دستیابی به الگوی نظام جامع فنی حرفه ای در همکاری با آلمان

تهران- ایرنا- ایران و آلمان امروز (چهارشنبه) تفاهمنامه همکاری در زمینه ارتقا و توسعه نظام آموزش مهارتی امضا کردند که به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، زمینه ساز اجرای قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی است که پارسال به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. به گزارش […]

تهران- ایرنا- ایران و آلمان امروز (چهارشنبه) تفاهمنامه همکاری در زمینه ارتقا و توسعه نظام آموزش مهارتی امضا کردند که به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، زمینه ساز اجرای قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی است که پارسال به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، سفیر آلمان در تهران امروز (چهارشنبه) به سازمان فنی و حرفه ای کشور رفت تا تفاهمنامه همکاری را با هدف ارتقا و توسعه نظام آموزش مهارتی امضا کند.
«میشائیل کلور برشتولد» در این آیین اعلام کرد: با وجود خروج آمریکا از برجام و اجرای کامل تحریم ها و سختی های پیش رو، آلمان بی توجه به این مسائل، به تلاش خود برای توسعه مناسبات و حفظ مزایای اقتصادی با ایران ادامه می دهد.
برشتولد اضافه کرد: همکاری با ایران در زمینه آموزش های فنی وحرفه ای برای ما موفقیت بزرگی است و از پشتکار و تلاش مسئولان آموزش فنی وحرفه ای ایران در توسعه این مناسبات تشکر می کنم.
سفیر آلمان در ایران افزود: نظام آموزش های فنی و حرفه ای دوگانه (آموزش های عملی و نظری) در آلمان در کاهش بیکاری جوانان نقش قابل توجهی دارد؛ البته هر کشور ساختارهای خود را دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
همچنین کارگاه مشورتی تخصصی «حکمرانی آموزش های فنی وحرفه ای در ایران» با همکاری موسسه فدرال آموزش های فنی و حرفه ای آلمان (بی.آی.بی.بی) از امروز آغاز شد و فردا (هجدهم بهمن ماه) به کار خود پایان می دهد.
** زمینه سازی برای شکلگیری نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی و تغییر نگرش جامعه
در همین پیوند، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور عصر چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اعلام کرد: این تفاهمنامه به طور کلی در محورهای مورد علاقه ۲ طرف برای همکاری های آتی است تا در زمینه ارتقا و توسعه نظام آموزش مهارتی کشور از کمک و مشورت همکار آلمانی بهره مند شویم.
«سلیمان پاک سرشت» یادآوری کرد: این تفاهمنامه به شکلگیری نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی و تغییر نگرش جامعه در این زمینه کمک می کند تا با استفاده از تجارب جهانی و مطالعات تطبیقی به پیش برویم.
پاک سرشت یادآوری کرد: بر اساس تاکید برنامه های پنج ساله توسعه باید نهادی برای آموزش های مهارتی شکل بگیرد که بر همین مبنا، پارسال قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که کارکرد آن تعیین مبنای مقررات گذاری، شناسایی کنشگران و ذینفعان فنی و حرفه ای در دستگاه ها و نهادها، نحوه هماهنگی آنها و نوع این هماهنگی هاست.
به گفته وی، نظام آموزش فنی حرفه ای را باید فراتر از یک دستگاه دید. این مجموعه پیچیده بر اساس اطلاعات دقیق و اولویت ها و متغیرهایی مانند فضای کسب و کار، بنگاه ها و تشکل های بخش خصوصی ساختار می یابد که در این چارچوب، ابتدا نظام گردش اطلاعات شکل می‌گیرد، سپس دستگاه های مختلف فعال در عرصه آموزش های مهارتی، نقش خود را درمی یابند تا در قالب هماهنگ عمل کنند و تلاش آنها به طور سیستماتیک به یک نتیجه مشخص منجر شود.
** تصویب آیین نامه نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی در دولت؛ بزودی
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: آیین نامه نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی در کمیسیون اجتماعی دولت تصویب شده و در برنامه بررسی هیات دولت قرار دارد و تا پایان سال، به سرانجام می رسد.
به گفته وی، شورای عالی پیش بینی شده در این نظام، الزام هایی را برای دستگاه های مختلف ایجاد می کند تا با پایبندی به نظام جدید تصمیم گیری، منافع فرادستگاهی را در نظر بگیرند و اقدام های هماهنگ انجام دهند. دبیرخانه آن در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است؛ زیرا اشتغال و ارتقای کیفیت مهارت شاغلان را پیگیری می کند. دبیرخانه به طور غیر رسمی فعالیت خود را آغاز کرده است و برگزاری کارگاه «حکمرانی آموزش های فنی وحرفه ای در ایران» با حضور نمایندگان دستگاه های مرتبط با موضوع آموزش های مهارتی بخشی از وظایف آن به شمار می رود.
