مدیرکل آژانس انرژی اتمی در تهران:

توافق خوبی که قرار است به آن برسیم به احیای برجام کمک خواهد کرد

صافی نیوز / مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در کنفرانس خبری مشترک با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه آماده هستیم که کار را با ایران به پیش ببریم، گفت: مذاکرات احیای برجام در دستور کار قرار دارد و ادامه می یابد؛ کاری که ما انجام می دهیم و توافق خوبی که قرار است به آن برسیم، به احیای برجام کمک کننده خواهد بود. اسلامی نیز گفت که آنچه در چارچوب پادمان است، به آن پایبند بودیم و همکاری ما با آژانس تداوم خواهد داشت.

به گزارش صافی، محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی در آغاز نشست خبری با خبرنگاران گفت: دیدار اخیر آقای گروسی که از دیروز بعدازظهر آغاز شد، پیام‌آور برقراری ارتباطات بر روابط کاری به صورت حرفه‌ای با سازمان انرژی اتمی ایران است. نکته ای که برای ما حائز اهمیت است اینکه ارتباطات و رفت و آمدها و گزارش‌ها باید به گونه‌ای باشد که همواره اعتماد آفرین باشد.

وی ادامه داد: ما باید بتوانیم به صورت اطمینان‌بخش برای حل و فصل مسائل با پرهیز از ورود دادن، نفوذ دادن عناصر و عواملی که امنیت و هدف آن‌ها بر هم زدن یک روابط عادی و حرفه‌ای است را به وجود بیاوریم. به گونه‌ای که این شیوه تعامل پایدار بماند و همواره آژانس بتواند وظایف خود را در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران در چارچوب ضوابط پادمان پابرجا و اطمینان بخش نگه دارد.

امیدواریم که ارتباطات با آژانس اطمینان بخش باشد

وی ادامه داد: موارد در قالب گفتگوهای دوجانبه و مشترک میان ما و همکاران آژانس و همکاران آقای گروسی انجام شده است و اطمینان دارم که به صورت پایداری تاثیرگذار خواهد شد.

اسلامی گفت: در هفته ای که گذشت ۲۹ کنفرانس هسته ای ملی در دانشگاه شهید بهشتی برگزار کردیم و کنفرانس سی ام بین المللی بین المللی با همکاری آژانس خواهد بود.

طبق توافقات صورت گرفته کنفرانس‌های آینده ما بین‌المللی خواهد بود

رییس سازمان انرژی تاکید کرد: موضوع مهمی که شب گذشته تفاهم کردیم  این بود که در هفته‌ای که گذشت ما بیست و نهمین کنفرانس هسته‌ای را که به صورت ملی برگزار شد در دانشگاه شهید بهشتی برگزار کرده و توافق کردیم که از کنفرانس سی‌ام به بعد کنفرانس ما بین المللی خواهد بود که با مشارکت آژانس بین‌المللی انجام خواهد شد که روایتگری از برنامه هسته‌ای ایران از یک سو و از سمت دیگر ارائه ظرفیت قابل ملاحظه دانشمندان و مراکز علمی و پژوهشی جمهوری اسلامی ایران نیز تاثیرگذار است و می‌تواند در پیشبرد برنامه‌های هسته‌ای به آژانس بین‌المللی برای ارائه به سایر کشورها کمک کند، برگزار شود و این کنفرانس از سال آینده با مشارکت آژانس به صورت بین‌المللی برگزار خواهد شد که مورد موافقت و حمایت آقای گروسی هم قرار گرفت.

سهم بانوان ایرانی دانشمند هسته‌ای موجب شگفتی آقای گروسی شد

اسلامی تاکید کرد: شب گذشته سهمیه بانوان ایرانی در ضیافت شام سهم فوق العاده‌ای بود که موجب شگفتی برای آقای گروسی و همکارانشان بود که این همه تعداد بانوان فرهیخته تأثیرگذار در حوزه هسته‌ای فعالیت می‌کنند و همچنین چند نفر از همسران شهدای هسته ای که خودشان هم از اساتید هستند و هم در دانشگاه‌ها تدریس می کنند و در زمان ترور همسرانشان در صحنه حادثه حضور داشتند هم در جلسه حضور داشتند و مورد تقدیر قرار گرفتند.

