دادستان هلند:

ارتباطی بین ایران و پرونده قتل کلاهی وجود ندارد

صافی - دادستان هلند اعلام کرد : تحقیقات نشان می دهد که هیچ ارتباطی بین قتل محمدرضا صمدی کلاهی ملقب به علی معتمد با ایران وجود ندارد.

رسانه های هلندی از جمله روزنامه تلگراف و شبکه خبری ان او اس اعلام کردند در جریان برگزاری دادگاه مربوط به قتل صمدی کلاهی که عامل بزرگترین انفجار تاریخ جمهوری اسلامی ایران در هفتم تیر سال ۱۳۶۰ بود و منجر به شهادت ۷۲ نفر از مقامات و مسئولان این کشور شد، دادستان هلند اعلام کرده هیچ ارتباطی بین این قتل با ایران یافت نشده است.

اظهار نظر دادستان هلند در حالی صورت می گیرد که در روز هجدهم دیماه امسال (هشتم ژانویه ۲۰۱۹) وزرای امور خارجه و کشور هلند در نامه ای به پارلمان این کشور ، ایران را در پشت قتل صمدی کلاهی معرفی کردند و این امر یکی از دلایل تحریم ایران از سوی اتحادیه اروپا بود.

حال با اظهار نظر جدید دادستان هلند، اتهام زنی های وزرای امور خارجه و کشور هلند به ایران زیر سئوال رفته است. در همین رابطه وزیر امور خارجه هلند مجبور به واکنشی تدافعی شده و گفته است: «تعجبی ندارد مداخله ایران در تحقیقات جنائی تایید نشده است. ارزش اطلاعات در قوانین کیفری با ارزش اطلاعات در سرویس های اطلاعاتی متفاوت است.»

خانم وسکی وکیل مدافع متهم اصلی این پرونده به نام نائوفال ‘نوفل’ (۳۸ ساله)، این سئوال را مطرح کرده است که آیا از ایران در مورد این تحقیقات جنائی درخواست همکاری شده است و اگر نه چرا؟

نوفل متهم اصلی دادن دستور قتل صمدی کلاهی، هرگونه دخالت در این قتل را انکار می‌کند. دادستانی هلند هیچگونه ارتباطی بین نوفل و ایران پیدا نکرده است و دو فردی که قتل را انجام داده‌اند، تنها به فکر پول بوده‌اند.

به گفته وکیل مدافع نوفل، باید مشخص شود که چرا سرویس‌های اطلاعاتی هلند این قتل را به ایران ربط داده‌اند. او اعتقاد دارد که انگیزه‌های دیگری برای این قتل وجود دارد. مدارکی وجود دارد که احتمالا همسر مقتول با مافیای اوکراین ارتباط داشته است.

نمایندگان پارلمان هلند چندی پیش از وزیر امنیت و دادگستری این کشور سئوال کردند که چرا هلند به یک تروریست (صمدی کلاهی ) اقامت داده است ، این وزیر هلندی در پاسخ مدعی شد که دولت این کشور از هویت اصلی این تروریست در زمان ارائه مجوز اقامت به وی اطلاعی نداشته است و صمدی کلاهی خود را علی معتمد معرفی کرده است.

انتهای پیام/