حساس ترین جدال ۵۸ ساله ایران و ژاپن /نخستین برد ایران رقم می خورد؟

صافی - تیم ملی فوتبال ایران در آستانه یکی از حساس‌ترین بازیهای پس از انقلاب قرار دارد و می‌تواند در صورت پیروزی در این دیدار بعد از ۴۳ سال برای اولین بار به فینال آسیا برسد.

ایران – ژاپن، غول های غرب و شرق آسیا و قدرتهای سنتی قاره کهن در یکی از حساس ترین رویارویی های تاریخی شان ساعت ۱۷:۳۰ روز دوشنبه باید برای راهیابی به فینال آسیا به مصاف هم بروند. این باعث می شود در تاریخ ۵۸ ساله دیدارهای دو تیم، حساس ترین تقابل شان باشند.

* نخستین بازی و نخستین گلزن؛
نخستین تقابل دو تیم ایران و ژاپن قدمتی به میزان ۵۸ سال دارد. دور گروهی بازیهای آسیایی ۱۹۵۱ دهلی اولین بهانه‌ برای رویارویی دو تیم شد. دیداری خاص که به دلیل قوانین روز فوتبال، دو بار تکرار شد.

از آنجایی که نخستین دیدار دو تیم در مرحله حذفی (نیمه نهایی) بازیهای آسیایی بود و با تساوی بدون گل خاتمه یافت، مطابق با قوانین آن سالها این دیدار فردای همان روز تکرار شد که بازی تکراری بر خلاف بازی نخست پر گل بود. در این بازی مسعود انصاری (۲گل) و مسعود برومند برای تیم ملی ایران گلزنی کردند. نام مسعود انصاری هم بعنوان نخستین گلزن در تقابل های دو تیم ثبت شد.

* بازی پس از ۱۵ سال؛
هرچند ژاپنی ها در سومین بازی این شکست را جبران کردند، اما برای این اتفاق ۱۶ سال انتظار کشیدند. سومین تقابل دو تیم هم در بازیهای آسیایی اتفاق افتاد و در ۱۹۶۶ بانکوک این ژاپن بود که ۳ بر یک پیروز شد تا نخستین شکست ایران در تاریخ تقابل‌های دو تیم رقم بخورد. در آن بازی حمید شیرزادگان در دقیقه ۳۷ تک گل ایران وارد دروازه ژاپن کرد.

* تلافی پس از یک هفته؛
البته ایران خیلی زود و تنها یک هفته بعد این شکست را در مرحله حذفی همان مسابقات تلافی کرد و توانست در «تاراوا استادیوم» بانکوک با تک گل فریبرز اسماعیلی ژاپن را شکست دهد.

* تکرار دیدارها در بازیهای آسیایی؛
دیدارهای دو تیم تا سال ۱۳۶۵ تنها در چارچوب بازیهای آسیایی انجام شد و دو تیم ۲ بار دیگر در جریان این مسابقات با هم دیدار کردند. ایران و ژاپن یکبار در بازیهای آسیایی ۱۹۸۲ دهلی نو به مصاف هم رفتند که این بازی با برتری یک بر صفر ژاپنی‌ها به پایان رسید و یکبار نیز در بازیهای آسیایی ۱۹۸۶ سئول یکدیگر را ملاقات کردند که این بازی با گلهای ابطحی و محمدخانی با حساب ۲ بر صفر به سود ایران به پایان رسید.

* اولین جام ملتها؛
اولین دیدار دو تیم در مسابقات جام ملتهای آسیا به برگزاری این بازیها در سال ۱۹۸۸ در قطر بر می‌گردد که دو تیم در این بازی به تساوی بدون گل رسیدند.

* اولین بازی دوستانه؛
ایران و ژاپن برای اولین بار در سال ۶۷ و در ورزشگاه آزادی یک دیدار دوستانه برگزار کردند که این بازی به تساوی ۲-۲ انجامید. در این بازی فرشاد پیوس یکبار برای تیم ملی گلزنی کرد و مدافع ژاپن هم یکبار به اشتباه دروازه خودی را باز کرد.

آخرین بازی؛
از آخرین باری که دو تیم با هم دیدار کردند بیشتر از ۳ سال و ۳ ماه می‌گذرد. ایران و ژاپن برای آخرین بار در دیداری دوستانه و در ورزشگاه آزادی به مصاف هم رفتند که این بازی با تسای ۱-۱ به پایان رسید. زننده تک گل ایران در آن بازی مهدی ترابی بود که امروز نیز یکی از بازیکنان تیم ملی است و احتمال استفاده از او در این بازی وجود دارد.

