13:34 1403/02/16

دانش آموزان پايه هفتم از مهر امسال می توانند آلمانی و فرانسوی بخوانند / ۳۱ شهريور آخرين فرصت ثبت سفارش کتاب درسی

صافی نیوز / رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي از ارائه آزمايشي زبان آلماني و فرانسوي در کنار زبان انگليسي در پايه هفتم خبر داد.
کتب درسی - کتاب درسی

به گزارش صافی به نقل از تسنیم، حسن ملکي در نشست با رسانه‌ها اظهار کرد: در سال تحصيلي ۱۴۰۱-۱۴۰۲ حدود ۱۰ درصد عناوين درسي را بر پايه راهنماهاي برنامه درسي نوين که براساس اسناد تحول بنيادين تدوين شده است، توليد خواهيم کرد.

وي درباره برنامه‌ريزي درسي دوره پيش دبستاني گفت: راهنماي برنامه درسي خاص اين دوره براي مهدکودک خانواده محور است و براي سه سال دوم که شامل پيش‌دبستاني است، محتواي سازمان‌ها و مراکز گوناگون را در قالب يک فراخوان بررسي کرديم و در جلسات هم‌انديشي با آنها اين محتواها را به ملاک و معيار الگوي برنامه‌ريزي درسي پيش‌دبستاني نزديک کرديم، هفت بسته تربيت و يادگيري خاص دوره پيش‌دبستاني آماده شده است که به سازمان ملي تعليم و تربيت کودک ارائه خواهد شد.

رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي درباره برنامه آموزش‌هاي غيرحضوري ويژه شرايط کرونا، بيان کرد: بخشي از آموزش‌ها در دوره کرونا ناچاراً مجازي خواهد بود و اين سازمان برنامه درسي متناسب با شرايط کرونا که زمان آموزش محدود است و نقش والدين به مربي و معلم تبديل مي شود را توليد مي‌کند. اين برنامه طراحي شده و درمرحله تدوين نهايي قرار دارد که طي روزهاي آينده به استان‌ها ابلاغ مي‌شود همچنين آموزش معلمان براي آماده شدن به منظور تدريس غيرحضوري انجام خواهد شد.

۳۱ شهريور آخرين فرصت ثبت سفارش کتاب درسي

ملکي با اشاره به اينکه ۶ رشته جديد در دوره کاردانش طراحي شده که استانداردها را اصلاح کرديم و براي اجرا به استان‌ها ابلاغ شده است، بيان کرد: اقدامات موثري براي کتاب‌هاي درسي انجام شده است که مهم‌ترين آنها اين است که امسال ۱۴۶ ميليون جلد کتاب درسي را در ۹۴۵ عنوان درسي چاپ و توزيع کرديم و دانش‌آموزاني که تا به امروز موفق به ثبت سفارش نشده‌اند تا ۳۱ شهريور فرصت دارند با مراجعه به سامانه ثبت سفارش کتاب‌هاي درسي، ثبت‌نام کنند.

وي درباره نصب رمزينه‌هاي سريع پاسخ در همه کتاب‌هاي درسي در سال تحصيلي جديد، متذکر شد: در اين شرايط اين امکان فراهم مي‌شود تا دانش‌آموزان با استفاده از QR کد نصب شده روي کتاب‌هاي درسي بتوانند وارد محتواهاي تکميلي و متنوع شوند و دريادگيري به فضاهاي نوين دست پيدا کنند، در اين محتواهاي تکميلي از فيلم، انيميشن و … استفاده شده که اين کار امسال به صورت آزمايشي اجرا مي‌شود و ۱۵ درصد محتواهايي که از طريق رمزينه سريع پاسخ قابل دسترسي است توسط معلمان توليد شده است.

ارائه زبان آلماني و فرانسوي در پايه هفتم از مهر امسال

رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي از انتقال درس آمادگي دفاعي از پايه ۱۲ به پايه ۱۰ در ۶ رشته جديد شاخه کاردانش خبر داد و گفت: همچنين از مهر امسال شاهد اجراي آزمايشي دروس آلماني و فرانسوي در کنار زبان انگليسي در پايه هفتم خواهيم بود که دانش‌آموزان با توجه به علايق خود مي‌توانند يکي از اين زبان‌ها را انتخاب کنند.

ملکي ادامه داد: بايد به سمت تامين معلمان مناسب براي آموزش زبان‌هاي آلماني و فرانسوي برويم و هم‌‌اکنون در اين زمينه محدوديت داريم و شرايط براي تربيت معلمان فراهم نشده است.

وي با اشاره به اجراي رويکرد چند تاليفي کتاب‌هاي درسي بيان کرد: امسال در کنار کتاب زبان انگليسي موجود کتاب مجزايي توسط گروه ديگري تاليف شده است که به صورت آزمايشي ارائه مي‌شود و پيش از اين براي کتاب مديريت و آداب زندگي سياست چند تاليفي را اجرا کرده بوديم.

نشان استاندارد براي برخي محتواهاي کمک آموزشي

رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي با تاکيد براينکه ۶۵ موسسه فرهنگي و تربيتي با سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي همکاري مي‌کنند، متذکر شد: هر ناشري که بخواهد آثارش مهر تاييد سازمان پژوهش را بخورد و بررسي شود، بايد آثار را براي ما ارسال کند تا در کميته داوري و علمي بررسي شود و پس از آنکه تاييد شد نشان استاندارد بر روي آن نصب مي‌شود که بدين معناست اين محتوا مورد تاييد سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي است؛ براي اجراي ماده قانوني ۸۲۸ که چندين سال است معطل مانده قدم‌هايي برداشتيم اما بايد موثرتر شود.

