تلگرام های بی فیلتر، مهمان های ناخوانده

نسخه‌های بدافزاری از تلگرام‌های بدون فیلتر در حالی نقش مخربی روی سیستم کاربران دارند که در مواردی بدون آگاهی کاربر حتی به ارسال پیام و نسخه‌های بدافزاری از خود در گروه‌های لیست مخاطب کاربر اقدام می‌کنند. به گزارش ایسنا، فیلترینگ تلگرام در اردیبهشت‌ماه سال جاری با کش‌وقوس فراوان و موافقان و مخالفانی که داشت، با […]

نسخه‌های بدافزاری از تلگرام‌های بدون فیلتر در حالی نقش مخربی روی سیستم کاربران دارند که در مواردی بدون آگاهی کاربر حتی به ارسال پیام و نسخه‌های بدافزاری از خود در گروه‌های لیست مخاطب کاربر اقدام می‌کنند.

به گزارش ایسنا، فیلترینگ تلگرام در اردیبهشت‌ماه سال جاری با کش‌وقوس فراوان و موافقان و مخالفانی که داشت، با اهداف مختلفی اتفاق افتاد که از طرفی زمینه‌ی حضور بیش‌تر کاربران ایرانی در پیام‌رسان‌های بومی را فراهم کند و از طرف دیگر از انحصار ایجادشده توسط این پیام‌رسان بکاهد؛ اگرچه در این مدت کاربران به چند دسته تقسیم شدند و برخی سراغ پیام‌رسان‌های داخلی رفتند و برخی نیز با استفاده از انواع فیلترشکن و پروکسی یا نسخه‌های داخلی تلگرام، هم‌چنان از این پیام‌رسان استفاده می‌کنند.

اما یکی از مواردی که شاید هیچ‌گاه از نظر کلاهبرداران فضای مجازی دور نمی‌ماند، به کار بردن نسخه‌های جعلی از برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها برای عرضه کردن محصولات مخرب خود از جمله بدافزارها و جاسوس‌افزارهاست و اگرچه اطلاع‌رسانی‌های متعددی برای کاربران انجام شده اما باز هم اتفاق می‌افتد که برخی از افراد ناآگاه، فریب این پیام‌ها را بخورند و با دانلود کردن برنامه‌های مخرب، دستگاه‌های خود را آلوده کنند.

اگرچه به‌دلیل متن باز بودن تلگرام، می‌توان نسخه‌های گوناگونی برای آن ارائه کرد که بعضاً برخی از آن‌ها با استفاده از وی‌پی‌ان داخلی که از یک پورت و پروتکل خاص استفاده می‌کند، به فیلترشکن نیاز ندارد، اما هکرها و کلاهبرداران اینترنتی هم از کار ننشسته‌اند و بسیار محتمل است بدافزارهایی را در قالب نسخه‌های غیرقابل فیلتر تلگرام در کانال‌های تلگرامی قرار دهند که کاربر را دچار مشکل کند.

با وجود این، بارها اعلام شده که نسخه‌های بدون نیاز به فیلترشکن تلگرام وجود ندارند و کاربران تنها باید از طریق مارکت‌ها و فروشگاه‌های آنلاین رسمی به دانلود برنامه‌ها اقدام کنند، خصوصاً فریب برنامه‌های اندرویدی که با پسوند apk در کانال‌ها و گروه‌ها دست به دست می‌شوند را نخورند، زیرا سوءاستفاده‌کنندگان از ناآگاهی و عدم اطلاع افراد، به انتشار نسخه‌های مخرب برخی از برنامه‌های نامعتبر و بدافزار در قالب تلگرام ضد فیلتر اقدام می‌کنند.

با وجود این، کارشناسان همواره به کاربران هشدار می‌دهند که به هیچ عنوان فریب این تبلیغات را نخورده و از نصب چنین نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌هایی خودداری کنند. این نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها غالباً بدافزارهای مخرب و جاسوسی هستند که با دانلود و نصب آن‌ها، سرقت از اطلاعات ذخیره‌شده بر روی گوشی همراه و یا سیستم‌ها صورت می‌گیرد و اطلاعاتی مثل عکس و یا اطلاعات بانکی ذخیره‌شده در حافظه‌ی گوشی‌ها به‌راحتی ازسوی مجرمان سایبری به سرقت می‌رود و حتی کاربر به راحتی متوجه این سرقت‌ها نمی‌شود.

نوید نیک‌پی – کارشناس امنیت ارتباطات و فناوری اطلاعات – نیز با اشاره به بازار فروش فیلترشکن و سایر برنامه‌هایی که پس از فیلترینگ تلگرام ایجاد شده، اظهار کرده بود: متأسفانه هیچ‌گونه آگاهی سایبری در این زمینه وجود ندارد. کاربران نباید به هر قیمتی به نصب فیلترشکن اقدام کنند ؛ زیرا اصولاً کسانی که فیلترشکن را رایگان عرضه می‌کنند، حتماً اهداف و قصدی از این کار دارند و این‌طور نیست که با طراحی این برنامه‌ها بخواهند کمکی به ما کنند.

از طرفی یکی از مواردی که در جلوگیری از حملات بدافزاری اهمیت دارد، به‌روز نگه داشتن آنتی‌ویروس‌ها و سیستم‌های امنیتی است. اگرچه برخی کاربران در این زمینه غفلت می‌کنند، اما باید توجه داشت این موضوع یک ضرورت است و کاربران باید حتماً برای دانلود از سایت‌های معتبر اقدام و هر فایلی را که دانلود می‌کنند، ویروس‌کشی کنند.

در بسیاری از موارد، ورود بدافزار در پوشش فیلترشکن و یا نسخه‌ی بدون فیلتر اتفاق می‌افتد و حمله با دریافت یک پیامک فریبنده که مدعی ارائه فیلترشکن از طریق یک آدرس وب است، آغاز می‌شود. اما با کلیک کردن کاربر روی لینک مذکور، بدافزار روی تلفن قربانی دانلود می‌شود و در حالی که هنگام نصب برنامه، کاربر مجوز دسترسی به مواردی از جمله فهرست مخاطبان و خدمات پیامک را داده است، این بدافزار لینک انتشار خود را برای تمام افراد موجود در فهرست مخاطبان ارسال می‌کند.

بنابراین لازم است در صورت مواجهه با پیام‌های این‌چنینی که «تلگرام با انتشار نسخه‌ای به صورت کامل فیلترینگ را دور زد»، «بدون فیلترشکن و با سرعتی بالا به تلگرام وصل شوید» و «تلگرام بلاک‌چین و ضد فیلتر معرفی شد»، آن‌ها را نادیده بگیرید و فایل‌هایی را که با این پیام‌ها در گروه‌ها و کانال‌ها پیوست شده دانلود نکرده و آن را برای هیچ یک از گروه‌هایی که عضو آن هستید نیز ارسال نکنید.

انتهای پیام

خبرنگار: فائزه طاهری

دبیر خبر: فاطمه محمدنژاد

انتهای پیام/