امیرعبداللهیان:

در صورت رفتار نسنجیده منتظر اقدام متقابل ایران باشید

صافی نیوز / وزیر امور خارجه در گفتگو با همتای ایتالیایی با بیان اینکه ما بر اساس قوانین محکم خود نسبت به درگذشت یکی از فرزندانمان متعهدیم و رسیدگی دقیق و عادلانه به آن با جدیت ادامه دارد، گفت: در عین حال از مواضع و مداخلات برخی مقامات اروپا در وقایع اخیر ناخرسندیم و اگر اتحادیه اروپا بخواهد با رفتاری دوگانه، اقدامی شتابزده و نسنجیده انجام دهد، باید منتظر اقدام موثر و متقابل جمهوری اسلام ایران باشد.

به گزارش صافی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حسین امیرعبداللهیان و لوئیجی دی مایو وزرای خارجه ایران و ایتالیا با یکدیگر به صورت تلفنی گفتگو کردند.

در تماس تلفنی روز جاری لوئیجی دی مایو وزیر امور خارجه ایتالیا و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان آخرین تحولات مناسبات دوجانبه، مذاکره برای لغو تحریم ها، حوادث اخیر در کشورمان و سوء استفاده آشوبگران و اغتشاش گران و مداخلات خارجی در تحولات داخلی کشورمان مورد رایزنی قرار گرفت.

امیرعبداللهیان در این گفت و‌گوی تلفنی تاکید کرد: در توافقات اخیر صورت گرفته در سفر اینجانب به رم توانستیم نقشه راه جدید روابط بین تهران و رم را به خوبی تبیین کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر این که اجرای توافقات فیمابین به خوبی در حال انجام است، بیان کرد: ما نیز برای توسعه مناسبات تاریخی و دوستانه با ایتالیا اهمیت قائل هستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با اعتقاد عملی به دموکراسی، همواره به مطالبات مسالمت آمیز مردم توجه کرده است. در وقایع اخیر مداخله گران خارجی، عوامل سازماندهی شده و تروریست‌ها به ویژه در زاهدان و غرب کشور ایران، مسیر اجتماعات مسالمت آمیز مردم را به سمت خشونت، آشوب و کشتار مردم بی گناه و پلیس و حافظان امنیت سوق دادند.

امیرعبداللهیان افزود: بار دیگر مردم بزرگ ایران با برخورداری از بصیرت سیاسی اجازه تعرض خارجی و خدشه سیاسی به استقلال سیاسی، تمامیت ارضی و حاکمیت کشور را ندادند.

وزیر امور خارجه کشورمان بیان کرد: ما بر اساس قوانین محکم خود نسبت به درگذشت یکی از فرزندانمان متعهدیم و رسیدگی دقیق و عادلانه به آن با جدیت ادامه دارد. در عین حال از مواضع و مداخلات برخی مقامات اروپا در وقایع اخیر ناخرسندیم و اگر اتحادیه اروپا بخواهد با رفتاری دوگانه، اقدامی شتابزده و نسنجیده انجام دهد، باید منتظر اقدام موثر و متقابل جمهوری اسلام ایران باشد.

لوئیجی دی مایو وزیر امور خارجه ایتالیا نیز در این گفتگوی تلفنی به همتای ایرانی خود تاکید کرد: ما برای رابطه با جمهوری اسلامی اهمیت قائل هستیم و از تلاش‌های ایران در رسیدن به توافق پایدار در برجام قویا حمایت می‌کنیم.

وزیر امور خارجه ایتالیا تاکید کرد: معتقدیم این تلاش‌های جمعی باید به نتیجه‌ای مثبت منجر شود و همه طرف‌ها به تعهدات خود در برجام بازگردند.

لوئیجی دی مایو افزود: ایتالیا به اقدامات خود برای رسیدن به توافق آن هم در کوتاه‌ترین زمان ادامه می‌دهد.

وزیر امور خارجه ایتالیا حسن نیت تهران در اجازه خروج به تبعه ایرانی- آمریکایی، باقر نمازی و اعلام آمادگی مجدد تهران برای تبادل زندانیان ایرانی- آمریکایی را بخشی از پیشرفت در مذاکرات غیرمستقیم اخیر شما در نیویورک و نشانه خوبی دانست.

وزیر امور خارجه ایتالیا بیان کرد: ما به حاکمیت و قوانین جمهوری اسلامی ایران احترام می‌گذاریم و با شما هم عقیده ایم که حساب پاسخ به مطالبات مسالمت آمیز مردم، از آشوب و تروریسم جداست.

انتهای پیام/