ثبت ملی خانه تاریخی خیابانی در مراغه

صافی نیوز / رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه از ثبت ملی خانه تاریخی خیابانی در مراغه خبر داد.

به گزارش صافی، یعقوب طالبی رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه با اعلام این خبر اظهار داشت: با تأیید کمیته ثبت آثار غیرمنقول کشور، ثبت ملی «خانه خیابانی» که در خیابان امام خمینی (ره) و بافت تاریخی این شهر قرار دارد، نهایی شد.

وی افزود: خانه تاریخی خیابانی از قدیمی‌ترین خانه‌های موجود در این شهرستان به شمار می‌رود که معماری آن مربوط به دوره اواخر قاجار و اوایل پهلوی است.

به گفته وی این خانه تاریخی با برخورداری از سردابه و ۲ طبقه، دارای اندرونی و بیرونی بوده و در ساخت آن از آجرکاری خفته‌راسته و حصیری استفاده شده است.

طالبی گفت: گوشه سازی و باغ ایرانی نیز از ویژگی‌های ساختاری آن است.

وی اضافه کرد: طی یک و نیم سال گذشته دیوارهای بیرونی، نمای بنا، قسمت های مختلف دیوارهای داخلی و درب و پنجره های این خانه مرمت و بندکشی شده و بخشی از دیوارهای محوطه و حیاط این خانه نیز بازسازی شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه گفت : خانه خیابانی با مساحت حدود ۷۰۰ مترمربع به دلیل به کارگیری تزئینات کاشی در نمای بیرونی از خانه های زیبای تاریخی در این شهر محسوب می‌شود.

شهرداری مراغه این خانه قدیمی را که در بافت تاریخی مراغه قرار دارد، با هزینه بیش از ۱۰ میلیارد ریال طی سال ۱۳۹۴ از صاحب آن خریداری کرد.

به گزارش صافی، بافت تاریخی مراغه جزو ۱۰ بافت تاریخی ارزشمند در کشور به شمار می‌رود و تاکنون ۴۰ خانه تاریخی برای ثبت در این بافت شناسایی شده است.