تعرض به کنسولگری ایران در هرات

صافی نیوز / در چند وقت گذشته تحرکات و اظهار نظرها و اتفاقاتی در تلاش برای برهم زدن و تحریک عواطف روابط دو ملت ایران و افغانستان در حال گسترش بود که رگه هایی از آن در به شهادت رساندن دو طلبه و همچنین ایجاد تشنج در فضای مجازی مشهود است. در تازه ترین اقدام تعرض به کنسولگری ایران در هرات در همین راستا می‌تواند تفسیر شود.

به گزارش صافی، سخنگوی وزارت امور خارجه در پی تعرض به کنسولگری ایران در هرات با اشاره به اینکه متاسفانه برخی کلیپ‌ها و اظهار نظرها با هدف ایران یا افغانستان هراسی در حال انتشار است، گفت: امنیت کامل سفارت و نمایندگی‌های ایران در هرات و دیگر شهرهای افغانستان می‌بایست به صورت کامل تامین و تضمین‌های لازم برای فعالیت امن این نمایندگی‌ها ارائه گردد.

کمتر از ۱۵ نفر در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در کابل تجمع کردند اما شمار بیشتری با تجمع در مقابل سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات اقدام به سر دادن شعار و سنگ پرانی به سمت ساختمان کنسولگری کردند.

گزارش ها حاکی است که معترضان موفق به ورود به داخل ساختمان کنسولگری نشدند، چون با ورود مولوی “اسلام جار” والی هرات به محل حادثه قائله پایان یافت و معترضان با «شلیک‌های هوایی» نیروهای طالبان متفرق شدند.

سعید خطیب‌زاده روز دوشنبه در خصوص تجمع‌ها در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل و سرکنسولگری کشورمان در هرات و سنگ پرانی های پراکنده‌ای که انجام شده، با یاد آوری مسئولیت قطعی هیات حاکمه سرپرستی افغانستان در حفظ و صیانت از امنیت اماکن دیپلماتیک، تأکید کرد: امنیت کامل سفارت و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در هرات و دیگر شهرهای افغانستان باید به طور کامل تأمین و تضمین های لازم برای فعالیت امن این نمایندگی‌ها ارائه شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به پیوندهای عمیق تاریخی و چند لایه دو ملت ایران و افغانستان و چند دهه میزبانی محترمانه دولت و ملت ایران از مردم افغانستان، نسبت به طراحی‌های توطئه‌گران و بدخواهان دو کشور ایران و افغانستان هشدار داد.

خطیب زاده خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی کلیپ‌ها و اظهار نظرها با هدف ایران یا افغانستان هراسی در حال انتشار است که تحریک عواطف مردم دو کشور را هدف قرار داده و هوشیاری بیش از پیش مردم و مسئولان دو کشور را می طلبد.

سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: با سفیر و مسئولان نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در افغانستان در تماس مستمر هستیم.

انتهای پیام/