تعرفه دو برابری برق در سال جدید برای ماینرها

صافی نیوز / تعرفه برق ماینینگ یا استخراج ارزهای مجازی طبق مصوبه اسفند ماه ۹۹ وزارت نیرو تقریبا دو برابر شده و بهای هر کیلو وات ساعت برق مصرفی از ۹۶۵۰ به ۱۶۵۷۴ ریال رسید. این موضوع با نویدی که دیروز وزیر نیرو درباره «برنامه‌ای گشایشی» برای فعالان رمز ارز بود کاملا مغایرت دارد و فعالان این حوزه معتقد هستند که وزیر نیرو کمر به قتل این صنعت در ایران بسته است.

به گزارش صافی به نقل از دیجیاتو، امروز مصوبه‌ای از وزارت نیرو رسانه‌ای شد که در روزهای پایانی اسفند ماه به تصویب رسیده و تاکنون فعالان رمز ارز از آن آگاهی نداشتند. بر اساس این مصوبه جدید به علاوه بر اینکه قیمت برق مصرفی تقریبا ۲ برابر شده است دامنه ساعت اوج مصرف نیز به روزهای بیشتری اختصاص یافته و از همین رو عملا قیمت برق بیشتر از حد عادی خواهد شد.

این مقررات جدید ۱۶ام فروردین ماه ابلاغ شده و به نظر می‌رسد دقیقا همان برنامه‌ای باشد که وزیر نیرو از آن به عنوان یک برنامه گشایشی و در راستای شعار امسال کشور یاد کرده بود، غافل از اینکه فعالان رمز ارز معتقدند مصوبه فعلی رسما نابود کردن این صنعت در ایران است. باید گفت در حال حاضر وزارت نیرو قیمتی برای برق تعیین کرده که تقریبا بیش از دو برابر از نرخ برخ در کشورهای منطقه است.

در مصوبه وزارت نیرو پیش‌بینی شده است که تامین برق از ۴ طریق برای فعالان استخراج ارزهای مجازی میسر است. آنان می‌توانند برق مصرفی خود را از طریق نیروگاه تجدید پذیر یا از طریق سرمایه‌گذاری در بهینه‌سازی و همچنین با نصب و بهره‌برداری از نیروگاه‌های حراتی تامین کنند. اتصال به شبکه و خرید انرژی برق از شرکت‌های برق نیز یکی دیگر از روش‌های اعلام شده از سوی توانیر در این مقرره است. این موضوع نیز از صحبت‌هایی بود که وزیر نیرو عصر دیروز صحبت از آن کرده بود.

«امید علوی» و نایب رییس انجمن بلاکچین و رمزارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در گفتگو با دیجیاتو می‌گوید بر هیچکس پوشیده نیست که نرخ انرژی در کشور بسیار پایین تر از حد جهانی است اما او تاکید کرد که وزیر نیرو می‌خواهد با نابود کردن و ایجاد تبعیض برای یک صنعت، مشکل برق کشور را حل کند: «ایران قادر به تولید ۶٠٠٠٠ مگاوات برق در هر ساعت است و کل مصرف قانونی و غیرقانونی صنعت استخراج کمتر از ۶٠٠ مگاوات است. به این اعداد دقت کنید؛ آیا صنعتی که کمتر از ۱ درصد مصرف برق کشور را دارد باید تاوان سو مدیریت و فاصله نرخ برق ایران و جهان را بپردازد؟»

علوی با اشاره به قول‌هایی که وزیر نیرو درباره گشایش در صنعت استخراج رمز ارز داده بود می‌گوید که «افزایش ۷٠ درصدی نرخ برق که امروزه رخ داده است باعث ایجاد موانع زیاد در این صنعت می شود این هیچ سنخیتی با نام امسال که مانع زدایی است، ندارد.»

او با تاکید بر اینکه وزارت نیرو نرخ را دقیقا «به سر گردنه» هدایت کرده به دیجیاتو می‌گوید: «قبل از سال ۹۸ به ما می‌گفتند شما مصرفی ندارید و ما روی خود را آنور می کنیم، بعد از آن که قیمت بیتکوین بالا رفت آنها به فکر تدوین قانون و افزایش نرخ برق افتادند اما جالب است وزیر نیرو بجای حل مشکل برق و آب کشور هر روز صبح قیمت بیتکوین را چک می‌کند. ایشان نرخ برق را برابر با بیت‌کوین ۸٠ هزار دلاری محاسبه نموده اند و سرمایه گذارانی که در این بخش سرمایه گذاری کرده اند و راه پس و پیش ندارند را در دام تغییر نرخ برق قرار داده اند.»

او با طرح این پرسش که کدام صنعت می تواند هر سال با تغییر نرخ حامل انرژی فعالیت نماید؟ به دیجیاتو می‌گوید که هیچ صنعتی با ۳۰۰۰ ساعت خاموشی در سال نمی‌تواند دوام بیاورد: «سه ماه که برق را ۳٠٠٠ تومان به استخراج کنندگان رمز ارز می‌فروشند و ما راهی جز خاموشی نداریم در بقیه سال هم ۲۷٠٠ ساعت هر موقع که دوست داشته باشند برق این صنعت را قطع میکنند، مثل دو ماهی که در زمستان گذشته باعث شد این صنعت با خاک سیاه یکسان بشود.»

علوی می‌گوید وعده دروغین دادن به فعالان یک صنعت کار درستی نیست. او در پاسخ به این پرسش که آیا استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند خبر خوش یا همان راه گشایشی برای فعالان رمز ارز باشد به دیجیاتو می‌گوید: «به نظر بنده برای دلگرم کردن سرمایه گذاران بخش تجدید پذیر از نام آنها سوءاستفاده شده و رسما سر آنها را با یک کنتور دو طرفه شیره مالیده‌اند. چه جذابیتی در خرید برق نیروگاه های تجدید پذیری که برق دائم ندارند برای ماینرها وجود دارد ؟ چه تسهیلاتی برای آنها قائل شده اند ؟»

علوی در پاسخ به این پرسش که آیا مصوبه جدید باعث مهاجرت سرمایه‌گذاران و فعالان حوزه خواهد شد یا خیر به دیجیاتو می‌گوید: «فعالان ایرانی به روسیه و کشورهای منطقه می‌روند. کسانی که ماندند هم زمین‌گیر شده‌اند و تمام سرمایه‌شان را در داخل هزینه کرده‌اند وگرنه هیچ‌کس دلش نمی‌خواهد که این فعالیت را با این شرایط در ایران ادامه بدهد.»

او با تاکید بر اینکه هدف رمز ارزها مبارزه با سلطه دلار است می‌گوید که این اقدامات وزارت نیرو مایع مسرت و شادی آمریکا خواهد شد و دشمنی با ایران است: «هدر رفتن سرمایه‌های داخلی از دیگر عواقب این مصوبه خواهد بود.»

انتهای پیام/