حریم ۱۵ اثر تاریخی تبریز ثبت شد

صافی - مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: به دنبال برگزاری جلسه شورای ثبت و حریم کشور، محدوده حریم و ضوابط حفاظتی ۱۵ اثر تاریخی تبریز به تصویب رسید.

به گزارش پایگاه خبری صافی و به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، مرتضی آبدار اظهار داشت: ۸ پرونده تعیین حریم و ضوابط حفاظتی تبریز شامل ۱۵ اثر تاریخی است که از جمله آنها می‌توان به شامل خانه پروین اعتصامی، خانه معبودی، خانه باغ کلانتری، کلیسای سرکیس مقدس و مدرسه تومانیان اشاره کرد.

وی اعلام کرد: سایر آثار تاریخی تبریز که در جلسه اخیر کمیته حریم آثار غیر منقول مطرح و به تصویب رسیده، باغ کمال، پل بیلانکوه، یخچال بیلانکوه، یخچال قائم مقام، خانه امیرفاطمی و بلوک غربی بازار (خانه کلکته چی، حمام نخست، مسجد مولانا و مسجد کلکته چی) و خانه خیابانی است.

آبدار گفت: حریم محدوده‌ای است که بر اساس ضوابط قانونی برای حفظ اثر تاریخی یا طبیعی تعیین و باعث حفظ موجودیت اثر و یکپارچگی آن می‌شود.

وی ادامه داد: بناهای تاریخی از جنبه‌های مختلف دارای حریم‌هایی هستند که جهت مراقبت و نگهداری بهتر از بناها لازم است به این حریم‌ها توجه شود.

آبدار گفت: هر بنایی با بافت شهری و طبیعی خود کاملاً انس گرفته و با آن همسو و هماهنگ است اما در طی سال‌های گذشته که شهرها رشد و گسترش یافتند، به سرعت بناهای متنوعی در شهرها ساخته شده و بر اثر این تحولات چهره شهرها دگرگون و به نوعی باعث جدا شدن بناها از بافت شهری خود شد.

وی گفت: به همین دلیل حریم‌هایی برای بناهای ارزشمند تاریخی تعریف شد تا این بناها کماکان بتوانند به حیات خود ادامه دهند.

انتهای پیام/