21:54 1403/02/15
آخرين خبرها از مراسم اربعين؛

تمام مرزهای زمينی به عراق مسدود است

صافی نیوز / براي دومين سال پياپي به علت شيوع کرونا، پياده روي اربعين از ايران به سمت عراق انجام نمي گيرد و با تصميم دولت عراق مصوب شد که اين کشور تنها پذيراي 30 هزار زائر ايراني باشند، اين زوار هم تنها مي توانند از طريق هوايي با رعايت شرايطي به عراق سفر کنند.
کربلا

به گزارش صافی، در همين حال مسئولين ايران اعلام کردند همچنين تمام مرزهاي زميني براي زوار اربعين به عراق مسدود است است.

شرايط عراق براي ورود زوار در اربعين

هيئت دولت عراق به رياست مصطفي الکاظمي نخست وزير اين کشور هفته گذشته تصميم گرفتند که ۳۰ هزار زائر از جمهوري اسلامي ايران و ۱۰ هزار زائر نيز از کشور‌هاي عربي خليج فارس و بقيه کشور‌هاي ديگر براي انجام زيارت اربعين، و فقط از طريق مرز‌هاي هوايي فرودگاه‌هاي بين المللي عراق به شرطي که زائران داراي گواهي معاينه (PCR) منفي در عرض مدت ۷۲ ساعت قبل از ورود به عراق باشند، مجاز به ورود به اين کشور باشند.

انتشار اطلاعيه شماره ۱ ستاد مرکزي اربعين حسيني

الحسين سفينه النجاه (ع)
با عرض تسليت ايام شهادت سرور و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين(ع) و اصحاب و ياران آن حضرت به اطلاع مردم عزيز و ولايي ايران اسلامي مي رساند:
با توجه به شيوع بيماري کرونا در دو کشور ايران و عراق و لزوم حفظ سلامتي آحاد مردم کشورهاي منطقه، دولت عراق با حضور تعداد ۳۰ هزار نفر از زائرين ايراني و آنهم بصورت هوائي (رفت و برگشت) و مشروط به داشتن تست معتبر pcr منفي و ساير الزامات قانوني اعلام موافقت کرده است .
کليه مرزهاي زميني در استانهاي کرمانشاه، ايلام و خوزستان براي تردد زوار اربعين کماکان مسدود بوده و امکان تردد از مرزهاي مذکور در ايام اربعين سالجاري وجود ندارد.
با عنايت به عدم امکان تردد زوار از طريق زميني؛ موکبها و واحدهاي خدمات¬رسان و حمل و نقل و … در مرزهاي مشترک با کشور عراق براي زوار و خادمين اربعين مستقر نخواهند شد، و لذا از تمامي هموطنان عزيز درخواست مي شود با توجه به عدم هرگونه امکانات خدمات رساني در اين مرزها از حضور در شهرهاي مرزي جداً خودداري نمايند.
با توجه به محدوديت اعلامي به گونه اي برنامه ريزي شده است تا تعدادي از خادمين موکبهاي اربعين مستقر در عراق، گروه هاي مردمي و نهادهاي عمومي داوطلب خدمت رساني به زائرين در امور خدمات شهري، اصحاب رسانه، گروههاي فعال فرهنگي و… در مراسم شرکت نمايند به همين منظور صرفاً از طريق کميته هاي ستاد مرکزي اربعين در سقف تعيين شده افراد واجد شرايط به سازمان حج و زيارت معرفي تا از آن طريق هماهنگي لازم براي صدور ويزا انجام پذيرد .
برابر اعلام سازمان هواپيمايي کشوري جهت انتقال زائرين به تعداد ۴۰۰ پرواز رفت و برگشت به مقصد عتبات عاليات نياز بوده و پروازهاي ايام اربعين از ۲۸ شهريور لغايت ۱۰ مهرماه از ۶ فرودگاه امام خميني (ره) تهران، مشهد، شيراز، اصفهان، تبريز و اهواز انجام مي¬گردد و در صورت لزوم فرودگاه هاي ديگر نيز به اين فهرست اضافه خواهد شد و مقرر گرديد سازمان هواپيمايي کشوري بر نرخ¬هاي مصوب پروازي و نظارت و کنترل لازم را بعمل آورده و از افزايش قيمت بليط جلوگيري نمايد. لذا شرايط و جزييات اين پروازها متعاقباً از طريق سازمان هواپيمايي کشور و کميته اعزام ستاد مرکزي اربعين اطلاع رساني خواهد شد.
ستاد مرکزي اربعين حسيني (ع)

تمام مرزهاي زميني به عراق بسته است

در همين حال معاون امنيتي و انتظامي وزارت کشور با بيان اينکه مرز‌هاي زميني به سمت عراق کاملا بسته است گفت:  تصميم‌ گرفته شد ۳۰ هزار نفر در قالب موکب‌داران و کميته‌هايي که در عراق وظيفه‌اي بر عهده دارند اعزام شوند.

آغاز پرواز اربعين از ۲۸ شهريور

سخنگوي سازمان هواپيمايي کشوري از انجام پروازهاي اربعين امسال توسط ۱۲ ايرلاين داخلي خبر داد. وي در ادامه تصريح کرد بر اساس برنامه ريزي صورت گرفته زواري که دولت عراق مجوز ورود آنها را براي اربعين صادر کرده از تاريخ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ تا ۱۰ مهر از طريق ۶ فرودگاه حضرت امام (ره) مشهد، اصفهان، تبريز، شيراز و اهواز به اين کشور منتقل مي شوند.

وي با بيان اينکه در صورت نياز مي توانيم تعداد فرودگاه ها را افزايش دهيم افزود: در مجموع ۴۰۰ پرواز رفت و برگشت در ايام اربعين امسال براي جابجايي زائران ايراني انجام خواهد شد.

 گمانه زني درباره قيمت بليط رفت و برگشت

در همين حال گمانه زني ها درباره هزينه سفر به عراق براي اربعين داغ است در حالي که  فعلاً برخي ايرلاين‌ها اقدام به فروش بليت با قيمت حدود ۴ ميليون تومان براي يک طرف و تا ۸ ميليون تومان براي رفت و برگشت مي‌کنند، معاون هوانوردي و امور بين‌الملل سازمان هواپيمايي کشوري گفت: در حال بررسي هستيم ولي نظر ما براي نرخ بليت پروازهاي اربعين، زير ۵ ميليون تومان است؛ فردا قيمت بليت پروازهاي اربعين اعلام خواهد شد.

گفتني است مراسم اربعين حسيني امسال مصادف با پنجم مهر است. هر ساله مسلمانان از سرتا سر نقاط جهان براي شرکت در مراسم اربعين حسيني راهي عراق مي شوند. پيش از اين، امسال و به دليل شيوع ويروس کرونا برخي ترديدها درباره برگزاري مراسم اربعين وجود داشت و مقامات کشورمان اعلام کرده بودند، شرکت در مراسم اربعين منوط به تصميم مقامات عراقي است.

انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *