مرتضی شاه‌ کرم:

تنور “فجر” را خود هنرمندان گرم می کنند

صافی - مرتضی شاه‌کرم معتقد است: تنور جشنواره فجر را خود هنرمندان گرم می‌کنند و هنرمند باید کار خود را انجام دهد و به بهترین شکل ممکن آماده حضور و اجرا در جشنواره شود.

این کارگردان که امسال با تئاتر «سانتی‌متر» دربخش تئاتر ایران جشنواره‌ی فجر حضور دارد در گفتوگو با ایسنا گفت: اگر ما نباشیم چه کسی می‌خواهد این تنور را داغ کند؟ اینکه من کار نکنم و دوستان دیگر هم کار نکنند و بعد بنشینیم و بگوییم تنور جشنواره داغ نیست و به این جهت ما شرکت نکردیم و نمیکنیم، حرف منطقی نیست. هنرمند باید کار خود را انجام دهد و به بهترین شکل ممکن آماده حضور و اجرا در جشنواره شود.

شاه‌کرم درباره جشنواره امسال خاطرنشان کرد: جشنواره فجر امسال از این نظر خیلی قابل ارزش است که دبیری آن به دست یکی از جوان‌های متخصصی سپرده شده است که سال‌ها کار تئاتر انجام می‌داده و دراین حوزه پژوهش می‌کرده است. همچنین نادر برهانی‌مرند؛ نویسنده و کارگردان بسیار درجه یکی است و اوضاع و احوال تئاتر ایران را بخوبی درک میکند.

او افزود: اگر به کارهایی که انتخاب شده‌اند و در جدول برگزیده ها قرار گرفته اند، بنگریم، متوجه می‌شویم که حضور حداکثری جوان‌های تئاتر را در جشنواره امسال لحاظ کرده‌اند و این نکته قابل توجهی در این دوره جشنواره است.

این کارگردان با بیان اینکه “از طرف جشنواره تاکنون درباره کمک هزینه‌ها با ما صحبتی نشده است” افزود: ما حتی هزینه نمایشی را که در ماه‌های گذشته اجرا کردیم را از مرکز دریافت نکردیم. نمی‌دانیم جشنواره فجر امسال به چه صورتی برگزار می‌شود و قرار است به ما چقدر ورودی بدهند و چقدر می‌توانیم برای دکور یا سایر موارد این چنینی هزینه کنیم.

او گفت که برای اجرای دوباره «سانتی‌متر» وحضور در جشنواره فجر در حال تمرین هستند و روزی ۴ ساعت با گروه این نمایش تمرین می کنند.

شاه‌کرم افزود: امسال نیز کارهای خوب و درجه یکی در جشنواره حضور دارد. شاید اسامی افراد منتخب زیاد شناخته شده نباشد، اما کارهای آنها قابل ارزش واهمیت است. در سال‌های گذشته که هنرمندان نامی‌تر در جشنواره برگزیده می‌شدند صحبت‌هایی می‌شد و می گفتند که جشنواره را پاتوق خصوصی برای آدم‌های شناخته شده کرده‌اند و به جوان‌ها اهمیت نمی‌دهند اما باید بدانیم در هر شرایطی ۵۰ درصد جمعیت تئاتری، موافق یا مخالف هستند.

این کارگردان تئاتر درباره موفقیت‌های نمایش «سانتی‌متر» گفت: جشنواره تئاتر فجر ویترین تئاتر ایران است، بنابراین حضور در آن برای تئاتری‌ها مهم است. برای من هم از این جنبه مهم بود که نمایشی با نام «سانتی‌متر» را که با گروه خودم اجرا کرده‌ام در جشنواره تئاتر شهر تهران برگزیده شد و جوایز زیادی را دریافت کرد. این اتفاق مرا به آینده این نمایش امیدوار کرد.

شاه کرم درپایان افزود: بعد از آن نیز ما این نمایش را در سالن استاد انتظامی به صحنه بردیم و بعد هم به سالن ایران‌شهر دعوت شدیم. در کل «سانتی‌متر» بازخورد خیلی خوبی از سوی مخاطبین داشت و همین بازخورد موجب شد مورد توجه قرار گیرد و در جشنواره فجر در بخش حرفه ای حضور داشته باشد.

انتهای پیام/