ایران آماده است که دستاوردهای هسته‌ای خود را با سایر ملت‌ها به اشتراک بگذارد

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: در همایش دیشب مشخص شد که جریان علمی پژوهشی و فناوری هسته‌ای در جمهوری اسلامی ایران یک جریان قدرتمند است و خانم‌ها و آقایان در سنین مختلف به ویژه با جوانانی که حضور داشتند بیانگر این حقیقت بود که این دانش، دانشی درون زا است که با عشق و ایمان رو به گسترش بوده و پیام آور صلح و مودت و دوستی است. جمهوری اسلامی ایران همواره آماده است که دستاوردهای خود را با سایر ملت ها هم به اشتراک بگذارد.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره برای پیشبرد اهداف توسعه خود که تماماً واضح و روشن است مصمم بوده و منافع ملی خود و امنیت ملی خود را با هیچ چیز جابجا نمی کند. قطعنامه‌ای صادر شود حتماً مراجع زیر ذیربط تصمیم‌گیری خواهند کرد و به موجب همان تصمیمات عمل خواهیم کرد. نکته مهم برای ما یعنی بین شخص من و شخص آقای گروسی در این مقطع زمانی این است که آنچه را که در چهارچوب پادمان است برای اطمینان بخشی به آژانس انرژی اتمی دقیقاً اجرا کنیم که به آن پایبند بوده و خواهیم بود و اجازه نمی‌دهیم عناصر و عواملی و یا نوع اقداماتی که این ارتباط و این انطباق با ضوابط را زیر سوال ببرند به وجود بیاید و به همین دلیل به طور مستمر کار خواهیم کرد و تداوم خواهد داشت و اجازه نمیدهیم که هیچگونه عدم انطباقی به وجود بیاید که موجب عدم اطمینان شود.

در قالب الگوی تعاملی، سه موضوع مکان را به سمت حل و فصل می‌بریم

اسلامی دراینکه آیا توافقی درباره مسائل پادمانی و بیانیه مشترک خواهیم داشت، گفت: در گزارش آقای گروسی شناسایی ذره ۸۴ درصد آماده بود نه غنی‌سازی ۸۴ درصد. در مخازنی که تولید در ان ذخیره می شود، غنای بالای ۶۰ درصد وجود نداشت و لذا این ابهام حل و فصل شده است.درباره سه مکان، الگویی را در سفرم به آژانس با گروسی توافق کرده بودیم همان را دنبال می ‌کنیم. اینها ادامه دارد و در قالب یک الگوی تعاملی آن را به سمت حل‌وفصل می‌بریم و الان همکاران در حال گفت‌وگو هستند.

اسلامی در پاسخ به سوال ایرنا در مورد اینکه فشارهایی از سوی اسرائیل و برخی دیگر از کشورها که همواره پرونده هسته‌ای ایران رو از مسیر درست و حرفه‌ای و حقوقی دور کرده و با توجه به توضیحات ایران درباره بندهای مورد اختلاف، آیا می‌توان امیدوار بود که این فشارهای سیاسی بر نشست آتی شورای حکام تاثیر نگذارد، گفت: سوال مهمی بود که آقای گروسی هم الان به آن اشاره کردند. سه کشور اروپایی به صورت ویژه و کسانی که با آنها همکاری می‌کنند روی تعهدات برجامی تمرکز می‌کنند.تعهدات برجامی به طور مشخص صفحه مقابل دارد که تعهدات طرف مقابل است. آنها نمی‌توانند وقتی به تعهداتشان عمل نمی‌کند به ما و آژانس فشار بیاورند که ما به تعهداتمان عمل کنیم.به همین دلیل برای گام‌های اطمینان‌بخش ما با آقای گروسی این تفاهم را کردیم که ما در چارچوب پادمان روابطمان را تنظیم می‌کنیم. این موجب می‌شود که مادامی که آنها به تعهداتشان برنگشتند آژانس از عملکرد ما اطمینان خاطر داشته باشد و موجب بیان مغایرت و یا عدم انطباق نشود این نکته حائز اهمیتی است که مورد توافق ما قرار گرفت.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین الملل انرژی اتمی نیز روز شنبه در نشست خبری خود در تهران که پس از دومین دور مذاکراتش با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران انجام شد، اظهار داشت: خوشحالم که به تهران برگشتم؛ در این دیدار بسیار مهم همانطور که آقای معاون رئیس جمهور توضیح دادند، آماده هستیم که کار را پیش ببریم؛ دیشب این فرصت و افتخار را داشتم تا در جلسه‌ای با حضور دانشمندان نخبه ایرانی شرکت کنم که جلسه بسیار تأثیرگذاری برای من بود.

وی با بیان اینکه مذاکراتش با ایران از دیروز آغاز شده و امروز نیز ادامه یافته است، درباره جزئیات این مذاکرات گفت: دو مساله بسیار مهم است؛ مساله اول اینکه که توقعات بالاست؛ حضور این تعداد از مطبوعات در اینجا نشان دهنده این است که چقدر این مساله اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه این توقع و علاقه‌مندی بالا در سطح جهان نیز دیده می شود، افزود: کار مشترک ما و جمهوری اسلامی ایران که داریم به جلو می‌بریم، درباره مسائلی است که ما به همراه ایران باید در خصوص آنها شفافیت سازی کنیم و تضمین ها و اطمینان هایی بابت برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران قرار داده شود.