** آلمان؛ در پی گشایش درهای جدید همکاری
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: موضوع تفاهمنامه بر بهبود نظام آموزش فنی و حرفه ای متعاقب تصویب نظام جامع متمرکز است و در ادامه اولویت ها، شناسایی می شود که آلمان در تفاهمنامه مهارتی که امروز امضا شد، نقش مشورتی دارد.
پاک سرشت توضیح داد: رابطه ۲ کشور متاثر از رخدادهای سیاست خارجی بویژه تلاش اتحادیه اروپا برای جبران خروج آمریکا از توافق هسته ای برجام است. بخشی از علاقه طرف آلمانی به گسترش همکاری در فضای جدید برمی‌گردد و از سوی دیگر، می‌خواهند همکاری‌ها ابعاد جدیدی به خود بگیرد.
وی درباره وظیفه متقابل تعریف شده برای ایران در این تفاهمنامه گفت: آنها انتظار دارند در مسیر این همکاری ها از رایزنی و همفکری طرف ایرانی برای حل مشکلات آلمان بهره گیرند؛ برای آلمان نیز با جمعیت علاقه مند به طی تحصیلات دانشگاهی به جای آموزش های مهارتی روبروست و برای پیدا کردن راهکارهای این مساله رایزنی و گفت و گو صورت می‌گیرد.
این مسوول ادامه داد: در مرحله های بعدی این تفاهمنامه، بحث اعزام نیرو و نزدیک سازی استانداردهای آموزش و ارزیابی صلاحیت نیروهای کار تعریف شده است که می تواند نقش مکمل این تفاهمنامه را ایفا کند که در این زمینه هماهنگی‌های اولیه را انجام داده‌ایم و چندین نشست با وزارت آموزش و تحقیقات آلمان داشته ایم تا نظام جذب نیرو در آن کشور را ارزیابی و با وضعیت ایران مقایسه کنیم و بدانیم افراد متقاضی باید کدام آموزش های تکمیلی را بگذرانند؛ این موارد در رشته‌هایی مانند الکترونیک و مکاترونیک (مهندسی مکانیک و الکترونیک) احصا شده است که این موضوع را معاونت اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون پیگیری می‌کند.
** لزوم هماهنگی بین دستگاهی برای ایجاد تحول نهادی
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: تفاهم نامه امضا شده بین ایران و آلمان شامل کلیات است که محورهای اصلی و دستور کار آتی عصر فردا (پنجشنبه) بررسی و اولویت سال نخست اجرای تفاهمنامه و تیم‌های کاری تعیین می‌شود.
وی تاکید کرد هنوز در این مرحله برآوردی از نظر ارزش این تفاهمنامه نداریم و باید در مرحله اجرایی به یک برنامه عملیاتی رسید تا بتوان درباره ارزش آن، تحلیل درستی داشت.
«این تفاهمنامه یک مدل و شیوه را برای هماهنگ کردن گروه های مرتبط با آموزش های مهارتی به طور بلندمدت ارایه می کند؛ بنابراین نباید انتظار داشت در کوتاه مدت نتیجه آن را ببینیم؛ بلکه این، یک تحول و برنامه ریزی نهادی است که انتظار می رود در صورت پیگیری و ایجاد تفکر بین دستگاهی درباره لزوم هماهنگی، بتوان آن را اجرایی کرد و به محض اینکه فقدان هماهنگی بین دستگاه‌ها برطرف شود می توان به نتیجه بخشی سریع امیدوار بود».
به گفته وی، سابقه همکاری با آلمان در زمینه آموزش های فنی و حرفه ای دوگانه به دهه ۶۰ برمی گردد و اکنون، موسسه فدرال آموزش های فنی و حرفه ای آلمان (بی.آی.بی.بی) که برنامه ریزی و سیاستگذاری آموزش های فنی حرفه‌ای در این کشور را برعهده دارد، این تفاهمنامه را اجرا می کند.
رئیس موسسه فدرال آموزش فنی و حرفه‌ای آلمان (بی.آی.بی.بی) نیز عصر امروز در نشست با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: استفاده از تجربیات مدیریتی در صحنه فعالیت های نوآورانه مهارت افزا، موضوع بسیار مناسبی برای مذاکرات فنی و حرفه‌ای میان ایران و آلمان است.
«فردریش هوبرت ایسر» افزود: امیدواریم با قانون جامع آموزش‌های فنی و حرفه ای ایران و پس از برگزاری این کارگاه مشترک علمی و آموزشی به نتایج و دستاوردهای مطلوبی دست پیدا کنیم.
گفت و گو از: مریم مسعود
اقتصام*۹۱۲۳*۱۹۶۱*
انتهای پیام/