جلسه شورای حکام آژانس درباره ایران بدون قطعنامه پایان یافت

صافی نیوز / «میخاییل اولیانوف» نماینده روسیه در نهادهای بین‌المللی مستقر در شهر وین اعلام کرد، جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران بدون صدور قطعنامه پایان یافت.

به گزارش صافی به نقل از فارس، او در پیامی توئیتری نوشت: «بحث بر سر راستی‌آزمایی و نظارت در ایران در دور فعلی نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایان یافت».

این دیپلمات روس افزود: «هیچ قطعنامه یا تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشد. فقط تبادل دیدگاه صورت گرفت».

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی امروز (چهارشنبه) با «بدر البوسعیدی» وزیر خارجه سلطنت عمان با اشاره به نشست جاری شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین گفت: «صدور بیانیه غیرسازنده در نشست آژانس هیچ ثمری ندارد».

نشست شورای حکام آژانس از روز دوشنبه در وین پایتخت اتریش و در مقر این سازمان در حال برگزاری است. رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در نشستی خبری ادعاهایی بی اساس علیه برنامه هسته‌ای ایران مطرح و مدعی شد که ایران به سؤالات درباره سه مکان ادعایی آژانس پاسخ نداده است. ادعایی که از سوی بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی رد شد و وی با بیان این‌که ایران درباره ۳ مکان ادعایی کمال همکاری را با آژانس داشته، گفت: صرف مشاهده آلودگی در چند مکان را نمی‌توان نشانه‌ای از وجود مواد هسته‌ای اظهارنشده تلقی کرد.

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی برگزار شده است که سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلیس) روز شنبه در بیانیه‌ای ادعاهای خود را درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران تکرار کردند.

این سه کشور در این بیانیه، ادعا کردند: «هنگامی که در حال نزدیکتر شدن به یک توافق بودیم، ایران مسائل جداگانه‌ای را دوباره باز کرد که به تعهدات الزام‌آور قانونی تحت معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی (NPT) و توافق پادمانی انجام شده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مربوط است».

در این بیانیه با تکرار تلاش‌ها برای انداختن توپ در زمین ایران نوشته شده: «درخواست اخیر ایران تردیدهایی جدی در قصد و تعهد ایران برای رسیدن به نتیجه موفقیت‌آمیز درباره برجام ایجاد کرده است. موضع ایران با تعهدات الزام‌آور قانونی در تناقض بوده و چشم‌انداز احیای برجام را تضعیف می‌کند».

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه شامگاه شنبه در واکنش به بیانیه غیرسازنده و خلاف حسن نیت سه کشور اروپایی در مورد مذاکرات رفع تحریم، گفت: باعث تعجب و تأسف است که در شرایطی که تعاملات دیپلماتیک و تبادل پیام بین طرف‌های مذاکره و هماهنگ‌کننده گفتگوها برای نهایی کردن مذاکرات جریان دارد، سه کشور اروپایی در اقدامی انحرافی و به دور از رویکرد نتیجه‌بخش در مذاکرات، اقدام به صدور چنین بیانیه‌ای می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به حسن نیت و اراده جدی جمهوری اسلامی ایران برای نهایی کردن توافق رفع تحریم و با یادآوری این موضوع که پیشرفت مذاکرات در بسیاری از مقاطع از جمله مقطع اخیر، نتیجه ابتکارات و ایده‌های جمهوری اسلامی ایران بوده است، به طرف‌های اروپایی درباره تأثیرپذیری از فضاسازی‌ طرف‌های ثالثی که از ابتدا مخالف روند مذاکرات بوده و اکنون نیز با همه توان به دنبال به شکست کشاندن مذاکرات هستند، هشدار داد.

اولیانوف در واکنش به صدور این بیانیه اعلام کرد: «واقعاً بسیار نابهنگام بود. دقیق در لحظه حساس گفت‌وگوهای وین و در آستانه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی».

انتهای پیام/