گروسی اظهار داشت: بخش دوم که بسیار مهم است، مربوط به همکاری‌های فنی و علمی است که می‌تواند بین جمهوری اسلامی ایران و آژانس انجام شود. من شب گذشته در جلسه‌ با آقای اسلامی در این خصوص بحث کردم و اینکه چطور آژانس می تواند از یک رویدادی که در سال های گذشته برگزار می شد، حمایت کند تا در آینده به صورت بین المللی برگزار شود.

حمله به تاسیسات هسته‌ای را محکوم می‌کنیم

در ادامه این نشست خبری، پرسش های خبرنگاران از مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح شد؛ گروسی در پاسخ به سوالی درباره تهدیدهای رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات هسته ای ایران اظهار داشت: در اینجا باید دو موضوع از هم جدا شود؛ اشاره به حمله به نیروگاه اتمی مسئله‌ای است که رایج شده و آن هم به خاطر حمله به اوکراین است که در حال حاضر در جریان است و باعث می شود تا یکسری خاطرات از گذشته به یاد ما بیاید؛ در کنفرانس های عمومی آژانس این تهدیدها و حمله به تاسیسات و نیروگاه های اتمی محکوم شده است.

گروسی تاکید کرد:  بنابراین هرگونه اقدام نظامی علیه نیروهای نظامی کاملا محکوم و غیرقانونی است و خارج از روند ساختاری است که ما طبق آن عمل می کنیم؛ امیدوار هستیم که بتوانیم از نیروگاههای اتمی که منظورم نیروگاه اوکراین و تاسیسات اتمی دیگر است، محافظت کنیم.

می خواهیم با ایران یک دیالوگ جدی و سیستماتیک داشته باشیم

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در ادامه با بیان اینکه «من همیشه از دیدار با آقای اسلامی استقبال می کنم» اظهار داشت: ما می‌خواهیم با ایران یک دیالوگ و گفتگوی جدی و سیستماتیک داشته باشیم.

گروسی با بیان اینکه از سفر قبلی اش به ایران مدت زیادی گذشته است، افزود: خوشحال هستم که این اتفاق افتاد و توانستم به ایران بیایم و بتوانم با همکاران خود گفتگو کنم؛ اما هنوز کار ما تمام نشده است؛ تمام همکاران ما الان که ما اینجا صحبت می کنیم، آنها هم با یکدیگر صحبت می‌کنند و کار می‌کند تا مسائل را حل و فصل کنند.

وی ادامه داد: البته قرار است من با مقامات دیگر جمهوری اسلامی ایران هم دیدار داشته باشم و در پایان روز می توانم قضاوت بیشتری از رضایت خودم داشته باشم اما می‌توانم بگویم که یک بسته کاری مبتنی بر صداقت و همکاری برای من بسیار مهم است.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه داد: کار با ایران و همکاری با ایران ادامه دارد.

همه کشورها باید عضو NPT باشند

در ادامه از گروسی درباره بازرسی ها از تاسیسات هسته ای ایران و در عین حال عدم نظارت بر برنامه اتمی رژیم صهیونیستی سوال شد که وی در پاسخ گفت:‌ البته سوال مهم است؛ مسئله این است که آژانس بازرسی هایی که از کشورها و تأسیسات هسته‌ای آنها انجام می‌دهد ، بر پایه توافقات قانونی و حقوقی است که با آنها دارد.

وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران عضو معاهده ان پی تی است و کشورهایی که عضو این پیمان هستند، توافقات پادمانی با آژانس دارند.
گروسی افزود: از جامعه ایران می خواهم که این را درک کند که ما بر پایه همین توافقات و امنیتی است که بازرسی های خودمان را انجام دهیم؛ من را مقصر ندانید؛ من به عنوان مدیرکل آژانس که بخواهم با یک کشوری با انصاف بیشتری رفتار کنند و با یک کشوری بی انصافی کنم؛ من نیستم که مشخص می کنم از کجا باید بازرس بازرسی شود در پایه توافقاتی که با کشورها داریم این کار را انجام می دهیم.

وی تصریح کرد: البته کشورهایی هستند که عضو (ان پی تی ) نیستند و رژیم صهیونیستی جزو آنها است؛ بنابراین البته ما با آنها توافق متفاوتی داریم البته مربوط به رژیم صهیونیستی نمی شود بلکه به کشورهای دیگر هم است می‌خواهم این را خدمت شما روشن کنم که این من نیستم که تشخیص می‌دهند و مشخص می‌کنم که با کدام کشور ها شدیدتر برخورد کرد و برخی دیگر نباید برخوردی داشت.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد: اجازه بدهید در پایان بگویم از نظر من بسیار مهم است که همه کشورها در جهان باید عضو معاهده ان پی تی باشند.

