جزئیات پوشش بیمه‌ای زائران اربعین

صافی نیوز / به گفته مسئولان بیمه مرکزی زائران اربعین می‌توانند به شرکت‌های بیمه مراجعه و مازاد بر تعهداتی که در سامانه سماح ارائه می‌شود از شرکت‌های بیمه، بیمه‌نامه دریافت کنند.

به گزارش صافی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، افراد بسیاری از سراسر دنیا از چند روز مانده به اربعین، حرکت خود را برای پیوستن به بزرگترین راهپیمایی مذهبی جهان آغاز می‌کنند. در ایران هم معمولا از حدود دو هفته مانده به اربعین، زائران حرکت می‌کنند، اما یکی از دغدغه‌های همیشگی که برای سفر اربعین وجود دارد، موضوع بیمه، شرایط و هزینه آن است.
سفر امسال زائران اربعین به سبب تاکید رئیس جمهور بر کاهش هزینه ها، متفاوت‌تر است و دستگاه‌ها برای تحقق این هدف دست به کار شده اند. بیمه مرکزی هم از جمله ارگان‌هایی است که نقش مهمی در این زمینه دارد.

بهزادپور رئیس کل بیمه مرکزی گفت: امسال در بحث قرارداد‌های بیمه‌ای نقش پررنگی داشته ایم. در بحث سفر اربعین بیمه مرکزی با همکاری‌های مختلف در این حوزه و با توجه به سخنان رئیس جمهور، اقدامات موثری برای کاهش هزینه انجام داده است.

در همین راستا رئیس بیمه ستاد اربعین نکاتی را مطرح کرد.

افراد با پرداخت حق بیمه از لحظه ورود تا خروج تحت پوشش خواهند بود

عطایی در خصوص بیمه زائران گفت: افرادی که در سامانه سماح ثبت نام کنند و مبلغ ۱۸ هزار تومان حق بیمه پرداختی داشته باشند از لحظه ورود تا خروج از این سفر تحت پوشش هستند.
او می‌گوید: با مسافران از ۲۳ مرداد تا ۱۰ مهر قرارداد بیمه اربعین بسته شده است. این خدمات شامل بیمه عمر، حادثه و درمان است.

مسئولان بیمه مرکزی هم در خصوص بیمه نامه اربعین و شرایط آن به مواردی اشاره کردند.

یک مسئول آگاه در بیمه مرکزی گفت: قرارداد بیمه اربعین شامل سه نوع بیمه عمر، حوادث و درمان است. تعهدات این قرارداد شامل غرامت فوت تا ۵۰ میلیون تومان، ناشی از حادثه ۳۰۰ میلیون تومان، نقص عضو حداکثر تا ۳۰۰ میلیون تومان، هزینه درمان سرپایی حداکثر تا ۵ میلیون تومان است و هزینه‌های درمان بستری و جراحی حداکثر تا ۵۰ میلیون تومان تحت پوشش قرار می‌گیرد.

امکان تکمیل تعهدات بیمه اربعین

او در خصوص جایگاه دیه در بیمه نامه اربعین می‌گوید: در مواردی دیه پرداخت می‌شود که یک مقصری به یک شخص دیگری آسیبی بزند و یا سبب فوت او شود. اما در این قرارداد بیمه عمر وجود داشته و غرامت پرداخت می‌شود و دیگر نیازی به دیه نخواهد بود. یک شخص می‌تواند چندین بیمه نامه عمر از شرکت‌های مختلف داشته باشد به شرطی که سرمایه فوت از یک میلیارد تومان بیشتر نباشد. اکنون در این قرار داد سقف سرمایه فوت ۳۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده، بنابر این نمی‌توان گفت هر فردی بخواهد می‌تواند مازاد بر این ۳۰۰ میلیون تومان بگیرد تا سرمایه فوت به یک میلیارد برسد. یعنی خودش آزاد به طور اختیاری تا ۷۰۰ میلیون تومان از شرکت‌های بیمه این حوادث را دریافت کند.

او گفت: زائران می‌توانند به شرکت‌های بیمه مراجعه کنند و مازاد بر آن تعهداتی که در سامانه سماح ارائه می‌شود از شرکت‌های بیمه، بیمه نامه دریافت کنند و سرمایه فوت را افزایش دهند حتی می‌توانند از خود دیه ماه عادی و حرام هم بیشتر بیمه عمر دریافت کنند.

بر اساس آخرین اعلام شده از سوی رئیس سازمان حج و زیارت، حدود ۲ میلیون و ۴۰ هزار زائر در سامانه «سماح» ثبت نام کرده‌اند و  مردم با ثبت نام در این سامانه علاوه بر برخورداری از خدمات بیمه می‌توانند برای تهیه بلیت به قیمت مصوب اقدام کنند.

انتهای پیام/