مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی:

دریاچه ارومیه عمیق‌تر شده است/ افزایش تراز آبی در مرداد ماه ۹۸

صافی نیوز - تبریز- مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی افزود:وسعت دریاچه درسال۹۳بیش از ۲۱۳۰ کیلومتر مربع بود که تابستان۹۸به ۳۲۰۰ کیلومتر مربع رسید و در این مدت عمیق‌تر شده است.

به گزارش صافی، خلیل ساعی روز چهارشنبه با بیان اینکه تراز اکولوژیک دریاچه در سال ۱۳۸۴ شمسی ۱۲۷۳.۵۶ متر بود که در سال ۱۳۹۲ شمسی به ۱۲۷۰.۷۰ متر رسید، افزود: میانگین افت تراز دریاچه بین سال های ۱۳۷۵ تا سال های ۱۳۹۲ شمسی سالانه ۴۰ سانتی متر بود و اگر اقدامات احیایی انجام نمی گرفت و این روند نزولی ادامه می یافت، آب دریاچه به صفر می رسید.

وی ادامه داد: با آغاز مطالعات و انجام اقدامات احیا توسط ستاد احیا در سال های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ شاهد وضعیت تثبیت دریاچه بودیم و پس از این دوره تراز دریاچه افزایش یافت و رسیدن به تراز اکولوژیک ۱۲۷۴.۱ تا سال ۱۴۰۶ از اهداف ستاد احیاست که دراین تراز امکان پرورش آرتیمیا وجود دارد.

ساعی با بیان اینکه بر اساس مطالعات سازمان فضایی کشور، دریاچه عمیق تر شده است، گفت: با توجه به روان آب های شیرینی که وارد دریاچه می شود، انحلال در دریاچه رخ داده و نمک های کف دریاچه در آب حل شده و دریاچه کمی عمق پیدا کرده که این وضعیت کاسه ای موقعیت خوبی برای دریاچه است، در حالی که اگر دریاچه به حالت بشقابی باقی می ماند، تابش آفتاب موجب تبخیر آب می شد.

مدیر دفتر منطقه ای ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه تراز سطح آب دریاچه در مرداد ماه امسال نسبت به سال گذشته یک متر و ۲۰۰ سانت افزایش یافت، خاطرنشان کرد: در وضعیت مطلوب قرار داریم، ولی فریب این وضعیت را نباید خورد چرا که اگر دریاچه را به حال خود رها کنیم با بالا رفتن دما و تبخیر آب دوباره با مشکل مواجه می شویم.

وی در خصوص مقایسه وضعیت دریاچه طی سه دوره ترسالی گفت: ۴۱۴ میلی متر بارش در سال آبی ۸۶-۸۵ داشتیم که با این وجود تراز دریاچه ۱۵ سانتی‌متر پایین آمده بود، ۴۰۹ میلی متر نیز در سال آبی ۸۹-۸۸ داشتیم که در آن سال ۱۲ سانتی متر تراز دریاچه کاهش یافته بود.

ساعی ادامه داد: در سال آبی ۹۷-۹۸ در حدود ۴۸۸ میلی متر بارش داشتیم که با توجه به اقدامات انجام شده در حوزه آبریز دریاچه ارومیه موجب شد ۱۰۵ سانتی متر تراز دریاچه افزایش یابد این در حالی است که در سال های قبل با وجود میزان بارش های مشابه شاهد کاهش تراز دریاچه بودیم.

ساعی با اشاره به اینکه حق آبه دریاچه ارومیه سالانه سه میلیارد و ۴۲۶ میلیون متر مکعب است، افزود: از این مقدار باید ۹۸۸ میلیون مترمکعب از محل کاهش مصرف آب در بخش کشاوری و یک میلیارد و ۴۲۰ میلیون مترمکعب آب از محل منابع آب جدید از جمله آب زاب کردستان، آب تصفیه خانه ها و ران آب ها تامین و به پیکرده دریاچه وارد شود.

وی ادامه داد: از مجموع ۹۸۸ میلیون متر مکعب محل کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی در حدود ۶۶۷ میلیون متر مکعب از محل مدیریت مصرف آب خارج مزرعه و ۳۲۱ میلیون متر مکعب نیز از محل مدیریت مصرف آب داخل مزرعه تامین می شود.

مدیر دفتر منطقه ای ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی با تاکید بر لایروبی رودخانه ها، گفت: در آذربایجان شرقی به طول ۱۴۲ کیلومتر لایروبی مسیل ها انجام گرفته است که موجب شده آب به صورت فلشینگ وارد پیکره دریاچه شده است.

انتهای خبر/