قالیباف:

دولت اجازه واردات خودرو را دارد

صافی نیوز / رئیس مجلس گفت: دولت می‌توانست در آیین‌نامه واردات خودرو، خودروهای دست‌دوم را هم بیاورد. الان هم دوفوریت لایحه واردات خودروی کارکرده تصویب شده و ما معتقدیم دولت همین الان می‌تواند این کار را انجام دهد

به گزارش صافی به نقل از فارس، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با موضوع تشریح عملکرد 3 ساله مجلس یازدهم، در ابتدای صحبت‌هایش، اظهار کرد: ما اگر بخواهیم مجموعه عملکرد هر مجموعه و دستگاهی را بررسی کنیم، بدون شک باید ببینیم که آیا مشکلات مردم حل شده است و از این مجموعه‌ها احساس رضایت دارند یا خیر؟

وی افزود: اما زمانی که از سازمان و دستگاهی مثل مجلس صحبت می‌کنیم، منطقی است که باید اول ببینیم وظایف و مسئولیت‌های آن دستگاه چیست و آیا نسبت به مسئولیت‌هایی که دارد وظایف خود را به درستی انجام داده است یا خیر؟

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: ما در مجلس وظیفه داریم بستر را فراهم کنیم، یا به تعبیر مقام معظم رهبری جاده‌سازی صحیح انجام دهیم تا مسیر حرکت را برای سایر قوا و بقیه دستگاه‌ها و آحاد مردم فراهم کنیم.

قالیباف ادامه داد: نکته دیگری که باید به آن توجه کنیم این است که مجلس در قانونگذاری، آیا نظام مسائل و مشکلات را دقیقاً می‌شناسد یا خیر؟ اگر می‌شناسد، اولویت‌ها را مدنظر داده است؟ و یا اگر از طرف سایر قوا لوایحی به مجلس ارسال می‌شود، مجلس به درستی با این‌ها همکاری کرده است یا خیر؟ این‌ها موضوعاتی است که مجلس باید به درستی انجام دهد.

قالیباف تصریح کرد: معتقدم که مجلس در این بخش‌ها به درستی آگاهی و دقت کامل و شناخت دقیق از نظام مسائل کشور در سطح ملی و بین‌المللی وظایف خود را انجام داده است.

از اقدامات مجلس راضی هستیم

وی در تشریح مصادیق اقدامات سازنده مجلس یازدهم در سه سال اخیر، گفت: این نکته که عرض کردم از اقدامات مجلس راضی هستیم، به این معنا نیست که به همین مقدار قانع هستیم، زیرا ما معتقدیم که حتماً باید تلاش بیشتری در این زمینه انجام دهیم تا در سال چهارم، بخشی از کارها و طرح‌ها و لوایحی که انجام نشده است، با قدرت پیش رود و به‌خصوص اینکه سال آخر را با همان تحرک سال اول انجام دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگر سخنانش اظهار کرد: وقتی که ما از نظام مسائل صحبت می‌کنیم، منظور این است که مردم ما مشکلاتی دارند و مسائل جاری و مبتلابه آنان محسوب می‌شود، در کنار این‌ها مسائل میان‌مدت و نیز برنامه‌های بلندمدت از جمله برنامه‌های توسعه و سند چشم‌انداز مطرح است و ما در مجلس باید هر سه سطر را مدنظر داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما اگر بخواهیم به موضوعات امروز مردم نگاه کنیم، به عنوان مثال یکی از موضوعات، خودرو است، یکی دیگر از موضوعات گرانی کالاهای اساسی، موضوعات سلامت و ارز و غیره است و در کنار آن مسائلی چون تورم، رشد اقتصادی و بیکاری و غیره از مسائل بلندمدت‌تر و کلان‌تر محسوب می‌شوند.

رئیس مجلس با اشاره به اقدامات مجلس در مقوله ارز یادآور شد: ما در مسئله ارز، اولاً قانون مربوط به قاچاق کالا و ارز را در این مجلس به طور کامل بازنگری و اصلاح کردیم که خودِ این قانون در مشکلاتی که بر تولید اثر می‌گذارد، هم ناظر به مسائل روزمره مردم و هم افق‌های بلندمدت است.

مسئولیت مستقیم مدیریت ارز با بانک مرکزی است

قالیباف ادامه داد: در مسائل ارزی یکی از بحث‌های حوزه بانک مرکزی این بوده که مسئولیت مستقیم مدیریت ارز و برخورد با متخلفین این حوزه با کیست؟ این نکته و همچنین مسئولیت مرتبط با بحث سکه که یکی از مسائل مهم این روزها است، در این قانون شفاف شده که به‌طور مستقیم مسئولیت این حوزه با بانک مرکزی است.

وی اضافه کرد: حتی نقش بانک مرکزی در دخالت در موضوعات و درآمدهای ارزی، نحوه توزیع ارزی و به‌خصوص با مشکلاتی که ما در حوزه تحریم داریم، سبد ارزی جغرافیای ارزی در این قانون پیش‌بینی شده است.

رئیس مجلس در بخش دیگری از صحبت‌هایش تصریح کرد: ما یک قانون دائمی در رابطه با ارز داریم که مدل آن نرخ شناور مدیریت شده است، حالا ممکن است نظرات مختلفی در این زمینه باشد، اما در قانون تعیین نرخ ثابت برای ارز پیش‌بینی نشده است، چرا که سیاست برنامه ششم توسعه و نیز قانون‌های دائمی و قانون برنامه سالانه بودجه بحث نرخ شناور مدیریت شده را تعیین کرده‌اند.

قالیباف ادامه داد: در قانون ارز ترجیحی همه بحث ما این بوده که یک قیمت مقطوع برای بخشی از کالاها، به‌خصوص کالاهای اصلی تعیین شود و مجلس شورای اسلامی در کنار حذف ارز ترجیحی، کالابرگ الکترونیکی پیش‌بینی کرده است و در این کالابرگ الکترونیکی گفته که قیمت‌های شهریور ۱۴۰۰ برای کالاها تعیین شود.

رئیس مجلس تصریح کرد: متاسفانه در عمل، ارز ترجیحی حذف شد، اما کالابرگ الکترونیکی اجرایی نشد، چرا که می‌خواستیم کالابرگ الکترونیکی را با یارانه نقدی جبران کنیم، اما زمانی که با این شتاب تورم در کشور مواجه هستیم، باید ببینیم آیا میزان یارانه‌ای که به مردم می‌دهیم جبران افزایش قیمت‌ها را انجام می‌‌کند که طبیعتاً اینگونه نیست.

به دولت اجازه دادیم تا از کالابرگ الکترونیکی استفاده کند

قالیباف در بخش دیگری از صحبت‌هایش، اظهار کرد: ما در مجلس موضوع کالابرگ را برای بار دوم در قانون بودجه امسال نیز پیش‌بینی کردیم و به دولت اجازه دادیم تا از کالابرگ الکترونیکی استفاده کند و دولت نیز در حال حاضر اعلام کرده که آمادگی کامل برای اجرای این طرح را دارد و حتی در چند استان نیز برای اجرای این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی تأکید کرد: ما در برنامه هفتم به دولت پیشنهاد داده‌ایم تا ۲۵ قلم کالا که حدود ۹ قلم آن مواد غذایی و ۱۶ قلم دیگر کالاهای اساسی است را تدارک ببینیم چرا که مردم و همه اقشار همیشه نیازمند این کالاها هستند.

رئیس مجلس یازدهم یادآور شد: اگر به جای کالا پول نقدی به مردم تعلق بگیرد از طرفی مشکل افزایش نقدینگی رخ می‌دهد و از طرف دیگر برای تولید و اشتغال مشکل جدی ایجاد می‌شود.

