تمام آیات قرآنی در رفتار و زندگی حضرت زهرا (س) جاری بود

یک کارشناس مسائل دینی با تاکید بر این موضوع که امیدواریم جامعه ما تخصصی‌تر و عملی‌تر با سیره اهل بیت (ع) آشنا شود گفت: ما هرچه بیشتر و تخصصی‌تر به زندگی حضرت زهرا (س) بپردازیم، زودتر به رشد و تعالی می‌رسیم؛ وقتی به زندگی حضرت نگاه می‌کنیم می‌بینیم در برخوردهای اجتماعی و سیاسی هر جایی […]

یک کارشناس مسائل دینی با تاکید بر این موضوع که امیدواریم جامعه ما تخصصی‌تر و عملی‌تر با سیره اهل بیت (ع) آشنا شود گفت: ما هرچه بیشتر و تخصصی‌تر به زندگی حضرت زهرا (س) بپردازیم، زودتر به رشد و تعالی می‌رسیم؛ وقتی به زندگی حضرت نگاه می‌کنیم می‌بینیم در برخوردهای اجتماعی و سیاسی هر جایی که لازم است حضرت زهرا (س) حضور داشته باشد به عالی‌ترین شکل ممکن ظهور و بروز پیدا می‌کند و در هر جایی که لازم است سکوت کنند، سکوت اختیار می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم بهاری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بررسی ابعاد زندگی حضرت زهرا مرضیه (س) با یک نگاه امروزی نشان می‌دهد این بانو به عنوان یک بانوی نمونه و سرآمد همه بانوان عالم و آزادی‌خواهان بشری می‌تواند الگوی جامعه امروز نیز محسوب شود.

وی ادامه داد: تمام آیات قرآنی در رفتار و زندگی حضرت زهرا (س) و در تمام ابعاد پیاده شده است.

بهاری گفت: در ابعاد دیگری ما می‌توانیم زندگی حضرت زهرا (س) را مورد بررسی قرار دهیم و آن، بعد اجتماعی زندگی حضرت زهرا (س) است. زهرای مرضیه (س) تمام آداب اجتماعی و شریعت را می‌دانست و در برخوردن با مشکلات به بهترین شکل ممکن عمل می‌کرد. اگر لازم بود که از منزل بیرون بیاید، در جامعه حضور پیدا می‌کرد و تمام شئون را رعایت می‌کرد.

این کارشناس دینی ادامه داد: حضرت زهرا (س) در خطبه فد کیه هرگز نگفت که حق علی (ع) را خورده‌ای و یا این‌که فدک را گرفته‌اید. این خطبه معروف به خطبه فد کیه است، اما همه متن آن توحید، نبوت، امامت، معاد و ابعاد مختلف عدالت پروردگار عالم است که حضرت زهرا (س) آن را بیان می‌کند. حضرت می‌فرماید: ای مردم، خدا ما اهل بیت را فرستاد که نظم‌دهنده ملت و جوامع بشری باشیم. اگر رفتار و افکارتان براساس قواعد ما اهل بیت شکل بگیرد جامعه شما نظم می‌گیرد. جامعه اگر نظم داشته باشد هرچیزی به جای خودش است. حرام و حلال جای خودش و حقوق زن و مرد و حتی حقوق برده نیز در جای خود قرار دارد.

بهاری در ادامه با بیان این موضوع که حضرت زهرا (س) می‌فرمایند اگر قواعد براساس افکار اهل بیت باشد تمام افراد به حق واقعی خودشان می‌رسند، اظهار کرد: در این خطبه حضرت زهرا (س) می‌فرمایند اگر دنبال امنیت اجتماعی، فکری، اخلاق، سیاست، اقتصاد و … می‌گردید بدانید ما اهل بیت امنیت‌دهنده تمام این موضوع‌ها هستیم. حضرت زهرا (س) جامعه بشری را اینگونه تبیین می‌کند که ای جوامع بشری اگر می‌خواهید بهترین سیاست را داشته باشید سیاست ما اهل بیت را داشته باشید چرا که این سیاست نشأت گرفته از خداوند است و کوچک‌ترین ظلم و حق‌کشی در آن نیست. کوچک‌ترین تزویری در آن دیده نمی‌شود و کوچک‌ترین مساله در آن پایمال نمی‌شود.

بهاری ادامه داد: امام عصر (عج) می‌فرمایند که همانا مادرم حضرت زهرا (س) الگو برای من است و در جمله دیگری، امام عسگری (ع) می‌فرمایند که ما حجت فاطمه بر مردم هستیم. برای این‌که مادر ما فاطمه زهرا (س) حجت خداوند بر ما است. مردم حضرت فاطمه (س) را به عنوان الگوی زندگی خود می‌دانند. وقتی برخوردهای اجتماعی و سیاسی در زندگی حضرت زهرا (س) ظهور و بروز پیدا می‌کند به عالی‌ترین شکل به آن مواجه می‌شوند. در تربیت، حضور در اجتماع، همسر داری و سایر امور زندگی همواره بهترین بوده‌اند. چهار فرزند تربیت کردند که امام حسن (ع) و امام حسین (ع) معصوم بودند، اما حضرت زینب (س) و ام‌کلثوم (س) معصوم نبودند، اما تمام عالم را بگردید یک نمی‌تواند عیبی برای آنها پیدا کند دلیل اش آن بود که تربیت یک معصوم بود.

وی یادآور شد: امروز دنیای غرب دنبال این است که با ترویج آلودگی‌ها، ارزش و مقام زن را کاهش بدهد. حضرت زهرا (س) در جایی به این موضوع اشاره می‌کنند و این تذکر را به زنان و مردان می‌دهند که از فضایی که در آن حضور دارید مراقبت کنید و نگذارید که آلودگی‌ها به سراغ خانواده‌ها بیاید. اگر ما در سایه‌سایر زندگی زهرای مرضیه و در مسیر تربیت ایشان قرار بگیریم و آنچه را که مشخص کرده در زندگی خود پیاده کنیم، به عالی‌ترین مقامات می‌رسیم. در آیات قرآنی هیچ تفاوتی بین زن و مرد نیست. ما هرچه بیشتر در زندگی زهرای مرضیه (س) مطالعه و دقت داشته باشیم و به صورت تخصصی‌تر به ابعاد زندگی حضرت بپردازیم، جامعه زودتر به رشد و تعالی می‌رسد. امیدواریم جامعه ما تخصصی‌تر و عملی‌تر با سیره اهل بیت (ع) آشنا شود.

انتهای پیام

انتهای پیام/