توضیحات سخنگوی کمیسیون امنیت ملی درباره روند مذاکرات ایران و عربستان

صافی نیوز / سخنگوی کمیسیون امنیت ملی درباره آخرین روند مذاکرات ایران و عربستان توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش صافی، ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، درباره مذاکرات بین ایران و عربستان برای احیای روابط دوجانبه گفت: با میانجیگری دولت عراق، بین جمهوری اسلامی ایران و دولت عربستان سعودی ۵ دور مذاکره برگزار شد. عربستان به صورت یکجانبه روابط خودش را با ایران قطع کرد و این به همکاری‌هایی که بین ملت ایران و عربستان به عنوان دو ملت مسلمان وجود داشت آسیب زد.

وی افزود: در تمام این مدت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که آماده‌ایم مجدداً روابط دوجانبه را از سر بگیریم و مسائل‌مان را در فضای گفت‌وگویی دوجانبه پیگیری کنیم ولی عربستان تا مدتی با این مسئله همراهی نداشت و نهایتاً با تغییر موضعی که صورت دادند، اعلام آمادگی کردند که این مذاکرات از طریق میانجی‌گری ادامه پیدا کند.

عمویی با بیان اینکه هدف اصلی مذاکرات احیای روابط دوجانبه و نهایتا بازگشایی سفارتخانه‌هاست، اظهار کرد: برای این مسیر گام‌های اجرایی طراحی شده و طرفین نظرات خودشان را در مورد مسائل دوجانبه مطرح کردند. برای گام‌های اجرایی این موضوع، مسیری تعیین شده که با پایان این مسیر و به نتیجه رسیدن آن، شاهد گفت‌وگوی دیپلماتیک دو کشور ایران و عربستان خواهیم بود.

وی ادامه داد: مسیری که در نهایت دنبال می‌شود، بازگشایی سفارتخانه‌ها است؛ البته ما نسبت به برخی مواضع منطقه‌ای و بین المللی عربستان انتقادهایی داریم و این را در مذاکرات نیز مطرح کردیم ولی این را نافی همکاری و وجود رابطه دوجانبه بین دو ملت مسلمان نمی‌دانیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان گفت: ما فکر می‌کنیم این روابط دوجانبه می‌تواند کمک کند تا در مسیر کم کردن اثر نیروهای فرامنطقه‌ای در منطقه و خنثی کردن بخشی از نقشه‌های صهیونیست‌ها در منطقه گام‌هایی را برداریم.

انتهای پیام/