23:05 1403/02/18
با امضای تفاهمنامه؛

جلفا به شبکه جهانی جوامع ایمن پیوست

صافی نیوز – تبریز- شهر جلفا با امضای تفاهمنامه ای با مسئولان شبکه جهانی جامعه ایمن، به شهرهای عضو این شبکه پیوست.

به گزارش صافی نیوز، آیین الحاق شهر جلفا به عنوان چهارصد و نهمین جامعه ایمن جهان با حضور نمایندگانی از مرکز بین المللی جوامع ایمن و دیگر اساتید و صاحب نظران این حوزه از چندین کشور خارجی و مسئولان استانی و سازمان منطقه آزاد ارس برگزار شده و طی آن و با امضای تعهدنامه همکاری مابین مدیرعامل منطقه آزاد ارس و مدیر بخش گواهینامه های شبکه جهانی جوامع ایمن، این شهر به طور رسمی به شبکه جهانی جوامع ایمن پیوست.

مسئولان جلفا تجربیات خود در زمینه جوامع ایمن را منتقل کنند

رئیس مرکز بین المللی جوامع ایمن در ایران در این آیین گفت: منطقه آزاد ارس از دو سال قبل برای پیوستن شهر جلفا به این شبکه تلاش های خود را آغاز کرده که ظرف دو سال توانست به این امر دست یابد که این امر در سایه برنامه ریزی های مناسب در حوزه هایی همچون فضای سبز، فضای شهری، ایمنی ترافیک و دیگر بخش ها عملی شد.

همایون صادقی ادامه داد: خوشبختانه مسئولان این شهر و حتی امام جمعه آن نیز ارزش بالایی برای ایمنی جامعه و اجرای برنامه هایی در راستای آن قائل هستند و دغدغه های خوبی در این زمینه دارند که می تواند باعث پیشرفت باشد.

وی انجام طرح های بسیار خوب در زمینه ایمنی محیط و جاده با شیوه های علمی و با استفاده از اطلاعات جی آی اس  در فضای داخل و بیرون شهر را در ایران کم نظیر دانست.

صادقی ادامه داد: البته شهر جلفا نباید در موقعیت کنونی خود در خصوص شبکه جهانی جوامع ایمن متوقف شود بلکه برای رسیدن به شرایط بهتر باید هر زمان تلاش کرد حتی این شهر می تواند به عنوان الگویی برای شهرها و کشورهای همسایه مطرح شده و به انتقال تجربیات خود به این مناطق اقدام کند.

پیشنهاد تشکیل کمیته معنویت در جوامع ایمن

امام جمعه جلفا نیز با اشاره ای به تاکیدات ویژه آموزه های دینی به ایمنی و سلامت جامعه گفت: خطبه اول نماز جمعه جلفا به تبیین زندگی، حقیقت زیستی و معماری و شهرسازی اسلامی می پردازد که کتابی از این خطبه ها در حال آماده شدن بوده و به زودی تقدیم علاقمندان خواهد شد.

حجت الاسلام سالار سنجری ادامه داد: شهر خوب و شهردار خوب دارای یک ارتباط متقابل با یکدیگر هستند چرا که شهر خوب از یک انسان خوب و شهرداری کاربلد نشات می گیرد اما از طرفی بهتر شدن فضای شهر نیز در رفتار مردم و شهرداران بی اثر نیست.

وی همچنین پیشنهادی مبنی بر تشکیل کمیته معنویت در جوامع ایمن داده و گفت: این کمیته می تواند آموزه های دینی را در این سازمان عملی کرده و وارد بحث جوامع ایمن کند و از سویی از هر گونه منفعت طلبی در این بحث جلوگیری کند.

بهبود شرایط سلامت محیط، تعیین کننده در زندگی بشر

کریستف هاملمان نیز پیوستن جلفا به این شبکه جهانی را اتفاق مبارکی برای ایران دانسته و گفت: این طرح، یک پروژه جهانی بوده و خوشبختانه امروز جلفا به عنوان نماینده ای از ایران در این طرح دخیل خواهد بود.

نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران با تاکید بر توجه به بهبود شرایط محیطی در تمامی جوامع، این امر را تعیین کننده در زندگی نسل های های بشری دانسته و گفت: در شبکه جهانی شهر ایمن، سلامتی به عنوان پیش شرط و نتیجه توسعه پایدار مطرح است.

وی با تاکید بر امر پیشگیری در حوزه سلامت گفت: برای رسیدن به شاخصه های مناسب در حوزه سلامت باید با تمامی بخش ها و نهادها تعامل و همکاری ایجاد شود و در این بین اهمیت ویژه ای برای پیشگیری قائل شد.

هاملمان ادامه داد: از هر گونه همکاری مابین دولت و سازمان بهداشت جهانی استقبال می کنیم چرا که دولت مهم ترین رکن در اجرایی شدن طرح هایی برای توسعه سلامت بوده و باید با دیدی گسترده نسبت به اجرایی شدن این طرح ها اقدام کند.

توجه به قانون در کنار آموزش های انسانی، راهکاری برای کاهش حوادث

رئیس شبکه جهانی جامعه ایمن نیز در این آیین با اشاره ای به تجربه تلخ جوامع در میزان مرگ و میر در جریان حوادث گفت: قانون در این بخش به تنهایی نمی تواند کارساز باشد بلکه باید در کنار آن، آموزش هایی به سطوح مختلف جامعه داده شود تا بدین ترتیب شاهد بهبود در تصمیمات فردی و محیط فیزیکی و اجتماعی باشیم.

دیل هانسون، آمارها در خصوص میزان مرگ و میر و مصدومیت در اثر حوادث را نگران کننده دانست و گفت: جوامع ایمن باید در زمینه کاهش میزان حوادث و مرگ و میر و مصدومیت های ناشی از آن وارد عمل شده و با رعایت تمامی حقوق شهروندان، توجه ویژه تری نسبت به اقشار آسیب پذیر داشته باشد.

انتهای خبر/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *