دلیل استعفای مدیرعامل فولاد مبارکه از زبان نماینده مجلس

صافی - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش شرکت‌های بزرگ فولادی در دلال‌بازی بازار فولاد گفت: گرانی و به‌هم ریختگی بازار فولاد به دلیل عدم فروش محصولات فولادی به تولیدکنندگان داخلی و فروش به دلالان و واسطه‌ها بود.

حمیدرضا فولادگر امشب در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سئوال خبرنگار تسنیم در مورد نتیجه بررسی عملکرد مورد نقد شرکت‌های بزرگ فولادی کشور از جمله فولاد مبارکه در دوران نوسانات ارزی، عرضه قطره چکانی فولاد و در نتیجه آسیب زدن به تولیدکنندگان داخلی، اظهار داشت: در این زمینه ما چند جلسه را در مجلس، کمیسیون صنایع و کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی برگزار کردیم، در این جلسات همه مسئولان از جمله مسئولان شرکت‌های بزرگ فولادی مانند فولاد مبارکه، فولاد خوزستان ذوب آهن، شرکت‌های میانی و پایین دستی به صورت زنجیره‌ای حضور یافتند، جلسات گاهی به دعوا و بحث‌های جدی کشیده می‌شد و استعفای سبحانی مدیرعامل فولاد مبارکه نیز در همان تاریخ بود، بعد از آن البته منجر به تفاهم شد اما در نهایت آن استعفا منجر به تغییر و تحول شد.

وی افزود: در آن مقطع، ما آماری دقیق گرفتیم و مشخص شد تولید کشور بسیار بیشتر از مصرف است، به عنوان مثال تولید بالای 20 میلیون تن بود در حالی که مصرف حدود 10-12 میلیون تن بود، وقتی می‌پرسیدیم مشکل کجاست؟ تولیدکنندگان میانی می‌گفتند به ما شمش داده نمی‌شود، به عنوان مثال “بیلت” به صورت ورق گرم از فولاد مبارکه به شرکت‌های پایین دستی داده نمی‌شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: شرکت‌ها این تولیدات را صادر کرده و به داخل نمی‌دانند همین سبب شده بود تا به‌هم ریختگی در بازار ایجاد شود، تولید به تولیدکننده میانی نمی‌رسید و گرانی ایجاد می‌‌شد.

وی ادامه داد: با آماری که ما گرفتیم مشخص شد که تولید به قدری است که این شرکت‌ها می‌توانستند هم آن را صادر کنند و هم تولیدات به داخل ارائه کنند، اما دلال‌ها و واسطه‌ها به عنوان سهمیه تولیدات را دریافت می‌کردند، در حالی که مصرفی به آن اندازه نداشتند در نتیجه این محصولات را روانه بازار آزاد می‌کردند.

فولادگر خاطرنشان کرد: این شرکت‌ها براساس پروانه، سهمیه‌ای برای دریافت تولیدات فولادی دارند، اما یا تعطیل هستند و یا مصرفی ندارند، بنابراین جنس دریافتی را به بازار آزاد وارد می‌کردند.

وی درباره نتیجه بررسی‌ها گفت: جمع بندی این شد که تولیدکنندگان اولویت را به بازار داخل بدهند، سپس محصول را صادر کرده و ارز حاصل از صادرات را به سامانه نیما بیاورند، همچنین مصوب شد که تولید خود را در بورس عرضه کنند، فولادی‌ها نیز درخواست برداشتن سقف رقابت را داشتند که با آن موافقت شد، نتیجه آن، پایدار شدن حدودی شرایط است که امروز کاهش قیمت در ورق و میلگرد را شاهد هستیم، علاوه بر این سبب شد که وزارت صنایع بسیاری از دلال‌ها را شناسایی کند.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید داخلی مجلس بیان کرد: در این مقطع مجبور هستیم که سیستم سهمیه بندی را عملی کنیم تا از این شرایط عبور کنیم، بورس کالا نیز در این راستا مدیریت می‌شود و باید گفت بعد از جلساتی که داشتیم مقداری این مشکلات حل شد.