وزیر کشور:

در صورت موافقت عراق مرز خسروی به روی زائران اربعین گشوده می‌شود

وزیر کشور با بیان اینکه در تفاهم‌نامه مشترکی، ایران و عراق با باز شدن مرز خسروی به روی زائران اربعین موافقت کردند، گفت: در صورت موافقت عراق مرزی خسروی به روی زائران اربعین گشوده می‌شود.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، عصر امروز (چهارشنبه، 4 مهر)، در حاشیه یازدهمین نشست ستاد مرکزی اربعین در وزارت کشور، گفت: امسال چهارمین سال است که ستاد مرکزی اربعین تشکیل شده که با توجه به تجربیات سال‌های گذشته ستاد امسال از روز بعد از مراسم سال گذشته کار خود را شروع کرد و آسیب‌ها و ضعف اجرای مراسم نیز شناسایی و بررسی شد.

وی افزود: امسال از آمادگی خوبی در حوزه حمل و نقل و ترافیک، امنیت و انتظامی و بهداشت و خدمات و هم در موضوع روادید برای برگزاری مراسم اربعین برخوردار هستیم.

وزیر کشور اظهار داشت: همکاری خوبی بین ایران و عراق وجود دارد، مسئولان هر دو کشور سفرهای متعددی انجام دادند و تفاهم‌نامه‌ای هم امضا شده که همه متناسب با شرایط ما در حال اجرا و تحقق است و در برخی موارد هم باید هماهنگی‌هایی بین دو کشور صورت بگیرد.

رحمانی‌فضلی با تأکید بر اینکه استانداران در مناطق مرزی باید بتوانند برنامه‌های خود را پیش ببرند،گفت: کمیته‌های مختلف و دستگاه‌های اجرایی نیز وظایف خود را بررسی و به خوبی انجام دادند.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم با همکاری مردم، مراسم اربعین امسال به خوبی برگزار شود، 90 درصد امور به عهده مردم است و فقط 10 درصد همه کار، به عهده ما است.

وزیر کشور اظهار داشت: بیش از دو میلیون و 300 هزار نفر زائر سال گذشته به زیارت حرم امام حسین (ع) رفتند؛ هماهنگی حمل و نقل و امنیت و ترافیک و خدمات‌رسانی به این جمعیت کار سختی است، اما اگر مردم همکاری لازم را داشته باشند و آموزش عمومی انجام شود، با توجه با رشد و فهم خوبی که مردم در این چند سال نشان دادند، اگر این همکاری عمومی باشد، مراسم به خوبی برگزار می‌شود.

رحمانی‌فضلی تصریح کرد: زائران ایرانی، به‌ویژه در داخل حرم که به عنوان میهمان به عراق می‌روند، بایستی قوانین و مقررات و شرایط این کشور را به عنوان میزبان رعایت کنند.

وی تأکید کرد: ما حاوی یک فرهنگ غنی و قوی شیعی هستیم که این فرهنگ را باید به منصه ظهور برسانیم و به نمایش بگذاریم.

وزیر کشور گفت: باید در اربعین وحدت دنیای اسلام را تقویت کنیم و بتوانیم به خوبی این سنت عزیز را به صورت متعالی برگزار کنیم.

رحمانی‌فضلی درباره مرزهای تردد زائرین نیز، تصریح کرد: مرزهای سال قبل امسال هم آماده عبور زائران هستند، هماهنگی خوبی انجام شده است و دو منطقه مرزی دیگر یکی در ایلام و دیگری در کرمانشاه را به طرف عراق پیشنهاد دادیم.

وی افزود: در تفاهم‌نامه مشترک دو کشور نیز با باز شدن مرز خسروی موافقت کردند، اما چون مباحث و موضوعات امنیتی مطرح است، آنها موضوع را به دولت خودشان احاله دادند که دولت عراق این موضوع را بررسی کنند.

وزیر کشور در پایان خاطرنشان کرد: دوستان ما در سفارتخانه در حال تلاش هستند که طرف عراقی را مجاب کنند این مرز خسروی نیز باز شود که در صورت موافقت دولت عراق، بقیه مسائل در این زمینه حل خواهد شد.