وزیر فرهنگ و ارشاد:

حوزه فرهنگ و هنر پس از پیروزی انقلاب اسلامی متحول شده است

صافی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حوزه فرهنگ و هنر در حوزه های مختلف از جمله کتاب ، موسیقی ، رسانه و سینما به لحاظ کمیت و کیفیت تحولی شگرف طی ۴۰ سال گذشته داشته است.

سیدعباس صالحی عصر جمعه در گردهمایی بزرگ هنرمندان شهرستان های بافت، رابر و ارزوئیه در بافت (منطقه ابر) افزود: ملت ایران در حیطه های مختلف پیشتازی و پیشروی هایی طی سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی داشته اند که حوزه فرهنگ و هنر ازجمله این عرصه هاست .

وی اظهار داشت: در زمان ۳۷ سال پیش از وقوع انقلاب اسلامی مجموعه حوزه کتاب های کشور حدود ۵۰ هزار عنوان بود اما از سال ۵۷ تا ۹۶ این مقدار به بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار عنوان کتاب منتشر شده رسیده که از این میزان بیش از ۷۰۰ هزار عنوان کتاب چاپ نخست و مابقی چاپ مجدد بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشار به ه رشد و شکوفایی حوزه نشریات کشور نیز گفت: در سال ۵۷ تعداد ۲۴۹ نشریه در کشور وجود داشت که این آمار در سال ۹۶ به بیش از ۶ هزار عنوان ارتقا یافته و همچنین ۸۱ آلبوم در سال ۶۷ در حوزه موسیقی تولید شده که این میزان به ۵۵۰ آلبوم در سال ۹۶ رسیده است.

صالحی با بیان اینکه ۴۰۰ اجرای صحنه ای در سال ۶۷ به پنج هزار اجرا در سال ۹۶ رسیده است افزود: در سال ۵۸ تعداد ۲۲۶ موضوع اجرای نمایشی به بیش از ۶ هزار عنوان در سال ۹۶ و ۱۰۱ هزار اجرا ارتقا یافته است.

وی در بخش دیگری از سخنانش ضایعه اخیر و اقدام تروریستی استان سیستان و بلوچستان توسط کوردلان را به امت شهیدپرور ایران و خانواده این شهدا تسلیت گفت و تصریح کرد: ایرانیان در دهه مبارک فجر نشان دادند که هر زمان عزت و اقتدار جامعه ایرانی احساس خطر کند، مصمم تر برای میهن، وطن و اسلام کنار هم در مقابل دسیسه، توطئه، اقدامات و تخیل دشمن ایستادگی می کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه جامعه ایرانی طی چهل سال گذشته در راستای عزت ملی و رونق بخشی به حوزه های مختلف تلاش های گسترده داشته است گفت: در یکی از عرصه هایی که گام به گام پیش رفتیم عرصه فرهنگ، هنر، ادبیات و رسانه است و طی مدت یاد شده انقلاب اسلامی گام های مطلوبی در این حوزه ها برداشته شده است.

رویش حوزه فرهنگ و هنر خارج پایتخت اتفاق می افتد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در حوزه های هنر شاهد رویش های کمی و کیفی در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی هستیم و بخش قابل توجهی از این رویش ها امروز در خارج از فضای پایتخت ایران اتفاق می افتد.

صالحی افزود: تهران گرچه همچنان رقم پیشتازانه ای در تولید و اجرا فعالیت های هنری دارد اما در مجموع استان ها و شهرستان ها حرکتی شتابان در حوزه فرهنگ، هنر، رسانه و ادبیات داشته اند.

وی تاکید کرد: دولت تدبیر و امید به حوزه فرهنگ و هنر توجهی جدی دارد لذا باید بیش از گذشته به فضای خارج از مرکز تهران در حوزه زیرساختی، رویدادی و برنامه ای توجه شود و استعدادهای خلاق در تمامی نقاط ایران، در فضای استان ها و شهرستان ها به این حوزه ها حرکتی شتابنده می بخشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: یکی از حرکت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی دوره یک سال و نیم گذشته این بوده که از طریق برنامه ریزی سه ساله با همکاری استان ها مسیر حرکت فرهنگی و هنری خود را تنظیم و ترسیم کرده ایم و در این زمینه به عنوان دوازدهمین استان به کرمان سفر کرده ام.

زیرساخت های فرهنگ و هنر کرمان ارتقا می یابد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تفاهم نامه ای با استاندار کرمان امضاء شد که در آن زیرساخت ها را با کمک اعتبارات ترکیبی ملی و استانی در حوزه تکمیل پروژه های نیمه تمام و احداث پروژه های جدید حوزه فرهنگ و هنر اجرا کنیم.

صالحی اضافه کرد: تکمیل مجتمع های فرهنگی شهرستان های بافت و رابر در این تفاهم نامه تعریف شده و مساله تکمیل این مجتمع ها در دستور کاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری کرمان خواهد بود.

وی افزود: تکمیل و تجهیز فضاهای فرهنگی و هنری به عنوان یکی از فرصت های شهرستان ها و استان ها، زمینه رشد و رونق فرهنگی و هنری را فراهم می کند.

صالحی ادامه داد: در راستای تکمیل فضاها و نیروی اداری منطقه ابر نیز اقداماتی صورت گرفته و با هماهنگی سازمان استخدامی فضای شهرستان های بافت، رابر و ارزوئیه تجهیز و نیروی اداری این شهرستان ها تکمیل می شود.

وی عنوان کرد: اقدامات متناسب با تقویت حوزه مکتوب و کتابخوانی این شهرستان ها انجام خواهد شد و زمینه تکمیل و تجهیز کتابخانه ها بزودی فراهم می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: فرهنگ غنی و تاریخی در حوزه های مختلف منطقه ابر به عنوان دانش نامه با کمک نسل موجود و آینده برای ثبت اتفاقات حوزه های فرهنگ و هنری شهرستان های بافت، رابر و ارزوئیه ثبت می شود.

وی گفت: با توجه به غنای تاریخی و فرهنگی شهرستان های بافت، رابر و ارزوئیه بندی در تفاهم نامه همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری کرمان تعریف شده که فرهنگ عامه و تخصصی منطقه ابر ثبت شود.

صالحی با اشاره به زیرساختی که در مسیر پژوهش های فرهنگی استان کرمان شکل گرفته است ادامه داد: زیرساخت های پیشین و احداث فضاهای جدید، فرهنگ عمومی و تخصصی در این استان را به صورت عام و منطقه ابر را به صورت خاص ارتقا می بخشد.

وی افزود: مجموعه آنچه در فضای چشم انداز نقشه فرهنگی راه استان کرمان دیده شده با نگاه توجه به مناطق خارج از مرکز و استفاده از قابلیت های کل استان بوده تا چشم انداز مناسبی از آینده کرمان ترسیم شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که شامگاه چهارشنبه به استان کرمان سفر کرده بود پس از شرکت در ۱۳برنامه پیش بینی شده که عمده برنامه ها بر دیدار با اهالی فرهنگ ، هنر و رسانه استان کرمان متمرکز شده بود شامگاه جمعه کرمان را به مقصد تهران ترک کرد.

انتهای پیام/