ملکي درباره شبکه ملي رشد مطرح کرد: اين شبکه امسال با قدرت بيشتري توسعه پيدا کرد و برخي از محتواهاي مورد نياز معلمان و دانش‌آموزان در آن موجود است که ۱۰ هزار محتوا شامل فيلم،  فايل صوتي، مقالات علمي و عکس‌هاي آموزشي بارگزاري شده است و در آينده شبکه رشد به لحاظ زيرساختي و محتوايي و نرم‌افزاري تقويت مي‌شود تا منبع کاملتري براي معلمان و دانش‌آموزان باشد.

مشکلات ثبت سفارش و توزيع کتاب‌هاي درسي

وي افزود: در ميان پايه‌ها (پايه‌هاي دوم، سوم، چهارم، پنجم و ششم ابتدايي و هشتم و نهم، يازدهم و دوازدهم دوره متوسطه) براي ثبت سفارش و توزيع کتاب درسي مشکلي نداريم ممکن است تعداد انگشت‌شماري دانش‌آموز به هر دليل ثبت سفارش نکرده باشند که تا ۳۱ شهريور فرصت دارند اما امسال براي ثبت سفارش و توزيع کتاب‌هاي درسي در پايه‌هاي انتقالي (هفتم و دهم) با مشکل مواجه بوديم و يکي از دلايل ثبت‌نام دانش‌آموزان در سامانه سيدا بود که اين سامانه گام‌هاي نخست خود را طي مي‌کند و در ارائه گزارش و آمار مشکلاتي به وجود آورد.

کارشناسان سازمان پژوهش با موسسات کنکور ارتباطي ندارند

رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي درباره تعارض منافع در اين سازمان مطرح کرد: در آغاز مسئوليت با همکاران خود شرط کردم و مجدد تکرار مي‌کنم تا آنها نيز بشنوند اگر کارشناسي در گروه‌هاي درسي همزمان با توليدکننده کتاب‌هاي کنکور ارتباط داشته باشد، همان روز عذر او را مي‌خواهم، تحمل اين افراد را در اين مکان ندارم البته در بين کارشناسان ما چنين فردي وجود ندارد، در ابتدا درباره فردي موردي مطرح شد که او را صدا کرده و تذکر دادم و مسئله حل شد، با ابعاد تعارض منافع درسازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي مقابله جدي کرديم و مي‌کنيم.

ملکي بيان کرد: ۶۵ موسسه فرهنگي و تربيتي با ما همکاري مي‌کنند که مؤسسات کنکور در آن جاي نمي‌گيرند البته جلسه‌اي که سال گذشته با موسسات کنکور برگزار شد، ادامه نيافت و در اجراي ماده ۸۲۸ شوراي عالي آموزش و پرورش با موسساتي که واقعا کار فرهنگي و تربيتي صحيح انجام مي‌دهند، در ارتباط هستيم.

امسال محتواي کتاب‌هاي درسي حذف نمي‌شود

وي با اشاره به اينکه سال گذشته از هر کتاب درسي بخشي را حذف کرديم اما با مشکلات متعدد مواجه شديم از جمله اينکه در ماجراي کنکور باسازمان سنجش وارد مسائلي شديم، بيان کرد: براي امسال احساس کرديم ضرورتي براي حذف وجود ندارد و مي‌توانيم محتوا را با رويکرد تعديل و نه حذف متناسب‌سازي کنيم و بر مفاهيم بنيادي تاکيد شود، اين برنامه درسي آماده شده و در روزهاي آينده به استان‌ها منعکس مي‌شود.

هدف درس عربي آموزش مکالمه نيست

رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي درباره انتقاد از اينکه دانش‌آموزان پس از فارغ‌التحصيلي نمي‌توانند چند کلمه به عربي يا انگليسي صحبت کنند، عنوان کرد: معترضان به درس عربي اهداف درس را به خوبي نمي‌دانند و تصور مي‌کنند دانش‌آموز بعد از ديپلم بايد بتواند عربي مکالمه کند و چون نمي‌تواند پس ياد نگرفته است. درحالي که هدف اصلي درس عربي يادگيري مکالمه نيست بلکه رويکرد اين است که تا دانش‌آموز متون عربي اعتقادي را متوجه شود مثلا معناي قرآن و ادعيه را متوجه شود. کشور ما يک کشور عربي نيست که دانش‌آموز بتواند به زبان عربي مکالمه کند همچنين ارزشيابي‌ها نشان نمي‌دهد وضعيت ما در تحقق اهداف اين درس منفي باشد و فارغ‌التحصيلان به مقدار زيادي قادرند متون عربي مفاهيم ديني را متوجه شده و به معناي آن پي ببرند.

ملکي بيان کرد: در زبان انگليسي يکي از اهداف آموزش مکالمه است اما بايد دانش‌آموزان را آماده کنيم تا زماني که به متون علمي مراجعه کردند متوجه معناي آن شوند هرچند مکالمه هم بخشي از آموزش زبان انگليسي است.

انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *