه حکمای بسیار بزرگی در کشور داشتیم که تاریخ پزشکی کشور را ساخته اند، اضافه کرد: پزشکی مدرن در کشور ما از دارالفنون شروع شد؛ به عبارتی طبق فرمایش مرحوم دکتر شریعت، تاریخ دانشگاه علوم پزشکی تهران به تاریخ دارالفنون وابسته است.
لاریجانی افزود: مجموعه پزشکی دارالفنون در ابتدای تاسیس دانشگاه تهران به این دانشگاه منتقل شد. در واقع دانشکده پزشکی مادر دانشگاه تهران است؛ چراکه این دانشگاه با دانشکده پزشکی و دانشکده حقوق آغاز شده است.
* تشکیل وزارت بهداشت با ادغام ۵۳ دانشگاه
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه آموزش عالی سلامت بعد از انقلاب هم تارخ طولانی دارد بیان کرد: ما بعد از انقلاب ۵۳ دانشگاه به طور کلی در سطح کشور داشتیم و بعد از تشکیل وزارت بهداشت شکل کار عوض شد و آموزش با خدمات ادغام و دانشگاه های علوم پزشکی شکل گرفت.
وی با اشاره به تاریخچه دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: این دانشگاه یکی از دانشگاه های برجسته کشور و نماد آموزش علوم پزشکی در کشور است. درصد قابل توجهی از استعدادهای درخشان کشور جذب این دانشگاه می شوند.
* افزایش ۱۰ برابری تعداد اعضای هیات علمی علوم پزشکی
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی از ۱۰ برابر شدن تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی کشور خبر داد و اظهار داشت: در طول این ۴۰ سال ۶۶ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در کشور تاسیس شده، پی. اچ. دی و کارشناسی ارشد علوم پزشکی رشد بیش از ۲۵ درصدی داشته و رشته محل های دکترای تخصصی و فوق تخصصی علوم پزشکی در طی این ۴۰ سال پنج برابر شده است.
لاریجانی با اشاره به تعداد دانشگاه های علوم پزشکی کشور گفت: با مصوبه آمایش سرزمینی نقشه روشنی برای توسعه علوم پزشکی کشور داریم و این مصوبه توانسته است از رشد بی رویه جلوگیری کند.
* ضرورت توانمندسازی دانشجویان و ترسیم آینده شغلی آنان
وی با تاکید بر اینکه رشد ما در تحصیلات تکمیلی خوب بوده تصریح کرد: در تمام دنیا توسعه تحصیلات تکمیل پیوند تنگاتنگی با توسعه کشورها دارد و لازم است با توانمندسازی دانشجویان تحصیلات تکمیلی کمک کنیم تا افراد در زمان تحصیل بتوانند آینده شغلی خود را ترسیم کنند.
* فعالیت ۱۸۰ انجمن علمی گروه پزشکی
معاون آموزشی وزارت بهداشت، حضور بیش از ۲۰۰ هزار دانشجو و ۲۰ هزار عضو هیات علمی در بخش دولتی و ۶۰ هزار دانشجو و ۲ هزار عضو هیات علمی در بخش خصوصی در حوزه سلامت و همچنین حدود ۲۵۰ بیمارستان آموزشی در سراسر کشور و بیش از ۱۸۰ انجمن علمی گروه پزشکی را حاصل تلاش های ۴۰ سال در نظام سلامت ذکر کرد و گفت: آموزش پزشکی در سطح جهان در دست تحول است و کشور ما نیز برنامه مشخصی برای تحول در آموزش دارد.
* ویژگی های دانشکده های پزشکی آینده
وی به انجام مطالعه ای با مشارکت دانشگاه های برتر دنیا برای توصیف آینده پزشکی در جهان اشاره کرد و اظهار داشت: آموزش پزشکان درخصوص مفاهیم سلامت عمومی، ارتقای مسئولیت پذیری پزشکان در زمینه مدیریت هزینه های سلامت، آماده کردن پزشکان برای هدایت و رهبری تیم های کاری سلامت عمومی، انعطاف پذیر بودن مسیر تربیت پزشکان متناسب با نیازهای ملی و ارزیابی دانشجویان قبل از ورود به دانشکده پزشکی، حین تحصیل و پس از آن، از نکات مهمی است که در این مطالعه به عنوان ویژگی های دانشکده های پزشکی آینده ذکر شده است.
تمرکز بر نیازهای واقعی جامعه، توسعه فناوری، تمرکز بر خروجی های آموزش و انعطاف برنامه های آموزشی و توجه به برنامه های جهانی را توصیه ای مهم خواند که باید در آموزش پزشکی به آن توجه شود و گفت: ظرفیت سازی ها باید در این زمینه متناسب با نیازهای بومی و بسترهای اجتماعی انجام شود.
* آموزش آنلاین در پزشکی
وی با بیان اینکه در آموزش علوم پزشکی باید به ابزارهای جدید توجه کنیم و گفت: امروز در کشور ما در بسیاری از موارد از آموزش های آنلاین در آموزش پزشکی بهره گرفته می شود. مجازی سازی آموزش علوم پزشکی بحث مهمی است و تعداد زیادی از دانشکده های پزشکی در دنیا به این سمت پیش می روند.
* حرکت به سمت دانشگاه های نسل جدید
وی اضافه کرد: با رصد این نیازهای جهانی و در پاسخ به نیازهای ملی برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی طراحی شد. الزامات این برنامه این بود که دانشگاه ها به سمت دانشگاه های نسل جدید حرکت کنند، وضعیت بین المللی را رصد کنند، اخلاق حرفه ای را توسعه دهند، از فضای مجازی استفاده کنند و به استانداردهای کیفی در آموزش توجه داشته باشند.
* بیشترین دانشجوی خارجی در حوزه علوم پزشکی
معاون وزیر بهداشت با تاکید بر توسعه اخلاق حرفه ای و بین المللی سازی گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران بیشترین تعداد دانشجوی خارجی در حوزه علوم پزشکی در کشور را دارد. اما هنوز جای پرش و رشد در این زمینه وجود دارد.
لاریجانی با بیان اینکه آموزش علوم پزشکی در این چهار دهه تحولی چشمگیری داشته، افزود: در ادامه این مسیر باید تطبیق آموزش پزشکی را با نیازهای کشور ارتقا دهیم و در این مسیر از نظرات تمامی اساتید و دانشجویان بهره برداری خواهد شد تا با دیدگاه های مختلف این مسیر را پیش بریم.
اجتمام*۱۰۰۳*۱۵۳۵
انتهای پیام/