سخنگوی کاخ سفید:

خارج شدن از توافق هسته‌ای از امنیت ما کاست

صافی نیوز / سخنگوی کاخ سفید در یک کنفرانس خبری با تکرار ادعایی درباره پیش‌رفت برنامه هسته‌ای ایران، باری دیگر از سیاست دولت قبلی آمریکا در قبال توافق هسته‌ای انتقاد کرد.

به گزارش صافی به نقل از ایسنا، جن ساکی، سخنگوی‌ کاخ سفید در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که با توجه به اظهارات اخیر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که اخیرا مدعی شده است زمان گریز هسته‌ای ایران چند هفته است، آیا این موضوع باعث نگرانی کاخ سفید است، گفت: بله قطعا این موضوع ما را نگران می‌کند. می‌توانم بگویم اگر به عقب برگردیم، برنامه هسته‌ای ایران تحت توافق هسته‌ای به شدت محدود شده بود و توسط بازرسان بین‌المللی بر آن نظارت می‌شد. از زمانی که دولت دونالد ترامپ به مشارکت آمریکا در توافق پایان داد، ایران فورا به سرعت [پیش‌روی] برنامه هسته‌ای‌اش افزود و همکاری با بازرسان بین‌المللی را با عدم اجرای تعهدات هسته‌ای‌اش، کاهش داد.

ساکی در ادامه گفت: همان طور که اشاره کردید، وزیر امور خارجه بلینکن در جلسه استماعش گفت که زمان گریز آن‌ها[ایران] از یک سال–چیزی که در زمان توافق بود–به چند هفته یا کمتر از آن رسیده است. مطمئنا این تاثیر مستقیم خارج شدن از توافق هسته‌ای است که از امنیت ما کاست و دیدمان را کم کرد. یکی از دلایلی که ما مسیر دیپلماتیک را از موقع روی کار آمدن رئیس جمهور در پیش گرفتیم، همین است.

صحه گذاشتن ساکی بر اظهارات اخیر بلینکن درباره پیش‌رفت برنامه هسته‌ای ایران در حالی است که مقامات ایران همواره تاکید داشته‌اند، تولید و به کار بستن تسلیحات هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران جایی ندارد.

پیش‌روی از حدود برجامی تعیین شده برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران در پی خروج دولت ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا از توافق هسته‌ای و یک سال پس از متحمل شدن تحریم‌های بازگردانی شده واشنگتن علیه ایران انجام شد.

ایران یک سال پس از تحمل این تحریم‌ها و بدعهدی کشورهای اروپایی برجام در زمینه ارائه راهکاری عملی جهت خنثی‌سازی تاثیر تحریم‌ها اعلام کرد طبق مقررات توافق، در چند گام تعیین شده از اجرای تعهدات داوطلبانه‌اش فاصله می‌گیرد.

مقامات ایران تاکید کرده‌اند، در صورت بازگشت تمامی طرفین به اجرای موثر برجام و لغو تحریم‌ها، این اقدامات را به حالت قبل باز می‌گرداند.

مذاکرات وین که از زمان روی کار آمدن دولت بایدن در سال ۲۰۲۱ در راستای احیای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ایران از طریق بازگشت آمریکا و ایران به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای آغاز شد،

در پی برخی تحولات اخیر در مناسبات سیاسی بین‌المللی در پی حمله روسیه به اوکراین، اعمال تحریم‌های متعدد واشنگتن علیه روسیه و کشمکش‌های تهران-واشنگتن بر سر برخی مسائل

باقی مانده در مذاکرات، از جمله حذف نام سپاه پاسداران از این لیست که در دوران دولت دونالد ترامپ انجام شده بود، اخیرا تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در کنفرانس خبری این هفته‌اش درباره احیای توافق گفت: باید پایه های فشار حداکثری که ترامپ علیه ایران کار گذاشته از بین برود. چرخه انتفاع اقتصادی ایران از برجام به صورت کامل لحاظ شود.

خطیب‌زاده با انتقاد از رویه دولت آمریکا افزود: ما تاکید بر این داریم که قوانین داخلی و سیاست داخلی آمریکا و انتخابات پیش رو در آمریکا نمی تواند تعیین کننده نتیجه گفت و گوها در وین باشد. آنها حقوق بین الملل را نادیده می‌گیرند و سعی می کنند مسائل را به مسائل داخلی کشورشان گره بزنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی تاکید کرد: ایران مسیر فعالیت های صلح آمیز هسته ای خود را با قدرت بدون توجه به شانتاژ های سیاسی و رسانه ای و خرابکاری ها ادامه می دهد.

انتهای پیام/