قالیباف با تأکید بر نقش نظارتی مجلس گفت: زمانی که از نظارت مجلس صحبت می‌کنیم، منظورمان نظارت شخصی نمایندگان نیست، بلکه نظارت ساختار مجلس بر عملکرد دولت است، به این معنا که از ابزارهای قانونی در اختیار این ساختار از جمله سؤال، استیضاح، تحقیق و تفحص و نظایر آن استفاده کنیم.

تغییرات در راستای بهینه‌سازی مجموعه بوده است

وی یادآور شد: در حال حاضر حدود ۲۰ ماه از روی کار آمدن دولت سیزدهم گذشته و شاهد آن بودیم که دولت تمام تلاش خود را به کار بسته و در ۲۰ ماه اخیر، رئیس‌جمهور محترم ۵ تغییر در وزرا، دو تغییر در معاون رئیس‌جمهور، چند تغییر در استانداران داشته که این نشان‌دهنده فعال بودن دولت در نظارت به خود است و این تعداد تغییرات در راستای بهینه‌سازی مجموعه بوده است.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: ما در بحث نظارت به دولت برای تسریع در انجام امور کمک می‌کنیم. به عنوان مثال کمیسیون‌های تخصصی، اشکالات عملکرد را بلافاصله به وزرا منعکس می‌کنند، کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گزارش‌های مردمی و سیستمی را جمع‌آوری کرده و به دولت منتقل می‌کنند و اگر برخی از این اشکالات نیاز به اصلاح قانون داشته باشد، بلافاصله با وصول طرح یا لایحه آن را اصلاح می‌کنند.

قالیباف افزود: در حقیقت نوع نظارت ما با نظارت و کنترل سازمان بازرسی کل کشور متفاوت است، چرا که سازمان بازرسی کشور اقدام به کنترل می‌کند به این معنا که اگر اشکال و خطایی پیدا شد، می‌تواند کار را متوقف کند، اما ما در مجلس اختیار متوقف کردن کاری را نداریم، در واقع ما برای اجرای بهتر قانون با دولت مساعدت و همکاری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه واردات خودرو در گذشته تصویب شده است، گفت: دولت باید در اجرای قانون واردات خودرو تعجیل کند.

رئیس مجلس همچنین با اشاره به لایحه واردات خودروهای دست دوم، تصریح کرد: دو فوریت این لایحه تصویب شده و معتقدیم دولت می‌تواند این کار را انجام دهد و خودِ این لایحه در کاهش قیمت و نیز در رقابت در تولید داخل و افزایش کیفیت تأثیرگذار است.

قالیباف با اشاره به بررسی طرح ساماندهی اجاره‌بها در مجلس، گفت: در رابطه با طرح ساماندهی اجاره‌بها هم طرحی در مجلس در حال بررسی است و هم دولت لایحه‌ای پیش بینی کرده بود، در نهایت این طرح و لایحه یکی شد و دوفوریت آن در مجلس تصویب شد و امروز در صحن مجلس به ماده ۹ این طرح رسیده‌ایم و تا پایان خرداد بررسی این طرح در مجلس پایان می‌یابد.

رئیس مجلس در ادامه با اشاره به افزایش حقوق سربازها، گفت: وقتی ما آمدیم حقوق سربازان ۲۵ هزار تومان بود، الآن سربازی که متأهل باشد و در مناطق عملیاتی خدمت کند، حدود ۹ میلیون تومان حقوق می‌گیرد.

قالیباف تصریح کرد: ما داریم نوع نگاه به سربازی را تغییر می‌دهیم، سربازان غایبی که چهار فرزند دارند نیز براساس طرح مجلس و قانون جوانی جمعیت از سربازی معاف می‌شوند.

وی با اشاره به تمجید مقام معظم رهبری از مجلس یازدهم، تأکید کرد: رهبر انقلاب با توجه به وظایف ذاتی مجلس فرمودند از عملکرد مجلس یازدهم راضی هستند و آن را انقلابی عنوان کردند، ولی شاید مردم بگویند ما آثار اقدامات مجلس را در سفره خود نمی‌بینیم که بخش عمده‌ای از آن به اجرا و دولت برمی‌گردد.

انتهای پیام/