اعضای آژانس گزارش‌های ایران را منتشر می‌کنند؛ نمی توانم همه اعضا را چک کنم

خبرنگار «آخرین خبر» از گروسی درباره اینکه چرا آژانس نمی تواند جلوی درز اطلاعاتی مربوط به برنامه هسته ای ایران را در رسانه ها بگیرد، سوال پرسید که وی اظهار داشت:‌ البته من قبل از هر چیزی اعلام کنم که هر وقت که این خبر مبنی بر گزارشات محرمانه به گوشم نمی خورد بسیار عصبانی و ناامید می‌شوم و برای من یک تجربه خوشایند نیست اما به من حق بدهید به عنوان مدیرکل نمی توانم همه اعضا را چک بکنم زیرا این گزارش ها دست همه اعضا است و آنها این کار را انجام می‌دهند.

وی در عین حال افزود: با شما موافق هستم، (این کار) خوب و خوشایندی نیست که بخواهم از آن رضایت داشته باشم بلکه این مسئله نشان می‌دهد که چقدر مهم و ضروری است؛ ما با یکدیگر دیالوگ و مکالمه مستقیم داشته باشیم که اجازه ندهیم شایعات و گمانه‌زنی‌ها قوت پیدا کند. ما همیشه باید در تماس مستقیم با یکدیگر باشیم.

گروسی اظهار داشت: همکارانمان روی این مسائل صحبت می کنند وما کار خودمان را انجام می دهیم که ببینیم به چه نتیجه ای می رسیم.

هرقدر همکاری ایران و آژانس بیشتر باشد، دیگران اجازه نمی یابند که بخواهند فشار وارد کنند

خبرنگار ایرنا از گروسی پرسید: فشارهایی از سوی اسرائیل برخی دیگر از کشورها همواره پرونده هسته‌ای ایران رو از مسیر درست و حرفه‌ای و حقوقی آن دور کرده است؛ با توجه به توضیحات ایران درباره بندهای مورد اختلاف، آیا می‌توان امیدوار بود که این فشارهای سیاسی بر نشست آتی شورای حکام تاثیر نگذارد؟
مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ گفت: سوال مهمی است اما برای پاسخ دادن به آن باید یک گوی بلورین داشته باشید؛ می توانم آینده را پیش بینی کنم و هم بگویم این مسائل حساس و حیاتی هستند؛ طبیعی است که کشورهای مختلف با انگیزه ها و اهداف مختلف از نفوذ خودشان برای تاثیرگذاری استفاده می کنند.

گروسی اظهار داشت: این مساله نشان می دهد که چقدر مهم و ضروری است که ایران و آژانس بتوانند با یکدیگر ارتباط نزدیک‌تر و مستقیم تری داشته باشند و هر چقدر همکاری با آژانس از سوی ایران بیشتر باشد که کشورهای دیگر نمی‌توانند اجازه پیدا کنند که بخواهد تأثیرگذاری داشته باشد یا اینکه فشار وارد کنند.

وی ادامه داد: این نشان می دهد که چقدر کار مشترک ما در چارچوب توافق جامع پادمان که بین ایران و آژانس وجود دارد، مهم است؛ ما در حال تعیین آن هستیم که بتوانیم به بهترین شکل آن را انجام دهیم.

به شما تضمین می دهم که سیاسی کاری نمی کنیم!

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در ادامه درباره اینکه آژانس چه تضمین‌هایی می تواند بدهد که از این نهاد به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده نشود، اظهار داشت: من می خواهم بگویم که آژانس هیچ وقت به عنوان یک ابزار سیاسی از آن استفاده نشده است و نخواهد شد. من به شما این تضمین را به شما می‌دهم که تحت دستورالعمل هیچ کشوری کار نکرده‌ایم.

گروسی با تاکید بر اینکه عملکرد آژانس و مدیر کل تحت نظر شورای حکام قرار دارد، افزود: برای ما عمل کردن مهم است زیرا به حرف زدن یا حرف های دیگران توجهی نمی کنیم؛ همانطور که آقای اسلامی گفت، برای من مهم است که با یکدیگر تحت پادمان هایی که مربوط به برجام می‌شود، کار کنیم.

وی ادامه داد: البته مذاکرات احیای برجام در دستور کار قرار دارد و ادامه پیدا می‌کند و البته این کاری که ما انجام می دهیم و توافق خوبی که قرار است به آن برسیم، به احیای برجام کمک کننده خواهد بود.

انتهای پیام/