تلاش برای مدیریت بحران خوزستان براساس اقدامات پیشگیرانه است

صافی - نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: تلاش می شود بحران احتمالی پیش رو در خوزستان بر اساس اقدامات پیشگیرانه ، مقابله کم هزینه با رخدادهای اجتناب ناپذیر و با تمرکز بر جلوگیری از آسیبهای انسانی، مدیریت شود.

دریابان علی شمخانی که به منظور اطلاع از شرایط و حوادث طبیعی در استان و نظارت بر اقدامات و برنامه ریزی ها برای مقابله با بحران احتمالی ناشی از بارشها در اهواز به سر می برد، شامگاه پنج شنبه در جمع خبرنگاران در اهواز اظهار داشت: خوزستان به دلیل وقوع حوادث طبیعی و غیر طبیعی از پشتوانه تجربیات ارزنده مدیریتی، برای پیشگیری و مقابله با شرایط بحرانی برخوردار است.

وی با اشاره به مزیت های شش گانه خوزستان گفت: وجود سدهای متعدد برای مهار سیلاب، جریان داشتن رودخانه های متعدد، اتصال به آبهای آزاد، معابر و کانال های مختلف ساخته شده برای کشاورزی، وجود تالاب ها و آبگیرهای متعدد و زهکشی گسترده زمین های کشاورزی از جمله مزیتهای منحصر به فرد خوزستان نسبت به سایر مناطق کشور برای مهار، کنترل و مدیریت بحرانهای حاصل از نزولات آسمانی و استفاده مفید از سیلاب ها است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: بهره گیری شبکه ای از ظرفیتهای فوق برای ایجاد هم افزایی در مزیت های انحصاری خوزستان، رویکردی اجتناب ناپذیر است که باید با برنامه ریزی زمان بندی شده بیش از گذشته به آن اهتمام شود.

اثرات مخرب تجاوز به حریم رودخانه ها

وی با اشاره به اثرات مخرب و نگران کننده برخی تجاوزها به حریم رودخانه ها و کانال های استان و اقدامات غیرقانونی در این حوزه تاکید کرد: همکاری و همراهی نظام مند مردم برای کنترل حوادث طبیعی و غیرطبیعی بسیار مهم است و فرهنگ سازی در این زمینه از سوی رسانه ها به ویژه رسانه ملی ، نقش به سزایی در اجرایی کردن هدفمند این ظرفیت ها دارند.

دریابان شمخانی گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده مجموعه اولویت ها برای استفاده از زمان طلایی به منظور مهار آبهای حاصل از بارش ها و جلوگیری از سرریز آب سدها مشخص شده و ماموریت دستگاههای مسئول بازتعریف و ابلاغ شده است.

وی با اشاره به وجود برخی نقاط بحرانی و احتمال تکرار جاری شدن سیلاب در مناطق مشخصی از استان خاطرنشان کرد: تلاش می شود با نگاه به نتایج آسیب شناسی های صورت گرفته، در اجرای برنامه های یادشده تا حد امکان از ایجاد مشکل عمده برای شهرها و نقاط ساحلی استان ممانعت شود.

شمخانی گفت: خسارتهای مادی و انسانی ناشی از سیل ، کام مردم کشورمان را در ابتدای سال جدید تلخ کرد لیکن در این فضای غمبار ،جلوه های عمیق و شادی بخشی از روحیه نوع دوستی، ایثار، محبت و مشارکت ملی که واقعیت غیر قابل انکار جامعه ایران است بروز و ظهور یافت که زبان از بیان عظمت و زیبایی آن قاصر است.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی افزود: رفتار و منش هموطنان ما در کمک به آسیب دیدگان سیل به ویژه حماسه بیاد ماندنی، غرورآفرین و به یاد ماندنی مردم متدین و با فرهنگ فارس و شهر شیراز، جلوه های بی مانندی از وحدت ملی را به نمایش گذارد که باید در تاریخ افتخارات ایران زمین ثبت و ضبط شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با ابراز همدردی با خانواده های قربانیان حوادث سیل اخیر در برخی استان های کشور تاکید کرد: مجموعه دستگاه های دولتی و نیروهای مسلح در خصوص مدیریت بحران با روحیه جهادی و انقلابی شرایط دشوار را به تدریج کنترل کردند و در چند استان نیز از ایجاد سیل یا ورود آن به شهرها و روستاها پیشگیری شد که همه این تلاشها شایسته تقدیر هستند.
بارش باران از روز یکشنبه تا سه شنبه هفته جاری باعث جاری شدن سیلاب در برخی مناطق استان شد .

ستاد بحران خوزستان از سوم فروردین نسبت به احتمال وقوع سیلاب در همه رودخانه های استان هشدار داده و سازمان آب و برق خوزستان نیز گفته است که تعدادی از روستاهای شهرستان های اهواز، دزفول، شوشتر، شوش، دشت آزادگان و هویزه شرایط حساس تری را تجربه می کنند.

در زمستان سال ۹۷ به دلیل بارش باران و رهاسازی آب از سد کرخه و دز بسیاری از مناطق استان درگیر سیلاب شدند.

در روزهای اخیر تاکنون سه میلیارد متر مکعب سیلاب وارد سدهای خوزستان شده است.

انتهای پیام/