جزئیات انتشار ١٠ هزار میلیارد ریال اوراق منفعت در ١٣ بهمن ماه

صافی - عرضه ۱۰ هزار میلیارد ریال اوراق منفعت شرکت ملی نفت که پیش از این معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران از آن خبر داده بود، با هدف تأمین بخشی از منابع مالی طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت، از روز شنبه، سیزدهم بهمن‌ماه، هم‌زمان با ایام دهه مبارک فجر در فرابورس آغاز می‌شود.

رضا دهقان هفته گذشته در مراسم امضای قراردادهای طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت، با بیان این‌که در مسیر تأمین مالی طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت در میدان‌های نفتی در حال بهره‌برداری، تا پایان امسال ۳۰ هزار میلیارد ریال اوراق منفعت منتشر می‌شود ، گفت: ۸۰ درصد تأمین مالی هر یک از بسته‌های قراردادی این طرح، از طریق SPV (صبااروند) که قرارداد آن به‌صورت بیع متقابل با شرکت ملی نفت ایران امضا شده، تأمین می‌شود و ۲۰ درصد آن باید از طرف پیمانکاران طرف قرارداد تأمین شود.

در این راستا، مسعود کرباسیان – مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران – با بیان این‌که این اوراق با نرخ اسمی ۱۹ درصد سالانه عرضه می‌شود، افزود: سررسید سه ساله است و پرداخت سود آن هر شش ماه یکبار صورت می‌گیرد.

به گفته وی، به نقل از شرکت ملی نفت، این اوراق از سوی شرکت توسعه نفت و گاز صبااروند و با ضمانت شرکت ملی نفت ایران منتشر می‌شود و عرضه به مدت سه روز ادامه می‌یابد.

پیش از این، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در جریان امضای ۹ قرارداد طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت (دوم بهمن ماه) از برنامه‎ریزی برای انتشار ۱۰ هزار میلیارد ریال اوراق منفعت در نیمه نخست بهمن‌ماه به منظور تأمین بخشی از منابع مورد نیاز این طرح خبر داده و اعلام کرده بود: به این منظور، قرارداد خدمت بین SPV (شرکت صبااروند) و شرکت ملی نفت ایران امضا شده و قرار است در مجموع تا پایان سال، ۳۰ هزار میلیارد ریال اوراق منفعت منتشر شود.

منصوریان – سرپرست مدیریت سرمایه‎گذاری و کسب‎وکار شرکت ملی نفت ایران – نیز در این باره توضیح داد: در مرحله نخست، روز سیزدهم بهمن‌ماه شاهد انتشار هزار میلیارد تومان اوراق منفعت در فرابورس خواهیم بود و امیدواریم با کسب مجوزهای لازم، بالغ بر ۲,۰۰۰ میلیارد تومان اوراق دیگر نیز تا پایان سال منتشر شود.

وی با بیان این‎که برای نخستین بار است اوراق منفعت برای طرح‌های صنعت نفت منتشر می‌شود، ادامه می‌دهد: مقدمات این کار از سوی شرکت توسعه نفت و گاز صبااروند و با پیگیری‌های مستمر شرکت ملی نفت ایران و همکاری و تعامل سازمان بورس اوراق بهادار فراهم شده است و می‌تواند یکی از گزینه‌های قابل اتکا برای تأمین منابع مالی مورد نیاز در اجرای طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت باشد.

منصوریان درباره بازگشت اصل و فرع اوراق نیز با اشاره به وجود ارکان پذیره‎نویس و بازارگردان در این عرضه، گفت: ضمانت اصلی بازگشت اصل و فرع این اوراق، منافع و عوائد محصول است که بر اساس قوانین و مصوبات مربوطه، بازپرداخت از محل بخشی از این عوائد صورت می‌گیرد؛ علاوه بر این، شرکت ملی نفت ایران ضامن اوراق خواهد بود.

وی تاکید کرد: شرکت ملی نفت ایران به این راهکار اکتفا نکرده و بررسی سایر ابزارهای تأمین مالی و بهره‎مندی از انواع فرصت‌های موجود در بازار سرمایه، بانک‌ها و… را با درنظر گرفتن ماهیت پروژه‌ها مدنظر دارد و با جدیت دنبال می‌کند.

انتهای پیام/