اسلامی:

تمام اقدامات هسته ای کشور زیر نظر آژانس انجام می شود

صافی نیوز / معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: تمامی اقدامات هسته‌ای کشور زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود و از پیشرفت‌های خوبی نیز برخوردار است.

به گزارش صافی به نقل از ایسنا، محمد اسلامی در جریان سفر به آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی براساس ضوابط جاری که در کل دنیا اجرایی است، در ایران فعالیت می‌کند که در کشور ما تحت عنوان پادمان یاد می‌شود و وظیفه‌ی نظارت بر کلیه‌ی فعالیت‌های هسته‌ای جهان را بر عهده دارد و در هر کشوری که مواد رادیواکتیو وجود داشته باشد، باید نظارت کند.

وی ادامه داد: در تمام سایت‌ها و کلیه‌ی فرآیندها، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مستقر بوده و با تجهیزات دیده بانی و بازرسی نوبه‌ای نظارت می‌کند و ما به هیچ وجه عدم هماهنگی یا ناهماهنگی با آژانس نداشته‌ایم و شیوه کاری ما با روال کاملا طبیعی و استاندارد است که در سطح بین‌المللی نیز اجرا می‌شود.

وی افزود: فعالیت‌های هسته‌ای کشور مطابق الزامات قانون راهبردی و برنامه‌های مصوب در چارچوب پادمان در حال اجرا است و از پیشرفت‌های خوبی نیز برخوردار است.

رئیس سازمان انرژی اتمی: تولید ۱۰ هزار مگاوات برق اتمی در دستور کار قرار دارد

محمد اسلامی روز جمعه در حاشیه آغاز عملیات اجرایی پروژه آب‌شیرین‌کن نیروگاه اتمی بوشهر اظهار کرد: توسعه و بهره برداری از ظرفیت‌های منابع غیر فسیلی با توجه به تکالیف قانونی و تولید انرژی پاک از جمله وظایف ذاتی سازمان انرژی اتمی ایران است.

وی اضافه کرد: فلسفه سازمان انرژی اتمی این است که از این هدیه ارزشمند بهره بگیرد و انرژی پایدار برای کشور تامین کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران عنوان کرد: با ستایش از همه کسانی که در این راستا تلاش کرده اند، اما بیاید بگویم که ثمره متناسب با نیاز کشور ارایه نکرده ایم.

اسلامی تاکید کرد: ما فقط یک نیروگاه ۱۰۰۰ مگا واتی در بوشهر داریم در حالی که باید چندین نوع از این نیروگاه‌ها در سطح کشور داشته باشیم.

وی افزود: البته نبود همکاری ها، مزاحمت‌ها و دشمنی‌ها نباید حرکت تحویلی ما را متوقف کند و باید بدون نگاه به بیرون و با باور به اعتماد نیروی انسانی و ظرفیت‌های تحقیقاتی علمی کشور، جریان ساخت نیروگاه اتمی به حریانی مستمر تبدیل کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: نباید تصور کنیم، چون بیگانگان نمی‌گذارند، نمی‌توانیم فعل توانستن را صرف کنیم که با یاس و ناامیدی، هرگز به جایی نخواهیم رسید.

اسلامی اظهار کرد: نیروگاه‌های جدید، ۱۰ هزار مگا وات برق جدید تحت یک برنامه عملی در کشور ساخته می‌شود و در این راه و مشکل تامین منابع نداریم.

وی تاکید کرد: برای ساخت واحدهای نیروگاه اتمی، از منابع داخلی و  درون خودش استفاده می‌کنیم چرا که نیروگاه‌های اتمی ثروت آفرین است و به مانند سایر پروژه‌های عمرانی نیست که نیاز به تخصیص منابع از منابع دیگر داشته باشد.

معاون رئیس جمهور یادآور شد: بر اساس آمارهای جهانی، بیشترین و بالاترین ظرفیت‌های آب شیرین کن جهان در منطقه خلیج فارس قرار دارد که کمترین سهم آن به ایران رسیده است.

اسلامی گفت: برای پیشبرد برنامه توسعه سازمان انرژی ایران نیاز به توجه به الزمات زیست محیطی داریم و به عنوان مسولیت‌های اجتماعی به ان توجه ویژه داریم.

انتهای پیام/