جدیدترین نتایج انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی

صافی نیوز / نتایج اولیه انتخابات کنست (پارلمانی) اسرائیل نشان داد که بلوک بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق این رژیم، با نزدیک شدن حزب مجمع ملی دموکراتیک اسرائیل به کسب حدنصاب لازم برای ورود به پارلمان ،در حال از دست دادن اکثریت است.

به گزارش صافی به نقل از ایسنا، رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد: «حزب ملی دموکراتیک اسرائیل طبق نتایج اولیه به کسب حد نصاب لازم برای ورود به پارلمان نزدیک می شود که به این ترتیب بلوک نتانیاهو را با از دست دادن اکثریت خود در کنست تهدید می‌کند».

در همین حال، کمیته انتخابات رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «آخرین مشارکت عمومی رای‌دهندگان در انتخابات کنست ۷۱.۳ درصد بوده که بالاترین میزان از سال ۲۰۱۵ است».

نتانیاهو در مورد نتایج انتخابات کنست اظهار داشت: شروع خوبی است و ما منتظر نتایج واقعی هستیم.

نخست وزیر فلسطین نیز به نوبه خود از ظهور احزاب راست «افراطی» در انتخابات کنست انتقاد کرد. وی در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه از سوی کابینه فلسطین منتشر شد، گفت: ظهور احزاب راست افراطی در انتخابات کنست نتیجه طبیعی تظاهرات رو به رشد نژادپرستی در جامعه اسرائیل است.

نتایج صندوق‌های نمونه آرای انتخابات اسرائیل که شامگاه روز سه‌شنبه دهم آبان در زمان بسته شدن حوزه‌های رای‌گیری از سوی شبکه‌های عمده تلویزیونی این رژیم منتشر شد، نشان می‌داد که جناح راست و مذهبی این کشور به رهبری حزب لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو، به احتمال زیاد برنده انتخابات است.

بر اساس این نتایج که ساعت ۱۰ شب به وقت محلی منتشر شد، یائیر لاپید، رهبر حزب «یش عتید» («آینده‌ای هست») که تنها چند ماه بعد از نفتالی بنت، نخست‌وزیر بود، احتمالا بازنده انتخابات است و جناح میانه و چپ به رهبری او، از کمترین بخت برای تشکیل ائتلاف دولت برخوردار است.

شبکه تلویزیونی اسرائیلی کان بر اساس ۷۰ صندوق نمونه اعلام کرد که ائتلافی از احزاب راست، راست افراطی و مذهبی به ۶۲ کرسی از ۱۲۰ کرسی مجلس دست یافته‌ در حالی که احزاب میانه و چپ ممکن است تنها ۵۴ کرسی را کسب کنند.

در حالی که حزب لیکود ۳۰ کرسی و حزب «یش عتید» ۲۲ کرسی بدست آورده‌اند، حزب رادیکال راست «صهیونیسم دینی» به رهبری دو سیاستمدار افراطی به نام‌های بتزال‌ال اسموت‌ریتس و ایتامار بن‌گویر با کسب ۱۵ کرسی به سومین حزب تبدیل خواهند شد.

در اردوگاه احزاب راست و مذهبی که به بنیامین نتانیاهو وفادار هستند، حزب مذهبی «شاس» ۱۰ کرسی و حزب «یهودیت تورات» ۷ کرسی را از آن خود کرده‌اند.

حزب راستگرا اما ضد مذهبی به رهبری آویگدور لیبرمن نیز ۵ کرسی را کسب کرده اما بعید است که لیبرمن که سابقه خصومت زیاد با بنیامین نتانیاهو دارد، حاضر به حمایت از دولتی به نخست‌وزیری او شود.

در طیف احزاب میانه و چپ، حزب «اردوگاه ملی» به رهبری بنی گانتس تنها ۱۳ کرسی بدست آورده، حزب کارگر ۵ کرسی، حزب چپ مرتز ۴ تا ۵ کرسی و دو حزب عرب‌های شهروند اسرائیل در بهترین حالت در مجموع ۹ کرسی را احراز کردند و در مقایسه با گذشته به میزان زیادی ضعیف شده‌اند.

دو شبکه تلویزیونی عمده دیگر اسرائیل نیز نتایج کمابیش مشابهی را منتشر کرده‌اند.

در روز برگزاری انتخابات کنست، کرانه باختری و نوار غزه را به طور کامل بسته بود. پلیس اسرائیل همچنین از استقرار حدود ۱۸۰۰۰ پرسنل امنیتی در سراسر سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

انتهای پیام/