* بازی های دو تیم به تفکیک؛
دو تیم در کل ۱۷ بار به مصاف هم رفتند و این هجدهمین بازی دو تیم خواهد بود. از ۱۷ بازی گذشته ۶ بازی با پیروزی ایران و ۵ بازی با پیروزی ژاپن به پایان رسیده و ۶ بازی هم مساوی شده است.

از ۱۷ بازی گذشته ۱۴ بازی رسمی بوده و دو تیم ۳ بار هم به صورت دوستانه با هم دیدار کرده‌اند. از ۱۴ بازی رسمی ایران ۶ و ژاپن ۵ بار پیروز شده و ۲ بازی هم با نتیجه مساوی به اتمام رسیده است. هر ۳ باری که ایران و ژاپن به صورت دوستانه به میدان رفته‌اند، با مساوی به کار خود خاتمه داده‌اند.

* گلزنان برتر؛
در مجموع ۱۷ بازی گذشته ایران ۱۹ و ژاپن ۱۸ بار موفق به گلزنی شده‌اند. بهترین گلزن ایران به ژاپن در تاریخ تقابل‌های دو تیم علی دایی با ۴ گل و بهترین گلزن ژاپنی‌ها «اسامو مائدا» با ۲ گل است.

3025292

و حید هاشمیان و مسعود انصاری (۲گل)، مهدی ترابی، خداداد عزیزی، رضا حسن زاده، فرشاد پیوس، صمد مرفاوی، سید مهدی ابطحی، ناصر محمدخانی، فریبرز اسماعیلی، حمید شیرزادگان و امیر مسعود برومند دیگر گلزنان ایران به ژاپن می باشند.

* شکست ناپذیر در میزبانی ها؛
اکثر بازیهای دو تیم در کشورهایی به جز ایران و ژاپن برگزار شده است و هر یک از دو تیم تنها ۳ بار میزبان تیم مقابل بوده‌اند و هیچ یک از دو تیم در کشورهای خود شکست نخورده‌اند.

دو تیم ۳ بار در ایران بازی کرده‌اند که یک پیروزی برای ایران و ۲ مساوی در این بازی‌ها ثبت شده است. دو تیم ۳ بار هم در ژاپن به مصاف هم رفتند که ۲ بار ژاپنی‌ها پیروز شده و یک بار هم دیدار دو تیم مساوی شد.

* بیشترین سابقه دیدار؛
بیشترین بازیهای دو تیم در چارچوب بازیهای آسیایی بوده است. ایران و ژاپن ۷ بار در بازیهای آسیایی با هم دیدار داشته‌اند که از این ۷ بازی ۴ بار ایران و ۲ بار ژاپن پیروز شده‌اند. یکبار هم دیدارهای دو تیم مساوی شده است.

* شکست ناپذیری ژاپن در جام ملتها؛
دو تیم ۳ بار در جام ملتهای آسیا با هم دیدار داشته اند که ژاپنی ها ۲ بار پیروز شده و یکبار هم دو تیم به مساوی رسیده‌اند. در صورتی که تیم ملی ایران موفق به شکست ژاپن در این دیدار شود، برای نخستین بار در جام ملتهای آسیا موفق به شکست دادن ژاپن شده است.

* بهترین و بدترین نتیجه؛
بهترین نتیجه‌ای که ایران برابر ژاپن به دست آورده پیروزی ۲ بر صفر در جریان بازیهای آسیایی ۱۹۸۶ کره جنوبی بود و بدترین نتیجه نیز به شکست با نتیجه ۳ بر یک در بازیهای آسیایی ۱۹۶۶ بر می‌گردد.

* پر گل ترین بازی؛
دوازدهمین دیدار دو تیم، پر گل ترین دیدار هم هست. ایران و ژاپن ۱۳۷۶/۸/۲۵ در چارچوب مسابقات مقدماتی جام جهانی ۹۸ فرانسه به دیدار هم رفتند که این بازی با نتیجه ۳ بر ۲ به سود ژاپن به پایان رسید. خداداد عزیزی و علی دایی برای ایران در این بازی گلزنی کردند.